از لایه های پنهان برجام تا وحدت در بازگشت به هسته ای

پس از خروج آمریکا از برجام و آغاز مذاکرات با کشورهای اروپایی و خط و نشان کشیدن برخی سران اروپا و گذاشتن شروط هایی اضافه بر برجام ،جمهوری اسلامی تصمیم به تقویت صنعت هسته ای و تسریع برنامه خود، به طور موقت در چهارچوب برجام کرد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ مذاکرات ایران و1+5 پس از 13 سال کش و قوس سرانجام منتج به برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام شد.

پس از خروج آمریکا از برجام و آغاز مذاکرات با کشورهای اروپایی و خط و نشان کشیدن برخی سران اروپا و گذاشتن شروط هایی اضافه بر برجام ،جمهوری اسلامی تصمیم به تقویت صنعت هسته ای و تسریع برنامه خود، به طور موقت در چهارچوب برجام کرد که در 14 خرداد ماه امسال رهبر معظم انقلاب در حرم امام راحل دستور از سرگیری فعالیت های هسته ای و رسیدن به ظرفیت تولیدی 190 هزار سو را صادر فرمودند.

رهبر معظم انقلاب ابتدائا در چرایی نیاز به انرژی هسته ای فرمودند:"پیشرفت هسته‌ای، افتخار فنّاوری کشور بوده است؛ پیشرفت هسته‌ای در کشور، مایه‌ی افتخار فنّاوری و دانش فنّی کشور بوده، استعداد جوان های ما را مشخّص کرده؛ چیز کوچکی نیست.

شاید یادتان باشد آن ‌روزی که ما احتیاج داشتیم به اورانیوم غنی‌سازی‌شده‌ی بیست ‌درصد برای علاج بیماری‌ها؛ موجودیِ بیست ‌درصد ما نزدیکِ تمام شدن بود و بایستی آن را تهیّه میکردیم. از کجا تهیّه کنیم؟

بایستی از کشورهای بیگانه مثل آمریکا، مثل اروپا و امثال آنها این را تهیّه می کردیم که انواع و اقسام اشکالات را سر راه ما گذاشتند، انواع و اقسام شروط و موانع را سر راه ما گذاشتند؛ برای اینکه فهمیدند ما احتیاج داریم. وقتی یک ملّت به یک چیزی احتیاج دارد، احتیاج حیاتی دارد....

جمهوری اسلامی به جوانهای خودش اعتماد کرد و این را از آنها خواست؛ جوان های ما دست‌ به‌کار شدند و توانستند در مقابل چشم های متعجّب آنها، اورانیوم غنی‌شده‌ی بیست درصد را خودشان در داخل تولید کنند و به وجود بیاورند؛ بدون اینکه الگویی از بیرون داشته باشند! آنها را حیرت‌زده کرد؛ مسئله این‌جوری است.

قدرت حرکت علمی و فنّاوریِ متخصّصین ما، دانشمندان ما، جوانان ما -که الان همان دانشمندان در کشورند، همان جوانان در کشورند، حضور دارند- دشمن را عصبی کرد، خشمگین کرد؛ خُب این یک نقطه‌ی قوّت بسیار بزرگ برای کشور است؛ هم آبرو و مایه‌ی اعتبار است، هم در عمل، موجب پیشرفت کشور است. " این را که یک نقطه‌ی قوّت ملّی است."

اما مهم ترین بخش سخنرانی ایشان واکنش به ادامه برجام با باقی ماندن تحریم ها بود، اصولا ادامه برجام توسط جمهوری اسلامی با وضعیت فعلی که هم تحریم ها و هم محدودیت های هسته ای ادامه داشته باشد و همچنان به تعهدات خودش عمل کند بی معنی است.

جمهوری اسلامی و دولت بعنوان مذاکره کننده اساساً با پیش فرض لغو تمامی تحریم ها پا به مذاکرات جدید گذاشتند روند طولانی این مذاکرات و قراراداد ها و بیانیه های نوشته شده ژنو و لوزان و در نهایت برجام با وعده های فراوان دولتمردان اکنون با فراز و فرود فراوان به این حضیض رسیده است.

رهبری معظم انقلاب(مد ظله) نیز با توجه به وضعیت پیش آمده استراتژی هوشمندانه اقدام متقابل را در پیش گرفتند و در مهم ترین فراز سخنرانی خود دستور رسیدن به ظرفیت 190 هزار سو را صادر فرمودند.

پس از این دستور؛ علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در یک نشست خبری با اشاره به التزام ایران به تعهداتش طبق برجام اعلام کرد: "این اصل برای ما همواره در سازمان مدنظر بوده است. قبل از برجام توافق پادمان را انجام می دادیم و بعد از آن پروتکل الحاقی و تعهدات برجامی هم اضافه شدند.اصل دیگر این است که فعالیت های هسته ای ایران صلح آمیز است و مبنای آن هم فتوای رهبری است و هیچ گاه از این اصل منحرف نشده و نمی شویم. اصل دیگر این است که سازمان دو هدف عمده تامین برق هسته ای و سوخت نیروگاه های هسته ای را دنبال می کند".

"فناوری هسته ای به لحاظ افکار عمومی ظرفیت و استفاده دوگانه صلح آمیز و غیرصلح آمیز دارد، اما غرب سعی دارد این فناوری را برای ما تبدیل به نقطه ضعف کند. کشوری که این فناوری را در اختیار دارد یعنی از استانداردهای بالایی به لحاظ صنعتی برخوردار است و از این رو سعی دارند بگویند کشور ما نفت خیز است پس چرا باید دنبال انرژی هسته ای باشید."

اما قسمت مشترک سخنان رهبری و دکتر صالحی تقبیح ضعیف نشان دادن و تضعیف صنعت هسته ای ایران بود.

رهبری در سخنرانی خویش پیرامون این جریان می فرمایند:" آمدند در تبلیغات انبوه و متراکم خودشان، در ذهن بعضی‌ها تبدیل کردند به نقطه‌ی چالش‌آفرین و نقطه‌ی ضعف؛ گفتند که مسئله‌ی هسته‌ایِ کشور موجب تنش است، موجب چالش است، موجب فشار دشمنان است، چه فایده‌ای برای ما دارد! نقطه‌ی قوّت را تبدیل می کنند به یک نقطه‌ی چالش‌آفرین برای اینکه این نقطه‌ی قوّت را سلب کنند، از او بگیرند؛ این یکی از کارها؛ این کارِ روانی است، این یک کار روانیِ کاملاً ریشه‌ای و مهم است که یک ملّت را نسبت به دستاوردهای بزرگ خودش بدبین کنند."

دکتر صالحی نیز با بیانی دیگر به همین مسئله در نشست خبری خویش اشاره می کند،که:"متاسفانه برخی‌ها هم در تحلیل‌هایشان این مطلب را در داخل بازتاب می‌دهند اما معتقدم عزیزان بهتر است از منظر علمی به این مساله بپردازند. ما نباید اجازه دهیم این دستاورد که نقطه قوت ماست به نقطه ضعف تبدیل شود."

اما منظور رهبری و دکتر صالحی از برخی دوستان چه بود؟

جریان سیاسی غرب گرا که در سال های اوج فعالیت هسته ای ایران در دولت های نهم و دهم، به این صنعت افتخار آمیز حمله و هجمه می کردن و آن را صنعتی بی فایده و غیر ضروری برای کشور خطاب می کردند؛ این حمله ها حتی به مستندهای انتخاباتی کاندیداها نیز کشیده شد و یکی از همین کاندیداها در مستند انتخاباتی خویش با مقایسه بی ربط اعتیاد یک جوان با انرژی هسته ای گام دیگری در این جنگ روانی بر علیه این دستاورد نظام جمهوری اسلامی را برداشتند.

این جریان سیاسی خاص که از استاد دانشگاهش تا تحلیلگر و روزنامه نگارش دست اندرکار این عملیات رسانه ای بود، پس از ناموفق بودن برنامه های خود پس از فتنه 88 و اجرای تحریم های گسترده و بی سابقه آمریکا بر علیه ملت ایران، این بار کوشیدند تا همه مشکلات کشور را به این صعنت ربط دهند!کانهوا تا قبل از صنعت هسته ای این کشور هیچ مشکلی نداشته است!

این جریان با بیان برخی از جملات مانند"فایده این خرج کردن ها چیست" یا "چرا باید میلیاردی دلار خرج این صعنت بیهوده کرد" بر اینگونه اقدامت تخریبی خود می افزودند اما باید تاکید کرد که طبق اعلام دکتر صالحی کل هزینه های ایران برای این صنعت پیچیده و با فناوری بالا در طی 13 سال چیزی در حدود 6 میلیارد دلار بوده است.

صالحی در تشریح اقدامات انجام شده در خصوص نگاه داشتن زیر ساخت ها و حفظ آمادگی هسته ای در این نشست خبری ،اظهار داشت: سازمان در طول مذاکرات، فعالیت‌های زیرساختی وسیعی را در چارچوب پادمانی شروع کرد که اگر در زمان عادی عمل می‌کردیم در چند سال آینده محقق می‌شد اما با حمایت دولت، فرزندان این مرز و بوم عمل کردند؛از جمله زیر ساخت برق سایت نطنز که برای شرایط و اهداف بلندمدت آن کافی نبود ولی با سرعت کار کردیم و الان برای چند صد هزار سو این زیرساخت آماده است.

رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به واحد اختلاط که در ۲۰ فروردین با دستور رییس‌جمهور رونمایی شد، گفت: این یک واحد عظیم در نطنز است که ما کار ساخت آن را انجام دادیم. همچنین کار دیگری در نطنز انجام گرفت که مرکز مونتاژ سانتریفیوژهای جدید است و ما برای ساخت این سانتریفیوژها نیاز داشتیم تاسیساتی فراهم کنیم و در آن بهترین تجهیزات اندازه‌گیری و تجهیزاتی دیگر و مکانی برای مونتاژ سانتریفوژهای جدید ایجاد شد که اگر قرار بود طبق روال عادی این مرکز ساخته شود شش سال به طول می‌انجامید.

در ادامه صالحی به جلسات خود با هیئت نظارت بر برجام اشاره کرد و از سناریوهای مختلفی را در که طول زمان برای شرایط مختلف مدنظر قرار داده اند خبر داد.

پس از گذشت چند روز، سخنگوی سازمان انرژی اتمی از نامه ایران به آژانس خبر داد که در این نامه اعلام شده است، از روز دوشنبه روند افزایش ظرفیت‌های لازم برای تولید گاز UF6 و Uf4 آغاز خواهد شد و ساخت و مونتاژ “کارخانه روتور سانتریفیوژ” را آغاز می‌کنیم.

بهروز کمالوندی سخنگو سازمان انرژی اتمی پیرامون این نامه در گفتگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز گفت: قصد ما از اعلام این نامه فرستادن پیامی به طرف مقابل بود،این پیام به خوبی از سمت طرف مقابل دریافت شد و اگر رسانه های بین المللی را هم مشاهده کنید در سطح جهانی این مسئله به خوبی منتقل شد و شخصیت های جهانی نیز موضع گیری هایی داشتند که البته خوشبختانه هیچ یک از این موضع گیری ها به علیه ما نبود؛ چرا که موارد اعلامی خلاف برجام نبود اما این پیام را به اروپایی ها صادر کرد که ظرفیت تحمل جمهوری اسلامی ایران نیز یک حدودی دارد.

وی اذعان کرد: در چارچوب برجام قرار بود در انتهای برنامه‌ ۱۵ ساله حداقل به ۱۹۰ هزار سو برسیم که بر اساس فرمایشات قبلی مقام معظم رهبری بود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در ادامه بیان کرد: ما پیش‌بینی کرده بودیم در پایان ۱۵ سال به حدود ۲۵۰ هزار سو نیز برسیم و امروز با توجه به فرمایشات رهبری که فرمودند در چارچوب برجام ۱۹۰ هزار سو را پیگیری کنید باید کارهایی را انجام بدهیم که این روند با سرعت بیشتر و در زمان کوتاه‌تری به دست آید.

کمالوندی بعد ها در جمع خبرنگاران در جلسه ای که به مناسبت یاد بود شهدای حادثه تروریستی مجلس صورت گرفته بود از ادامه همکاری با چینی ها در ساخت راکتور جدید آب سنگین اراک خبر داد. اما پایان بخش صحبت های همه مسئولین از حفظ وحدت در مواضع و عدم تفرقه است.

مقام معظم رهبری(مدظله) در سخنرانی خود در دیدار با کارگزارن نظام فرمودند: یک نکته‌ی مهمّی را من در اینجا ذکر بکنم؛ در قضیّه‌ی برجام، در مواجهه‌ی با برجام حتماً لازم است که عناصر سیاسی، عناصر مدیریّتی، عناصر مطبوعاتی و فرهنگی از سرزنش یکدیگر پرهیز کنند؛ این کار را نکنید.

نقد، انتقاد صحیح، منصفانه، عاقلانه، ایرادی ندارد، مسئولین هم باید به انتقادها گوش بدهند؛ امّا اینکه همدیگر را سرزنش کنیم، اهانت کردن، هتک حرمت کردن، متّهم کردن، اینها باید از بین برود؛ یک دودستگی و دوقطبی براساس برجام به وجود نیاید. حالا یک حرکاتی است که باید انجام بدهیم، یک فعّالیّتی است باید انجام بدهیم که حالا من یک اشاره‌ای کردم و میکنم؛ این به جای خود محفوظ؛ امّا وحدت را، اتّحاد را، همدلی را، هم‌زبانی را در این قضیّه نقض نکنیم؛ این هم یک نکته‌ی اساسی است.

دکتر صالحی نیز در نشست خبری خود خطاب به کشورهای غربی و آمریکا، گفت: اراده ملت ما را نیازمایید، آزموده را آزمودن خطاست. بارها اراده ملت ایران آزموده شده چه در جنگ تحمیلی که جنگ استکبار جهانی و غرب و شرق علیه ایران بود و چه بعد از آن، اما دیدید ملت با اراده ایران چگونه توانسته در مقابل این جنگ ایستادگی کند و الان شاهد قدرت ایران در منطقه هستید.

در همین زمینه کمالوندی به خبرنگار سیاسی ایسکانیوز،گفت: در خصوص برجام ،مکانیزم تصمیم گیری در کشور ما بدین صورت است که وزارت امور خارجه با اجازه رهبر معظم انقلاب، وارد مذاکرات می شود،سپس محتوای مذاکرات می آید در مکان هایی مانند شواری امنیت به بحث گذاشته می شود، سپس جمع بندی مباحث به همراه سناریو های مختلف به هیئت نظارت برده می شود و اگر مطالب مهمتری وجود داشته با سطوح بالاتر نیز هماهنگی می شود. سازمان انرژی اتمی نیز تابع دستورات مقامات بالاتر هست.

مسعود پزشکیان نائب رئیس مجلس در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز در خصوص برجام با تاکید بر اطاعت همگان از دستورات مقام معظم رهبری(مد ظله) به خبرنگار سیاسی ایسکانیوز،گفت:"رهبر مظعم انقلاب تیمی را تعیین کرده اند این تیم پیرامون سرنوشت برجام تصمیمات را اتخاذ خواهد کرد.مسئولین مملکت هم بر اساس نظرات مقام مظعم رهبری هر تصمیمی که گرفته شود را اطاعت خواهند کرد."

آنچه امروز از مباحث مطرح شده از سوی مسئولین مشخص است اتحاد همه مسئولین و آحاد مردم در بدعهدی و عهد شکنی آمریکا و عدم اعتماد به طرف غربی و اتکا واعتماد به ظرفیت های داخلی است. حال باید منتطر بود تا اروپا و سایر اعضا 5+1 در قبال این موضوع چه تصمیمی خواهند گرفت.

306

کد خبر: 955170

وب گردی

وب گردی