حق تحفظ در «پالرمو» سراب یا واقعیت؟

برخی دولتمردان و نمایندگان مجلس معتقدند ایران می تواند در پیوستن به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان یافته حق تحفظ داشته باشد و برخی قوانین آن را اجرا نکند؛ حال باید دید این موضوع تا چه حد امکان دارد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، یکشنبه 20 خردادماه لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان یافته یا همان پالرمو در مجلس شورای اسلامی تصویب شد؛ وکلای ملت در این جلسه از مجموع 256 نماینده حاضر، با 136 رأی موافق، 89 رأی مخالف و 11 رأی ممتنع، این لایحه را تصویب کردند.

هدف اصلی این کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی از جمله مبارزه با موضوع تروریسم است، در واقع این کنوانسیون با قطع منابع مالی و پولی به مبارزه به گروه های تروریستی می پردازد؛ کشورهای عضو این کنوانسیون نیز موظف هستند با مسدود سازی حساب های بانکی منتسب به گروه های تروریستی و شناسایی مراکز پشتیبانی آنان به فعالیت این گروه ها پایان دهند.

اما پیوستن جمهوری اسلامی ایران به این کنوانسیون واکنش های مختلفی را به همراه داشت؛ مخالفان این کنوانسیون معتقد هستند که پیوستن ایران به آن، عملاً کشور را وارد نوعی خود تحریمی خواهد کرد، زیرا که مشکل غرب با جمهوری اسلامی ایران بر سر تعریف "تروریسم" است.

ایالات متحده آمریکا گروه هایی همچون حزب الله لبنان، حماس، حشد الشعبی عراق و دیگر گروه های محور مقاومت را جزو گروه های تروریستی قلمداد می کند و به عقیده مخالفان پالرمو، پیوستن ایران به این کنوانسیون سبب قطع همکاری جمهوری اسلامی ایران با این کشورها و گروه ها و در نتیجه عقب نشینی از مواضع منطقه ای خود خواهد شد.

اما موافقان پیوستن ایران به کنوانسیون پالرمو، عقیده دارند که جمهوری اسلامی ایران می تواند برای ماندن در این کنوانسیون شرط هایی را تعیین کند و به اصطلاح حق تحفظ در آن را داشته باشد.

به عنوان مثال یکی از این شروط مطرح شده این است که جمهوری اسلامی ایران از گروه هایی که در مقابل استکبار جهانی و برای آزادی می جنگند را تروریست قلمداد نمی کند و از آن ها حمایت خواهد کرد.

در همین باره علی رضا رحیمی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز درباره حق تحفظ ایران در سند FATF اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران حق تحفظ را در تمام کنوانسیون ها بر اساس مصوب سال 1969 را دارد و این حق تحفظ و شروط ایران در کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان یافته نیز ذکر شده است.

این درحالی است که بر اساس ماده ۱۹ کنوانسیون ۱۹۶۹ وین ، که به قانون اساسی حقوق معاهدات شهرت دارد «حق تحفظ یا شرط در یک معاهده بین‌المللی فقط هنگامی قابل پذیرش است که با موضوع و هدف معاهده ناسازگار -Incompatable- نباشد». موضوع کنوانسیون پالرمو قطع منابع مالی و مراکز پشتیبان گروه‌های تروریستی است؛ بنابراین وقتی شرط ما آن است که تعریف کنوانسیون درباره تروریسم و مصداق گروه‌های تروریستی را نمی‌پذیریم، این شرط، به زعم آنان با موضوع کنوانسیون مغایرت دارد.

«با توجه به این شرایط عملاً شروط ایران برای پیوستن به این کنوانسیون بی معنا و در حد شعار باقی خواهد ماند»

حال باید دید که مسئولان مربوطه برای حفظ امنیت و منافع ملی و سیاسی کشور چه اقداماتی را انجام خواهند داد؛ حمایت از محور مقاومت از سیاست راهبردی و اساسی جمهوری اسلامی ایران است که در چند سال اخیر نقش بسیار مهمی را در تحولات منطقه ایجاد کرده است لذا با توجه به این قضیه گمانه زنی ها درباره انجام توطئه ای از سوی آمریکا و اسرائیل برای کمرنگ کردن حضور منطقه ای ایران افزایش یافته است.

302

کد خبر: 955194

وب گردی

وب گردی