کاهش ۲۲ درصدی شرکت ها در بورس/ رشد ۴۲درصدی شعب بانک ها طی ۱۵ سال

تعداد شرکت‌های بورس اوراق بهادار در سال ۹۵ معادل ٣٢٥ شرکت بود که نسبت به فعالیت ٤١٦ شرکت در سال ۸۵، کاهش ٢٢ درصدی را نشان می دهد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ بر اساس جدیدترین سالنامه آماری کشور که توسط مرکز آمار ایران منتشر شده است، در سال ١٣٩٥، تعداد شرکت‌های بورس اوراق بهادار، (به تعداد ٣٢٥)، نسبت به سال ١٣٨٥ (به تعداد ٤١٦)، ٢٢ درصد کاهش یافته است؛ به طوری که این کاهش در صنایع منسوجات ٩١ درصد، شرکت‌های ساخت دستگاه‌ها و وسایل ارتباطی ٨٦ درصد، شرکت‌های ساخت محصولات فلزی ٧٢ درصد، شرکت‌های محصولات کاغذی ٧١ درصد و شرکت‌های ماشین‌آلات و تجهیزات ٦٧ درصد، در سال ١٣٩٥ نسبت به سال ١٣٨٥ بوده است.

از کل تعداد شرکت‌های بورس اوراق بهادار در سال ١٣٩٥، ١٠ درصد شرکت‌های سیمان، آهگ و گچ، ٩ درصد را خودرو و ساخت قطعات، ٩ درصد محصولات شیمیایی، ٩ درصد مواد و محصولات دارویی، ٦ درصد محصولات غذایی آشامیدنی بجز قند و شکر، ٦ درصد ساخت فلزات اساسی و ٥ درصد را شرکت‌های سرمایه‌گذاری تشکیل داده‌اند که در مجموع ٥٣ درصد شرکت‌های بورس اوراق بهادار را شامل می‌شوند.

همچنین براساس موارد مندرج در آخرین سالنامه مرکز آمار ایران، تعداد واحدها و شعبات بانکها نسبت به پانزده سال پیش ٤٢ درصد افزایش یافته است. به‌ازای هر ٣٤١٣ نفر جمعیت یک بانک در سال ١٣٩٥ وجود داشته که این شاخص در سال ١٣٨٠، به‌ازای هر ٣٩٦٣ نفر جمعیت، یک بانک بوده و به طور کلی تعداد بانک (شعبه) در سال ١٣٩٥ نسبت به ١٣٨٠، ٤٢ درصد افزایش یافته است.

منبع: مهر

401

کد خبر: 955236

وب گردی

وب گردی