آیا طلسم بیش از نیم قرن خصومت شکسته می شود؟

روسای جمهوری آمریکا و کره شمالی طی دیداری تاریخی در جزیره سنتوزای سنگاپور با یکدیگر به گفت وگو نشستند.

به گزارش ایسکانیوز، دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در ساعت ۹ به وقت محلی در جزیره سنتوزا سنگاپور با یکدیگر دیدار کردند.

سران دو کشور برفرش قرمزی که به مناسبت همین دیدار در هتل "کاپلا" در جزیره سنتوزا برای آنها گسترده شده بود، به گرمی دستان یکدیگر را فشردند. به نظر می رسید این دو تن که از تنش های قدیمی به دورند با لبخند در مقابل لنزهای دوربین ایستادند.

در ابتدا، دیدار پشت درهای بسته انجام شد و سپس ترامپ و کیم در جمع خبرنگاران و با حضور مقامات دو کشور به گفت وگو پرداختند.

خلع سلاح هسته ای کره شمالی و کاهش تحریم ها در دستور کار این نشست قرار دارد.

ترامپ در این نشست گفت:" من مطمئنم که روابط فوق العاده ای پیش روی ما قرار دارد."

رهبر کره شمالی نیز اعلام کرد که برگزاری این نشست کار آسانی نبوده است و دو کشور برای رسیدن به چنین روزی با موانع بسیاری مواجه بوده اند.

در حالی که جامعه جهانی مدت ها منتظر این نشست بودند، رئیس جمهور آمریکا و کره شمالی، بالاخره بعد از 2 ساعت گفت وگو توافقنامه مشترک را امضا کردند. اگر چه جزئیات دقیق آن هنوز منتشر نشده است اما رییس جمهوری آمریکا اعلام کرد که این توافقنامه به زودی خلع سلاح هسته ای کره شمالی را به همراه خواهد داشت.

ترامپ به خبرنگاران گفت:" ما سند بسیار مهمی را امضا خواهیم کرد و مفاد آن در یک کنفرانس خبری به عموم اعلام خواهد شد."

او در ادامه گفت: "ما در راستای بهبود شرایط پیش رفتیم و افتخار می‌کنیم که توانستیم یک خطر بزرگ را حل و فصل کنیم و در این زمینه از آقای کیم بسیار سپاسگزارم. ما امروز پیشرفت بسیار بزرگی داشتیم."

کیم جونگ-اون نیز گفت: "امروز در این دیدار تاریخی توانستیم گذشته را به کناری بگذاریم و آینده جدیدی را پیش روی خود تصویر کنیم. دنیا از امروز تغییرات جدیدی را در عرصه بین‌الملل خواهد دید و مایل هستم مراتب تشکر خود را به خاطر این دیدار به رییس جمهوری آمریکا اعلام کنم."

پیش از آغاز این نشست رییس جمهور و وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرده بودند که به کمتر از خلع سلاح هسته ای کره شمالی رضایت نخواهند داد و اکنون با توجه به عکس العمل های ترامپ بعد از امضای توافقنامه، به نظر می رسد که وی به آنچه که انتظار داشته رسیده است زیرا در جمع خبرنگاران اعلام کرده بود که این نشست بهتر از آنچه که انتظار می رفت، پیش رفته است.

وی که به گونه ای وانمود می کرد، تحت تاثیر همتای کره شمالی خود قرار گرفته است گفت:" کیم فردی هوشمند و با استعداد است که به کشورش نیز بسیار علاقه دارد."این تعریف و تمجیدهای ترامپ در حالی از اون صورت می گیرد که سال گذشته تنش میان واشنگتن و پیونگ یانگ به شدت بالا رفته بود تا جایی که دو طرف یکدیگر را به جنگ تهدید کردند. دونالد ترامپ رهبر کره شمالی را "مردک موشکی" و "مجنون" خواند و کیم جونگ اون رهبر آمریکا را "آشفته روان" توصیف کرد. از سوی دیگر به گواه تاریخ رهبر جوان کره شمالی هیچ نشانی از نبوغ و هوش ذاتی در دوران عمر خود نشان نداده و ترامپ نیز در مدت تصدی گری اش در سمت ریاست جمهوری آمریکا به اثبات رسانده که فردی جاه طلب و سودجو است و تا به صورت کامل منافع و مطالباتش تامین نشود، قدم در هیچ محفلی نخواهد گذاشت.

کد خبر: 955273

وب گردی

وب گردی