اطلس مردم نگاری امسال رونمایی می شود

رئیس پژوهشکده مردم شناسی گفت: اهمیت دانش مردم شناسی در ایجاد چهارچوبی کامل و چند بعدی در درک فرهنگ و تمدن ایران و مسایل مربوط به جامعه ایرانی به عنوان یکی از اهداف پژوهشگاه میراث فرهنگی است که بر اهمیت تولید اطلس مردم شناسی و مردم نگاری ایران تاکید دارد.

علیرضا حسن زاده در گفت و گو با ایسکانیوز درباره اطلس مردم نگاری گفت: چند طرح کاربردی از جمله بررسی الگوهای ابتدایی صید بومیان در جزیره قشم ، بررسی پوشاک و پارچه های سنتی زرتشتیان ایران و... در حال انجام است و اطلس مردم نگاری که در سال 1396 به مراحل پایانی خود رسیده امسال رونمایی می شود.

وی گفت: فعالیت های علمی و عملی پژوهشکده مردم شناسی در سال 1396 نشان از توانمندی این پژوهشکده در انجام تحقیقات کاربردی در توسعه پایدار کشور دارد .

حسن زاده تاکید کرد: پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری یکی از مهمترین مراکز علمی تولید کننده کتاب های علمی پژوهشی، تالیفی و ترجمه در حوزه مردم شناسی است.
وی با اشاره به برخی از طرح تحقیقاتی پایان یافته در سال 1396 توسط پژوهشکده مردم شناسی گفت: بانک اطلاعات تصویری سنن و فضاهای دینی و فرهنگی کلیساهای شرق آشوری در ارومیه، طرح بررسی رابطه مدیریت پسماندهای زیست محیطی با توسعه صنعت توریسم پایدار با تمرکز بر سواحل استان گلستان، دایره المعارف اقوام ایران سیستان و بلوچستان ، بانک واژگان پزشکی سنتی ایران، موسیقی بومی خراسان، شناخت و بررسی عروسک ها و پیکرک های سنتی زرتشتیان ایران، مردم نگاری تالاب شادگان و... از جمله این طرح ها است.


رئیس پژوهشکده مردم شناسی ادامه داد: بررسی مردم شناختی و مستند سازی تصویری صنعت بومی ابریشم در ایران، شناخت و تحلیل دانش بومی در مدیریت عرفی منابع آب دشت گزیر استان هرمزگان ، مردم شناسی مهاجرت ارامنه به ایران، مطالعه مردم شناختی دانش بومی- پزشکیِ مردمی جنوب خراسان رضوی، مردم شناسی تصویری و تفسیری سال ها پس از جنگ، مردم شناسی بازنمایی و کاربرد پوشاک سنتی و قومی در فرهنگ پوشاک زنان تهران و... را از دیگر طرح های انجام شده در سال گذشته اعلام کرد.
رییس پژوهشکده مردم شناسی افزود: طرح های کاربردی دیگری مانند بررسی الگوهای ابتدایی صید بومیان در جزیره قشم، مستند سازی مردم نگارانه و عکاسی مردم شناسی قایق سازی سنتی و مناظر زیستی- فرهنگی در شمال ایران، مستند سازی بررسی پوشاک و پارچه های سنتی زرتشتیان ایران و ...در حال انجام است.
علیزاده به برگزاری کارگاه های آموزشی اشاره کرد و گفت : کارگاه های استراتژی اقیانوس آبی با رویکرد صنعت گردشگری، عکاسی در مطالعات مردم شناسی؛ اصول حرفه ای و تخصصی و روش مطالعات مردم شناسی، کاربرد نسخ خطی و اسناد در مطالعات میراث فرهنگی و کاربست تحقیقات تاریخی در مطالعات آداب و رسوم محلی نمونه ای از کارگاه هایی است که به همت این پژوهشکده در سال 1396 برگزار شده است.
حسن زاده با اشاره به برگزاری تعداد زیادی نشست علمی و همایش فرهنگ صلح بیان کرد: اطلس مردم نگاری که در سال 1396 به مراحل پایانی خود رسیده در سال 1397 رونمایی می شود.


خبرنگار: اکرم جدیدی ممتاز

705

کد خبر: 955283

وب گردی

وب گردی