تاکید مراجع عظام تقلید بر صرفه‌جویی و ضرورت پرهیز از اسراف در مصرف برق

مراجع عظام تقلید درخصوص عدم رعایت مصرف بهینه انرژی بر صرفه‌جویی و ضرورت پرهیز از اسراف در مصرف برق تاکید کردند.

به گزارش گروه اقصادی ایسکانیوز؛ در طول دهه گذشته افزایش پیوسته در هزینه تولید برق، افزایش قیمت سوخت، رشد نامطمئن بار، محدودیت های مرتبط با محیط زیست و تعیین محل نیروگاه و نیاز به رشد معقول و کنترل شده برق، تعریف اهداف صنعت برق را دگرگون ساخته است.

مدیریت مصرف برق در مقابل مدیریت تولید برق طی دهه گذشته به صورت یک موضوع اساسی و جدی شده و برنامه ریزی صنعت برق از شکل یک مساله کوتاه مدت برای کاهش پیک بار به صورت یک نگرش بلندمدت در جهت تخصیص منابع با درنظر گیری منافع بسیار برای صنعت برق، مشترکان و جامعه درآمده است.
ضرورت استفاده صحیح و مدیریت مصرف برق هر ساله با شروع فصل تابستان و وارد مدار شدن وسایل سرمایشی و به تبع آن افزایش میزان مصرف اهمیت بیشتری می یابد.

صنعت برق کشور همواره با تلاش کارکنان خدوم این صنعت تلاش کرده در جهت انجام وظیفه اصلی خود که همان تامین برق مطمئن و پایدار برای آحاد جامعه است از هیچ تلاشی فروگذاری نکند.

امسال با توجه به شرایط ویژه به وجود آمده و کاهش بارندگی در فصل بارش و کم شدن سطح آب پشت سدها حدود سه تا سه هزار و 500 مگاوات از ظرفیت نیروگاههای برقابی کشور کاسته شده و با درنظر گرفتن رشد 5 تا 7 درصدی مصرف هر ساله در کشور پیش بینی می شود حدود 5 تا 6 هزار مگاوات کمبود برق در کشور داشته باشیم.

از این رو شرکت توانیر و شرکتهای تابعه و زیرمجموعه آن در تلاشند با توسعه و ترویج راهکارهای مدیریت مصرفی، فرهنگ مصرف در کشور را اصلاح کرده و ضمن عبور مطمئن از تابستان سالجاری از سرمایه نسل های آینده نیز صیانت کنند.

در همین راستا شرکت توزیع برق استان قم استفتاء مراجع عظام تقلید حضرات آیات جوادی آملی، ناصر مکارم شیرازی، نوری همدانی، علوی گرگانی، سیستانی، هاشمی شاهرودی، شبیری زنجانی، سبحانی را درخصوص عدم رعایت مصرف بهینه انرژی توسط برخی از مردم و ارگانها و سازمانها، مساجد و حسینیه ها و همچنین مراکز عمومی جویا شد، و این مراجع عالیقدر به اجماع مصرف بی رویه را جایز ندانسته و بر صرفه جویی و ضرورت پرهیز از اسراف در مصرف برق تاکید کردند.

همچنین در اقدامی مشابه روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق خوزستان با توجه به اهیمت مدیریت مصرف برق در تامین و توزیع برق پایدار و محدودیت منابع تولید برق در کشور از محضر 20 نفر از مراجع عظام تقلید دیدگاه شرعی در زمینه استفاده بی رویه برق در مدارس، مساجد، حسینیه ها و تکایا با توجه به رایگان بودن بهای برق مصرفی آنها را استفتاء کرده و در این خصوص حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی مصرف در حد نیاز را بلامانع و بیش از حد که موجب اختلال در شبکه عمومی شود را اسراف و حرام اعلام کرد.

همچنین حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی استفاده بی رویه از برق را در هیچ جا جایز ندانسته و بر پرداخت هزینه در صورت استفاده بی رویه توسط این سازمان ها تاکید کرد.
حضرت آیت الله العظمی سبحانی مصوبه مجلس شورای اسلامی درخصوص این سازمانها را برای استفاده بهینه عنوان کرده و می افزاید: استفاده بی رویه مشمول مصوبه نبوده و مصرف کنندگان ضامن هستند.

حضرت آیت الله العظمی هاشمی شاهرودی این عمل را بر خلاف مقررات دولت، حرام و موجب را ضامن دانسته است.
دیگر آیات عظام نیز مخالفت با مقررات را اجازه نداده و رضایت مسوولی که صلاحیت اجازه دادن را دارد لازم دانسته اند.

براساس این گزارش، روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق خوزستان نظر این مراجع عالیقدر را درخصوص استفاده از برق بدون پرداخت بهای آن را نیز استفتاء کرده که در این زمینه نیز آیات اعظام به اجماع این اقدام را جایز ندانسته و موجب را ضامن تلقی می‌کند.
این مراجع عالیقدر درخصوص هرگونه دستکاری در کنتور برق اعلام کردند: این اقدام شرعاً جایز نیست و عدم توانایی پرداخت هزینه مجوز دستکاری در کنتور نبوده و کاری حرام است.

402

کد خبر: 955464

وب گردی

وب گردی