همه مشغول بررسی  تضمین امتیازات ایران در برجام هستند

وزیر خارجه گفت: اعضای هیات دولت هفته آینده به کشورهای مختلف می‌روند تا ببینیم ایران همه امتیازات خود از توافق هسته ای را بگیرد.

به گزارش ایسکانیوز، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران عصر امروز سه شنبه 22 خرداد پس از ورود به آفریقای جنوبی در جمع خبرنگاران درباره روند مذاکرات با اتحادیه اروپا و چین و روسیه پس از خروج آمریکا از برجام گفت: در آخرین دور گفتگوهای کارشناسی که هفته گذشته در تهران برگزار شد، یک بار دیگر همه اعضای باقیمانده برجام تعهد خود را برای اینکه اقدامات لازم را انجام بدهند برای تضمین برخورداری ایران از دستاورهای اقتصادی برجام اعلام کردند.

وی افزود: هنوز ما بسته عملیاتی لازم را دریافت نکرده ایم، همکاران ما در اتحادیه اوپا و هم همکاران چینی و روسیه عنوان کردند که مشغول کار کردن بر روی همین بسته هستند.

ظریف ادامه داد: در سفری که به چین داشتیم، رئیس جمهور در ملاقات با روسای جمهور چین و روسیه همین بحث ها مطرح شد، همه مشغول بررسی روش های مختلف تضمین امتیازات ایران در برجام هستند، البته فرصت محدودی است و ما در این فرصت محدود مشغول رایزنی های گسترده هم با اعضای برجام و هم با شرکای خارج از برجام هستیم.

وی گفت: سفرهایی را که سایر اعضای هیات دولت و مقامات سابق در هفته آینده به کشورهای مختلف خواهند داشت، در این جهت است که اطمینان حاصل کنیم مردم ایران همه امتیازاتی که باید از توافق هسته ای بگیرند، دریافت خواهند کرد. برای این هدف ضمانت های لازم از طریق اقداماتی که خود ما صورت خواهیم داد در نظر گرفته شده؛ همانطور که مقام معظم رهبری گفتند همزمان محدودیت و تحریم با هم غیرممکن است.

ظریف گفت که درباره دور بعدی مذاکرات با وزرا (١+٤) در حال گفتگو هستیم و مذاکرات وزرا در آینده انجام خواهد شد و همچنین سایر مذاکرات کارشناسی که ممکن است لازم باشد برای آماده سازی نشست وزرا.

وزیر خارجه همچنین درباره سفرش به آفریقای جنوبی گفت: آفریقای جنوبی از شرکای نزدیک ایران است از نظر سیاسی ما همواره در کنار مردم این کشور بوده ایم و ارتباطاتمان را با رژیم آپارتاید قطع کردیم و بعد از رژیم آپارتاید بهترین روابط را با آفریقای جنوبی داشتیم. دولت آفریقای جنوبی همواره حامی حقوق مردم ایران در بحث هسته ای بوده چه در ابتدای مذاکرات هسته ای و چه بعد از برجام .

وی اضافه کرد: امروز با هیات اقتصادی دولتی در این کشور هستم و دو دور ملاقلات امشب با وزیر خارجه خواهم داشت و با رئیس جمهور هم فردا دیدار خواهم کرد و همکاران من از دستگاه های مختلف با همتایان خود ظرف امشب و فردا ملاقات خواهند داشت تا زمینه های گسترش روابط و نشان دادن مخالفت جامعه بین المللی با حرکتهای یکجانبه گرایانه آمریکا را بررسی کنند.

ظریف اضافه کرد: در گفتگوهای مقدماتی که همکاران من در آفریقای جنوبی داشتند، در پی پیامی که من به وزیر خارجه این کشور ارسال کردم آمادگی کاملی را از آفریقای جنوبی برای همکاری مشاهده کردیم به همین دلیل در ادامه سفرهایی که با شرکای مهم سیاسی و اقتصادی داشتیم، امروز در آفریقای جنوبی هستیم و امیدوارم گفتگوهای سازنده ای به نفع مردم دو کشور و صلح و ثبات در منطقه داشته باشیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره اینکه آیا در این سفر قرارداهایی امضا خواهد شد؟ گفت: ما معمولا در سفرهای رئیس جمهور قراردادهایی را برای امضا آماده می کنیم که در سفر چین این قراردادها امضا شد. در این سفر بیشتر به دنبال ایجاد هماهنگیهای لازم بین دستگاه ها هستیم و یک بسته همکاریها را امشب و فردا با آفریقای جنوبی مذاکره می کنیم و قرارداها انشالله در آینده بین دستگاه های مختلف امضا می شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

۳۰۴

کد خبر: 955555

وب گردی

وب گردی