تلاش برای عبور از بحران در استان های داغ

در حالی ساعت کاری دستگاه های اجرایی برخی استانها با گرم شدن هوا و نزدیکی به فصل تابستان و برای عبور از شرایط بحرانی کاهش می یابد، که برخی استان ها در این زمینه پیشتاز هستند.

به گزارش گروه استان های ایسکانیوز، هیات دولت چندی پیش با پیشنهاد وزارت نیرو برای تغییر ساعات کار ادارات و دستگاه های دولتی، بانک ها، شهرداری ها و سایر مؤسسات عمومی غیردولتی در برخی استان های کشور موافقت کرد.

پس از موافقت هیات دولت با تغییر ساعات کار ادارات و دستگاه‌های اجرایی به منظور مدیریت بهینه مصرف انرژی در تابستان این مصوبه هفته گذشته به تمامی استان‌ها ابلاغ شده است.

در جلسه هیات وزیران به استانداران در تمامی شهرهای استان‌های هرمزگان، خوزستان، بوشهر و سیستان و بلوچستان و نیز شهرستان‌های استان‌های دیگر که دمای بالاتر از 45 درجه دارند، اجازه داده شد بنا بر تشخیص شرکت‌های توزیع نیروی برق و با هدف بهینه سازی در مصرف انرژی، ساعات شروع و پایان کار ادارات و دستگاه های مشمول را به 6 و 30دقیقه صبح تا 13و 30دقیقه تغییر دهند.

ساعت اداری در این استان‎‌ها کاهش پیدا نمی‌کند بلکه ساعت کاری به گونه ای تغییر می‌کند تا در مصرف انرژی صرفه جویی شود.

سیستان و بلوچستان

بنابر اعلام روابط عمومی استانداری؛ در ابلاغیه ای از سوی معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری، بر اساس مصوبه هیات دولت و تصمیمات متخذه در جلسه شورای تامین استان، با هدف ضرورت صرفه جویی و مدیریت مصرف برق، ساعت کار اداری دستگاه های اجرایی استان از روز چهارشنبه ٢٣ خرداد ١٣٩٧ تا اطلاع ثانوی به شرح ذیل تغییر کرد:
١- روزهای شنبه لغایت چهارشنبه از ساعت ٦ الی ١٣
٢- روزهای پنجشنبه از ساعت ٦ الی ١٢
٣- ساعات کار شهرداریها، بیمارستان ها، بانک ها، مراکز درمانی، امداد رسانی، و شرکت های خدمات رسان تغییری نخواهد کرد.
٤- تعیین ساعات کار بانک ها بر اساس تصمیمات شورای سیاستگذاری بانک ها می باشد.
٥- تعیین ساعات کار دانشگاه ها بر اساس تصمیمات هیات امنای دانشگاه ها می باشد.

خوزستان

استانداری خوزستان در اطلاعیه ای، در اوایل خردادماه تغییر ساعات کار ادارات دولتی و غیر دولتی را اعلام کرد.

در این اطلاعیه خطاب به به تمامی سازمانها، ادارات کل، شرکتها، موسسات دولتی، نهادهای انقلاب اسلامی، موسسات عمومی غیر دولتی، شهرداریها و موسسات آموزشی آمده است: با توجه به نزدیک شدن به فصل تابستان و بروز گرمای شدید در استان و به منظور جلوگیری از قطعی احتمالی برق و رعایت حال شهروندان به این وسیله ساعات کار از مورخه ۱۹ خردادماه جاری تغییر می کند.

در این اطلاعیه عنوان شده است: بر این اساس، ساعات کاری در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۲:۳۰ خواهد بود. ساعات کار بیمارستانها، مراکز درمانی، خدماتی، امداد رسانی و آتش نشانی نیز به روال سابق است ضمن آنکه دانشگاهها و مراکز آموزشی در ایام تابستان دایر نخواهند بود.

استانداری خوزستان تاکید کرده است: مدیران دستگاههای اجرای موظف هستند پس از پایان ساعات کار اداری نسبت به صرفه جویی در مصرف برق نظارت داشته باشند و در صورت گزارش عدم رعایت صرفه جویی با دستگاه متخلف برخورد قانونی خواهد شد.

در این اطلاعیه آمده است: همچنین شرکتهای توزیع نیروی برق استان و اهواز به منظور کنترل و نظارت بر مصرف برق توسط ادارات و سازمانها در دوره زمانی یاد شده گروه‌ها را تشکیل دهند و نتیجه را در هر ۱۵ روز به استانداری گزارش دهند.

قم

با ابلاغیه استاندار قم و از اول تیر ۹۷، ساعت کاری دستگاه‌های اجرایی استان به استثناء بانک ها و دستگاه‌های امدادی و خدماتی تغییر خواهد کرد.

به استناد بند (۱) تصویب نامه هیات محترم وزیران به شماره ۳۲۰۷۲/ت،۵۵۴۲۰/ه مورخ ۱۹/۰۳/۱۳۹۷ و با توجه به نامه شماره ۱۰۰/۳۰/۱۸۶۷۸/۹۷ مورخ ۱۹/۳/۹۷ وزیر محترم نیرو مبنی بر لزوم اتخاذ تمهیدات لازم در جهت رعایت الگوی مصرف برق در ساعات اوج به منظور جلوگیری از احتمال اعمال خاموشی های اضطراری در استان، بدینوسیله ساعت کار دستگاههای مشمول با رعایت ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری، از تاریخ ۰۱/۰۴/۱۳۹۷ لغایت ۳۱/۰۵/ ۱۳۹۷ برای روزهای شنبه الی چهارشنبه از ساعت ۶:۳۰ الی ۱۳:۳۰ و روز های پنج شنبه از ساعت ۶:۳۰ الی ۱۲:۳۰ تعیین و ابلاغ می‌گردد.

در این راستا، کلیه دستگاههای اجرایی ملزم به خاموش کردن لوازم برقی خصوصاً سیستم های سرمایشی و کاهش روشنایی غیر ضروری پس از وقت اداری، استفاده حداقل انرژی الکتریکی برای روشنایی در ساعات اداری، تنظیم دمای محیط کار روی حداقل ۲۵ درجه سانتی گراد، و استفاده از مولد های اضطراری برای تولید برق در ماه های تیر و مرداد از ساعت ۱۲ الی ۱۸ می باشند بطوری که در فصل تابستان، باید مصرف انرژی برق نسبت به مدت مشابه سال قبل حداقل ۱۰ در صد کاهش یابد.

مسئولیت حسن اجرای این بخشنامه بعهده مدیران مربوطه بوده و بازرسان استانداری در طول مدت اجرای طرح از دستگاه های اجرایی بازدید به عمل خواهند آورد.

بوشهر

استاندار بوشهر گفت: به منظور کاهش مصرف برق در ادارات، ساعت کاری ادارات استان تغییر می‌کند.

گراوند در مورد تغییر ساعت کاری ادارات به هدف کاهش مصرف برق هم گفت: به منظور کاهش مصرف برق در ادارات، ساعت کاری ادارات استان ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه تا ۱۳ خواهد بود و بیمارستانها و مراکز خدماتی از این مصوبه مستثنی هستند.

عبدالکریم گراوند پیش از ظهر یکشنبه در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استان بوشهر اظهار داشت: باید از همه ظرفیت ها برای رفع بحران آب در استان استفاده کنیم تا مشکلات این بخش به ویژه در تابستان برطرف شود.

وی با اشاره به وضعیت آب شرب در استان بوشهر گفت: بوشهر جغرافیای خشکی دارد و این یک حقیقت است اما برای رفع بحران آب اگر همه امکانات را هم بسیج کنیم هیچ‌کدام از آب شیرین‌کن‌های در دست اجرا در تابستان امسال وارد مدار نمی‌شود لذا باید شرایط موجود را مدیریت کنیم.

هرمزگان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان گفت: ساعت کاری دستگاه های اجرایی هرمزگان با توجه به مصوبه هیات محترم وزیران در راستای کاهش مصرف انرژی کاهش پیدا کرد.

ایرج حیدری عنوان کرد: با توجه به مصوبه هیات محترم وزیران و مصوبه شورای تامین استان برای عبور از شرایط بحرانی و مدیریت مصرف انرژی، رعایت وحدت رویه با استان های همجوار و گزارشات دستگاه های ذیربط در خصوص وضعیت بحرانی منابع آب و برق استان، ضمن تعطیلی پنج شنبه ها ساعت کاری دستگاه های اجرایی استان هرمزگان از شنبه تا چهارشنبه برای عبور از شرایط بحرانی کاهش می یابد.

وی درخصوص زمان اجرای طرح ساعت کاری جدید در دستگاه های اجرایی استان خاطرنشان کرد: ساعت کاری جدید دستگاه های اجرایی هرمزگان برای عبور از شرایط بحرانی و مدیریت منابع انرژی از تاریخ ۹۷/۰۳/۲۱ عملیاتی می شود و این طرح تا ۹۷/۰۶/۳۱ ادامه خواهد یافت.

معاون هماهنگی اموراقتصادی و توسعه منابع استانداری هرمزگان در خصوص تغییر ساعت فعالیت دستگاه های اجرایی هرمزگان همزمان با اجرای این طرح افزود: ساعات کاری دستگاه های اجرایی هرمزگان همزمان با شروع این طرح از شنبه تا چهار شنبه از ساعت۶:۳۰ تا ۱۳:۳۰ است.

تنظیم: فاطمه سرلک

کد خبر: 955693

وب گردی

وب گردی