تن  دادن به افزایش سقف تولید؛ مساوی با نقض اعتبار اوپک

نایب رئیس فدراسیون صنعت نفت ایران، با تاکید براینکه رویای امریکا و عربستان در جهت افزایش سقف تولید نفت در اوپک محقق نخواهد شد، گفت: اگر اوپک تصمیم خود را بشکند بی اعتباری برای خودش به وجود می‌آورد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ از زمانی که ترامپ فرمان اجرایی خروج از برجام را امضا کرد، متاسفانه بعد از این اقدام مضحک گام های علیه ایران در تمام زمینه ها از جمله نفت برداشته شود به گونه‌ای که آمریکا نه تنها شرکت هایی که مشتری نفت ایران بودند را از خرید نفت از ایران منع کرد. بلکه سعی کرد از طریق عربستان به اوپک که جمع کشورهای تولید کننده نفت نفوذ کند تا با کم اهمیت جلوه دادن نقش ایران، به هدف خود مبنی بر حذف ایران از بازارهای جهانی دست پیدا کند. این درحالی است که اوپک و متحدانش در حال اجرای توافق کاهش تولید هستند.

در همین راستا، رضا پدیدار نایب رئیس فدراسیون صنعت نفت ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز در پاسخ به این سوال که، آیا درخواست امریکا از عربستان مبنی بر افزایش سقف تولید نفت در اوپک عملی می‌شود، اظهار کرد: تصور نمی‌کنم که این موضوع اتفاق بیفتد، زیرا طرح فریز نفتی در دو اجلاس رسمی اوپک تا پایان سال 2018 تصویب شده است و اگر اوپک تصمیم خود را بشکند بی اعتباری هایی را برای خود به وجود می‌آورد.

او همچنین تاکید کرد: در نشست های مختلف قیمتی که برگزار شد انتظار اوپک در مورد قیمت مورد نظر محقق شده است، اگر اعضای اوپک حجم افزایش تولید را بر مبنای اینکه ایران را مورد تحریم نفتی قرار دهند تا میزان تولیدش کم شود، معیار درستی نیست.

نایب رئیس فدراسیون صنعت نفت ایران تصریح کرد: لذا تصمیمات اوپک به اتفاق و اجماع است و اگر یک کشور مخالفت کند؛ عملی نمی شود. بنابراین در بین این اعضا، ایران عملا مخالف سقف افزایش تولید است و اگر اعضای اوپک تن به این امر دهد، اجماع آنها شکسته می‌شود، پس لذا عملا این پیشنهاد نافذ نخواهد شد.

قرار است صد و هفتاد و چهارمین نشست عادی وزیران نفت و انرژی اوپک ۲۲ ژوئن (جمعه، یکم تیرماه) در وین اتریش برگزار شود. نشستی که می توان گفت سرنوشت نفت ایران به آن گره خورده است.

402

کد خبر: 955731

وب گردی

وب گردی