هیچ مکلفی از زکات فطره معاف نیست

امام جمعه مشهد گفت: زکات فطره بر هر انسان مکلفی واجب بوده و هیچ مکلفی از زکات فطره معاف نیست مگر کسی که به‌هیچ‌وجه قدرت پرداخت آن را نداشته باشد.

به گزارش ایسکانیوز، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: همان‌طوری که انسان برای مال خود باید زکات بدهد، نسبت به بدن خود نیز باید زکات بدهد این بدن یک سال در زندگی و فعالیت به‌عنوان نعمت الهی در خدمت انسان قرار داشته است.

وی افزود:زکات فطره بر هر انسان مکلفی واجب بوده و هیچ مکلفی از زکات فطره معاف نیست مگر کسی که به‌هیچ‌وجه قدرت پرداخت آن را نداشته باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: زکات فطره از نوع طعام است که عبارت است از قوت غالب و مواد غذایی که در اغلب سال از آن استفاده می‌شود، چون مردم قوت غالب و مواد غذایی که استفاده می‌کنند، گندم و نان هست، باید سه کیلو گندم یا قیمت سه کیلو گندم را بپردازند که قیمت سه کیلو گندم در بازار آزاد مشهد و خراسان رضوی ۶ هزار تومان است.

علم‌الهدی بیان کرد: اگر کسی به اعتبار این‌که قوت غالب او برنج است بخواهد قیمت برنج بدهد، باید قیمت سه کیلو برنجی که مصرف می‌کند، چه داخلی و چه خارجی را بپردازد.

امام جمعه مشهد گفت:مورد مصرف زکات فطره عین زکات مال بوده و بخشی از مصرف آن فقرا هستند. مقصود از فقیر، آدم مضطر نیست بلکه بر کسی است که قدرت تأمین زندگی یک‌ساله‌اش را نداشته باشدو اگر از اقوام و آشنایان باشد و به‌واسطه آن صله‌رحم نیز انجام شود، بهتر است.

وی تصریح کرد: مجموعه‌هایی همچون کمیته امداد، بهزیستی و یا مجموعه‌هایی که حوزه نمایندگی ولی‌فقیه است و زکات فطره جمع‌آوری می‌کنند، بر مصرف آن نظارت می‌شود و از گردن پرداخت‌کننده برداشته می‌شود اما در مورد مجموعه‌های خیریه، پرداخت‌کننده باید یقین پیدا کنند که آن دستگاه خیریه، فطریه را به مصرف نیازمندش برسانند.

علم الهدی بیان کرد: کسانی که به خاطر عذر روزه‌شان را خوردند و نتوانستند روزه‌بگیرند، اگر تا سال آینده نتوانستند قضایش را بگیرند، بر آنان کفاره تأخیر صادق است که باید به‌اندازه هرروز، ۱۰ سیر نان پرداخت شود، فقیر نیز باید پول را حتماً به مصرفی برساند که بابت آن کفاره پرداخت‌شده است مثلاً اگر یک ماه روزه بر گردن خانمی هست، ۲۲ کیلو برنج تهیه کند و به دست فقیر برساند، حتماً نیاز نیست اسم ببرد که بابت چیست، به‌عنوان تعارف هم این کار انجام شود، ادای تکلیف کرده است.

امام جمعه مشهد در خصوص کفاره روزه عمد، گفت: کسانی که می‌خواهند کفاره نان بدهند، برای هرروز به‌اندازه ۲ هزار تومان پول نان به فقیر بدهند و فقیر نیز باید آن پول را نان بخرد و مصرف کند؛ کسانی که از روی عمد روزه خوردند، برای هرروز باید ۶۰ مسکین اطعام کنند، یعنی باید غذای کامل به ۶۰ فقیر بدهند و اطعام کنند.

وی تاکید کرد:کفاره عمد نیز اگر به مجموعه‌های خیریه پرداخت شود، مکلف باید یقین کند این کفاره صرف اطعام فقرا می‌شود.

کد خبر: 955751

وب گردی

وب گردی