سیاست دهه 70 باید در بازار خودرو اعمال شود/ خودروسازان مانع عرضه خودرو می شوند

رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو گفت: در بازار خودرو باید سیاست دهه 70 اعمال شود و در سند، مهر عدم امکان نقل و انتقال تا دو سال زده شود با چنین سیاستی دیگر کسی قادر به فروش خودرو نخواهند بود.

سعید موتمنی، رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز به دلایل افزایش قیمت خودرو طی چند روز اخیر اشاره کرد و گفت: التهابات موجود در بازار خودرو ناشی از عدم عرضه از سوی خودروسازان است، در صورت عرضه خودرو در بازار به میزان کافی، قیمت ها به تعادل می رسند در غیر اینصورت بازار با آشفتگی هایی همراه می شود که اکنون با آن مواجه هستیم، بنابراین در صورتی که خودرو به اندازه کافی در بازار عرضه شود قیمت های دو نرخی از بین خواهد رفت و با تناسب میزان خودرو در بازار مواجه می شویم.

او با بیان اینکه افزایش قیمت خودرو در بازار را نمی توان متاثر از خروج آمریکا از برجام دانست زیرا خودروهای داخلی متاثر از چنین سیاست هایی نیستند، افزود: خودروسازان زمانی که تصمیم به افزایش قیمت می گیرند از مدت ها قبل سیاست های لازم برای افزایش قیمت را در پیش می گیرند که کاهش عرضه در بازار و نیز عدم ثبت نام از جمله سیاست هایی است که خودروسازان برای افزایش قیمت در دستور کار قرار می دهند.

موتمنی با تاکید بر اینکه در بازار با همه نوع دلالی روبرو هستیم، گفت: کوتاه بودن مدت زمان ثبت نام خودرو زمینه وجود و افزایش دلال ها را در بازار فراهم کرده است، برخی از دلالان در بازار حضور دارند که به صورت کلی خودرو را خریداری و در فرصت مناسب اقدام به فروش می کنند که می توان گفت برای رفع چنین مشکلاتی باید برخی از روزنه ها که زمینه دلالی را فراهم کرده است بسته شود.

موتمنی با تاکید بر اینکه ما به دنبال رسیدن خودرو به دست خریداران واقعی هستیم، اظهار داشت: باید سیاست دهه 70 اعمال شود و در سند مهر عدم امکان نقل و انتقال خودرو تا دو سال زده شود، با چنین سیاستی دیگر کسی قادر به فروش نخواهند بود و تنها مصرف گنندگان واقعی که تمایلی به فروش ندارند وارد بازار می شوند و اقدام به خرید خودرو می کنند، با چنین تصمیمی دیگر ثبت نام های اینترنتی تا این حد شلوغ نمی شود و بهانه های وجود دلالان از خودروسازان گرفته می شود.

او با اشاره به افزایش بی حد و اندازه قیمت برخی از خودروهای داخلی در بازار گفت: شرکت های خودروسازی مانع تحویل خودروهای ثبت نام شده به متقاضیان شدند که این امر باعث افزایش 100 میلیون تومانی قیمت خودرو از ابتدای سال جاری تا به امروز شد و در حال حاضر هیچ خرید و فروشی در بازار انجام نمی شود.

رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو گفت: قیمت خودرو استپ وی در کارخانه 61 میلیون تومان است در حالی که در بازار با نرخ 90 میلیون تومان عرضه شد ، قیمت هایی که اخیرا در بازار اعلام می شود با حباب قیمتی همراه هستند و خریدار واقعی باید به طور حتم به قیمت ها توجه کند.

او به لغو قرارداد خودروسازان خارجی با ایران اشاره کرد و افزود: قراردادها به صورت واقعی لغو نشدند اما در صورت حتمی شدن لغو قراردادها نمی توان در کوتاه مدت منتظر تاثیر آن در بازار باشیم بلکه به طور حتم در بلند مدت تاثیر خود را در بازار خواهد گذاشت.

او با بیان اینکه خودروهایی که اکنون از کارخانه در بازار عرضه می شوند تولید 9 ماه پیش هستند، گفت: زمانی که عرضه با کاهش همراه می شود و تولید به صورت تزریقی صورت می گیرد چنین اتفاقاتی در بازار رخ می دهد اما در صورت تحویل به موقع خودروها به مشتریان شاهد تعادل قیمت در بازار و نیز کاهش اختلاف قیمت کارخانه و بازار خواهیم بود.

به گفته او، از دو هفته گذشته بود که افزایش قیمت ها شروع شد و با چنین آشفته بازاری مواجه شدیم در حالی که تا 3 هفته گذشته چنین جوی بر بازار حاکم نبود.

او با اشاره به اینکه خودرو همانند بسیاری از کالاهای دیگر به عنوان کالای اساسی تلقی می شود، اظهار داشت: در صورتی که به دلیل لغو قرارداد با عدم واردات خودروهای پژو و یا دیگر خودروهای خارجی به کشور مواجه شویم به طور حتم خودروهای دیگر را جایگزین خودروهای خارجی خواهیم کرد.

401

کد خبر: 955776

وب گردی

وب گردی