سیری در روزنامه های عرب زبان

روزنامه های عرب زبان در سرمقاله های خود به مطالب قابل تاملی اشاره کرده بودند که در زیر به گزیده ای از آنها اشاره شده است.

روزنامه " الحیات " عربستان در مطلبی به قلم "رنده تقی الدین" با عنوان"ایران کره شمالی نیست" به این که ترامپ فکر می کند ایران مثل کره شمالی است و می تواند با ایران همانند کره برخورد نماید انتقاد کرده و ایران را داری قدرت منطقه ای و نفوذ در کشورهای منطقه می داند. وی می نویسد: "از کنفرانس مطبوعاتی که ترامپ بعد از برگزاری نشستش با رهبر کره شمالی در سنگاپور که بیش از یکساعت به طول انجامید داشته است، می توان خوشحالی را در چهره وی دید که توانسته به هدفش یعنی خلع سلاح کره شمالی و بنای روابط میان دو کشور براساس صلح دست پیدا نماید. وی در این کنفرانس درباره ایران هم اظهار داشت که ایران هم اکنون نسبت به چند ماه گذشته تفاوت کرده است. در همین زمینه در جواب ترامپ باید گفت که وضعیت ایران در مقایسه با کره شمالی متفاوت است. ایران در منطقه خاورمیانه سلطه دارد و حامیان و نیروهایش در لبنان و سوریه حضور دارند و دارای پایگاه های نظامی می باشند. بسیاری از نیروهای افغانی اش را به سوریه و یمن در کنارحوثی ها و در عراق همراه با شبه نظامیان عراقی اعزام کرده است. از سویی دیگر ایران هم پیمانان منطقه ای آمریکا مانند اسراییل و عربستان را نیز تهدید می کند."

روزنامه " الشرق " قطر هم در مطلبی به قلم " رای الشرف " با عنوان "پیام صلح " به برگزاری نشست میان ترامپ و کیم اشاره و نتایج آن را برای شبه جزیره کره و مردم جهان و همسایگان این کشور مثبت دانسته به گونه ای که آن را سبب رها شدن مردم این دو کشور از هزینه های تحمیلی دانست. نویسنده در همین زمینه می نویسد: " پیام صلحی که نشست تاریخی میان ترامپ و کیم جونگ اون رهبرکره شمالی در سنگاپور برای جهانیان به دنبال داشت آرزوهای جدید و امکان دستیابی به یک راه حل کامل برای رهایی از خطر بحران های بین المللی را دوباره زنده کرد. کنفرانس میان ترامپ و کیم که به لحاظ تاریخی بی سابقه می باشد امکان خلع سلاح هسته ای شبه جزیره کره را به وجود آورده است. این مساله ای است که ده ها سال برای مردم دو کره هزینه به همراه داشته و از دهه پنجاه میلادی تاکنون خانواده های دو کشور را پراکنده نموده است. این صلح همچنین حالتی از امنیت و آرامش را برای همسایگان دو کشور به وجود می آورد."

روزنامه " البیان " امارات در مطلبی به قلم " منار الشوریجی " با عنوان" آرزوهای هم پیمانان آمریکا" به تغییر ادبیات هم پیمانان اروپایی و غیر اروپایی آمریکا علیه این کشور در برابر مواضع ترامپ اشاره داشته است. وی در این زمینه می نویسد: "از کانادا تا ژاپن در هفته گذشته موضع گیری هم پیمانان آمریکا دارای تغییر و تحول شده و به سمت درگیری با امریکا پیش رفته است. این تغییر مواضع در دوکنفرانس یکی کنفرانس هفت کشور صنعتی جهان و دیگری کنفرانس رهبران آمریکا و کره شمالی نشان داده شد . همچنین نخست وزیر کانادا اقدامات ترامپ را علیه این کشور و اتحادیه اروپا اهانت آمیز دانست. آلمان هم موضع شدیدی را علیه سفیر آمریکا در این کشور اتخاذ کرد. قابل ذکر است که در طی یک سال و نیم گذشته هم پیمانان آمریکا در برابر ترامپ سعی کردند تا نادیده گرفتن قوانین از سوی وی در مسایل محوری بین المللی را گوشزد نمایند، با وی با ادبیات دوستانه صحبت نموده و دوستی وی را جلب نمایند."

روزنامه " الاهرام " مصر هم در یادداشتی با عنوان "وتوی آمریکا و نسل کشی" و به قلم "فواد عبد المنعم" وتوی پیشنهاد کویت به شورای امنیت سازمان ملل در تصویب قطعنامه ای در حمایت از مردم فلسطین از سوی آمریکا راکمک نمودن آمریکا به نسل کشی اسراییل و جنایت علیه بشریت دانست .وی در همین زمینه می نویسد: "کویت در ماه می گذشته به عنوان عضو غیر دایم شورای امنیت قطعنامه ای را به این شورا ارایه داد که در آن از این شورا درخواست کرده بود تا اقداماتی را انجام دهد که به واسطه آن امنیت فلسطینی ها تضمین شده واز آنها در سرزمین های اشغالی و نوارغزه حمایت کنند.وعلی رغم موافقت اکثر اعضای این شورا،آمریکا از حق وتوی خودش استفاده نموده و این پیشنهاد و قطعنامه را وتو نمود.استفاده از حق وتو برای جلوگیری از اقدام یک سازمان جهانی در خصوص حمایت ازمردم فلسطین بمثابه این است که آمریکا همه جهان را برای اسراییل ترک نموده تا جنایت هایش را علیه بشریت ادامه دهد."

کد خبر: 955808

وب گردی

وب گردی