نگرانی اسرائیل از شباهت توافق هسته ای و سند سنگاپور

روزنامه عبری زبان یدیعوت آحرونوت نسبت به وجود برخی نقاط مشترک میان توافق هسته ای ایران و سند امضا شده میان سران آمریکا و کره شمالی در سنگاپور که هم اکنون موجبات نگرانی آمریکا و اسرائیل در خصوص ایران را فراهم کرده، هشدار داد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحرونوت در مقاله ای اعلام کرد: حجم سند امضا شده میان ترامپ و رهبر کره شمالی تنها دو صفحه بود در حالی که حجم توافق هسته ای ایران که 3 سال پیش به امضا رسید به ۱۸ صفحه می رسد علاوه بر ملحقاتی که به آن اضافه گردید. همچنین هدف از امضای این سند کاملا متفاوت است ترامپ و کیم جونگ اون در آن تنها به اعلام نیات خود برای خلع سلاح اتمی پرداختند در حالی که ایرانی ها در سال ۲۰۱۵ تعلیق برنامه هسته ای خود را پذیرفتند. با وجود این تفاوت ها اما از هم اکنون می توان مشترکاتی میان این دو مشاهده کرد. بسیاری از مشکلات اساسی که توافق هسته ای با ایران را ناکام گذاشت در میان سطور سند امضا شده با کره شمالی نیز وجود دارد.

یکی از مشکلات اصلی در توافق هسته ای ایران چارچوب زمانی محدود است، با وجود اینکه ایران برای ۱۵ سال فعالیت های غنی سازی اورانیوم خود را تعلیق کرد اما هیچ بند و تضمینی در این توافق برای جلوگیری ایران از فعال سازی سانتریفیوژهای خود در پایان این مدت وجود ندارد، معنای این مساله آن است که اسرائیل و دولت ترامپ نگران از سرگیری برنامه های هسته ای ایران پس از چندین سال هستند.

همچنین در سند امضا شده میان آمریکا و کره شمالی هیچ جدول زمانی وجود ندارد و به جای آن تنها متضمن اعلام نظرهای کلی در خصوص آینده صلح و عاری شدن شبه جزیره کره از سلاح اتمی بدون التزام به خلع سلاح کامل و ابدی است که باعث می شود عرصه برای کره شمالی مانند گذشته برای از سرگیری برنامه های هسته ای خود در موقعیت مناسب و در صورتی که شرایط آن اجازه دهد باز بماند.

مساله دیگر آن است که هنگام خروج آمریکا از توافق هسته ای، ترامپ اعلام کرد این توافق به مکانیزم مناسبی برای جلوگیری از فریب و تهدید آمریکا نیاز دارد، اما خواسته اصلی اسرائیل و ترامپ در خصوص افزایش نظارت بر ایران در خصوص کره شمالی مشاهده نمی شود و برعکس در سند امضا شده سنگاپور هیچ خبری از خلع سلاح کره شمالی در ذیل یک نظام نظارتی مانند آنچه برای ایران وضع شده است وجود ندارد و کیم جونگ اون تنها به وعده هایی مبهم برای خلع سلاح اتمی اکتفا کرده است. بنابراین آمریکا به تنهایی مسئول وفای به وعده های خود می باشد، پس می توان نتیجه گرفت که این سند با توجه به اینکه نظام مستقر در کره شمالی چندین بار از توافقات سابق عقب نشینی کرده، بسیار قابل بحث و بررسی است اما در هر صورت در این سند به جزئیات عملکرد طرف مقابل در صورتی که خلع سلاح هسته ای انجام نشود. اشاره ای نشده است.

انتقاد اصلی دیگری که نتانیاهو و ترامپ در خصوص توافق هسته ای با ایران مطرح می کنند، بی تفاوتی نسبت به برنامه موشکی در حال پیشرفت ایران است. باید گفت در خصوص کره شمالی نیز هیچ اشاره به برنامه های موشکی بالستیک این کشور نشده و این با وجود آن است که این کشور تکنولوژی حیاتی و اصلی سامانه های موشکی را به کشورهای زیادی صادر نموده است. به عبارت دیگر در حالی که ترامپ برای تعلیق برنامه موشکی ایران تلاش می‌کند نسبت به برنامه موشکی کره شمالی بی تفاوت است و در هر صورت آمریکا با بی توجهی به امضای توافق خلع سلاح هسته ای به نقض حقوق بشر بی اعتنایی می کند.

مساله دیگر این است که برعکس ایرانی ها که خواستار رفع فوری تحریم ها پس از تعلیق غنی سازی اورانیوم بودند ترامپ قصد رفع تحریم ‌ها از کره شمالی را ندارد، با این حال وعده تحکیم و ارتقای روابط را می‌دهد تا جایی که تلویحا به دعوت کیم جونگ اون به واشنگتن اشاره کرد. وی تصور می کند از سرگیری روابط به صلح و شکوفایی در شبه جزیره کره کمک خواهد کرد و این اتفاق منجر به صلح میان دو کره و آمریکا و کره شمالی خواهد شد.

پس مشکل چیست؟ همچنان که غرب به دنبال حفظ حسن روحانی رئیس جمهور ایران و بازگرداندن این کشور به آغوش ملت های دیگر دنیا حتی قبل از اثبات پایبندی به خلع سلاح هسته ای است! نفس ملاقات تاریخی ترامپ با کیم جونگ اون اعطای مشروعیت به دیکتاتور جوانی است که هیچ گام عملی برای اثبات تعهد خود به خلع سلاح اتمی بر نداشته است.

کد خبر: 955837

وب گردی

وب گردی