استفاده مفرط از خشونت علیه فلسطینان/تصویب قطعنامه سازمان ملل علیه اسرائیل

دیده بان حقوق بشر ضمن انتقاد شدید از عملکرد مقامات اسرائیلی در برخورد با تظاهرات کنندگان فلسطین هدف قرار دادن آنها با مهمات جنگی را با چراغ سبز این مقامات دانست. سازمان ملل امروز قطعنامه ای در حمایت از مردم فلسطین تصویب کرد.

به گزارش سرویس بین الملل ایسکانیوز، سازمان دیده بان حقوق بشر امروز چهارشنبه نسبت به استفاده مکرر نیروهای نظامی اسرائیلی از خشونت مفرط علیه فلسطینیان غزه از آغاز راهپیمایی بازگشت در ۳۰ مارس گذشته هشدار داد و اعلام کرد استفاده از نیروی نظامی به حد ارتکاب جنایت جنگی رسیده است.

این سازمان بین الملل مجمع عمومی سازمان ملل متحد را به اتخاذ اقداماتی برای حمایت از مردم فلسطین در غزه فراخواند و همچنین خواستار ایجاد کمیته بین المللی برای تحقیق در خصوص تجاوزات مسئولان اسرائیل به قوانین بین المللی در خصوص صدور فرمان قانون تیراندازی غیر قانونی شدند.

ساره لیا ویتسن مدیر بخش خاورمیانه این سازمان بین المللی اعلام کرد: استفاده اسرائیل از نیروهای نظامی خسارت های جسمی و روحی زیادی به فلسطینیان وارد کرده است.

ویتسن افزود: مسئولان اسرائیلی از جمله فرماندهان نظامی برای استفاده از مهمات جنگی علیه تظاهرات کنندگان فلسطینی چراغ سبز نشان داده اند، گادی آیزنکوت رئیس ستاد ارتش اسرائیل، آویگدور لیبرمن وزیر جنگ و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل مسئول این حوادث هستند.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد امروز پیش نویس طرح کشورهای عربی در محکومیت اسرائیل به دلیل خشونت های اخیر این رژیم علیه فلسطینیان را تصویب کرد در حالی که آمریکا به آن را به شدت اعتراض کرده و آن را غیر متوازن دانست.

کشورهای عربی پس از آنکه واشنگتن از حق وتوی خود برای پیش ‌نویس این قطعنامه در شورای امنیت استفاده کرده آن را به مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه کردند.

این قطعنامه به اتخاذ تصمیماتی برای حمایت از غیر نظامیان فلسطینی دعوت می کند، در حالی که تا کنون بیش از ۱۲۹ فلسطینی در نوار غزه با آتش مستقیم نظامیان ارتش اسرائیل از 30 مارس تا کنون به شهادت رسیده اند در حالی که حتی یک اسرائیلی نیز به هلاکت نرسیده است.

همچنین این قطعنامه استفاده غیر متناسب از خشونت توسط نیروهای اسرائیلی علیه غیرنظامیان فلسطینی را محکوم می کند.

نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد روز گذشته پیش نویس این قطعنامه را غیر متوازن دانست و پیشنهاد کرد سازمان ملل متحد به جای پرداختن به این امور جنبش حماس را که بر نوار غزه تسلط داشته و اقدامات خشونت آمیز انجام می دهد محکوم نماید.

نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل متحد امروز برای بررسی اوضاع نوار غزه و تصویب قطعنامه حمایت از مرئم فلسطین تشکیل شد.

این 10 امین نشست اضطراری در این دوره است که در خصوص اقدامات غیر قانونی اسرائیل در قدس شرقی و دیگر اراضی اشغالی به درخواست رسمی نمایندگان کشورهای الجزایر و ترکیه به عنوان روؤسای اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی تشکیل شد.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد دارای 193 عضو می باشد. این مجمع امروز این قطعنامه را با اکثریت قاطع به تصویب رساند. این قطعنامه با 120 رای موافق در مقابل تنها 8 رای مخالف به تصویب اعضا حاضر در این مجمع رسید.

راهپیمایی بازگشت که توسط فلسطینیان از 30 مارس گذشته آغاز شده و تا کنون ادامه دارد بیش از 130 شهید و 14000 هزار مجروح در پی داشته است. شرکت کنندگان در این اعتراضات به حق بازگشت فلسطینیان به خانه های خود تاکید دارند.

کد خبر: 955898

وب گردی

وب گردی