نقش خیرین در توسعه و سازندگی کشور

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به نقش خیرین در سازندگی و توسعه کشور گفت: «زمانی در این کشور کار خیر از مسجد شروع به مدرسه به دانشگاه و آزمایشگاه کشیده شد. امروز محصول کسانی که در این مدارسی که خیرین ساختند و فارغ‌التحصیل شدند، دانشجویانی هستند که به واسطه پشتوانه خیرین در دانشگاه‌ها تحصیل کرده‌اند، یعنی آن سرمایه‌گذاری‌های دیروز ما امروز به شکل مضاعف می‌خواهد در عرصه سازندگی و توسعه کشور وارد شود».

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، آئین نیکانه چهره‌‍‌های ماندگار مفاخر دانشگاه تهران با حضور ریاست دانشگاه، خیرین و اعضای بنیاد حامیان دانشگاه تهران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم رئیس دانشگاه تهران در سخنانی گفت: «مایه افتخار است که یک بار دیگر در خدمت چهره‌های ماندگار دانشگاه تهران در محل بنیاد حامیان دانشگاه هستیم. این مراسم و این نشست‌ها ماندگار هستند، اثرات و برکات این نشست‌ها و این حضور فراتر از چیزی است که در ذهن ما می‌گنجد».

نیلی احمدآبادی، با تأکید بر اهمیت حضور دانشجویان افزود: «شاید یکی از مهم‌ترین اثرات بنیاد حامیان دانشگاه و خیرین وجود همین دانشجویان عزیز ما باشد که از بزرگ‌ترین سرمایه‌ها هستند، دانشجویان، محققین و پژوهشگران‌مان هستند که کشور را می‌سازند و در این میان مهم‌ترین آنها نخبگان هستند و دانشگاه تهران به واسطه دارا بودن بزرگ‌ترین جمعیت نخبه کشور طبیعتاً می‌تواند بزرگ‌ترین تأثیر را در آینده کشور داشته باشد».

وی افزود: «من به‌عنوان کسی که در جریان جزئیات مسائل دانشگاه هستم، به نظر من حرکت بسیار بزرگی در دانشگاه تهران شروع شده و اتفاق‌های بسیار بزرگی در راه است».

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به نقش خیرین در سازندگی و توسعه کشور گفت: «زمانی در این کشور کار خیر از مسجد شروع به مدرسه به دانشگاه و آزمایشگاه کشیده شد. امروز محصول کسانی که در این مدارسی که خیرین ساختند و فارغ‌التحصیل شدند، دانشجویانی هستند که به واسطه پشتوانه خیرین در دانشگاه‌ها تحصیل کرده‌اند، یعنی آن سرمایه‌گذاری‌های دیروز ما امروز به شکل مضاعف می‌خواهد در عرصه سازندگی و توسعه کشور وارد شود».

وی خاطر نشان کرد: «ما امروز فقط به این افتخار نمی‌کنیم که فارغ‌التحصیلانی را داریم که در بهترین دانشگاه‌های جهان پذیرش می‌شوند یا کسانی را داریم که در دنیا کارهای بزرگی را انجام می‌دهند، ما می‌خواهیم فضایی ایجاد کنیم که دانشجویان‌مان در داخل ایران کارهای بزرگ و عظیمی را عهده‌دار شوند. بنابراین هرچه که ما شبکه خیرین و نیکوکاران و پشتیبانان و دوستداران دانشگاه تهران را توسعه بدهیم به شکل مضاعف در این فعالیت‌ها و در این آینده روشن بیشتر مشارکت خواهیم کرد».

دکتر نیلی از دانشگاه تهران به عنوان یک نماد ملی یاد کرد و گفت: «دانشگاه بیش از سیصد هزار دانش آموخته دارد، بیش از دانش‌آموختگانش دوستدار دارد. آمار بنیادهای خیرین و نیکوکاران دانشگاه تهران که در دانشکده‌های مختلف تشکیل شده ذیل بنیاد حامیان دانشگاه تهران و بنیاد حامیان دانشکده فنی نشان می‌دهد که مشارکت دوستداران همپای دانش‌آموختگان دانشگاه تهران ادامه دارد، حتی در بعضی مواقع دوستداران مشارکت‌شان در پشتیبانی دانشگاه تهران بیشتر بوده است. دانشگاه تهران صرفاً متعلق به دانشجویانش اساتیدش دانش آموختگانش نیست، دانشگاه تهران یک نماد ملی است. حضور بین‌المللی دارد به همین دلیل هرکسی که برای آینده این کشور دلش می‌تپد و به دنبال افتخار هرچه بیشتر این کشور است قاعدتاً اولین جایی که فکر می‌کند باید کمک کند همین دانشگاه تهران است».

وی افزود: «دانشگاه تهران بعد از آستان قدس دومین نهاد کشور در دریافت وقف و هدایاست. این اولاً نشان می‌دهد که دانشگاه در نگاه مردم ایران جایگاه ویژه‌ای دارد. دوم اینکه به این دانشگاه اعتماد دارند که دانشگاه تهران در همان جایی که خیرین گفته‌اند و نیت خیرین بوده وقف را هزینه خواهد کرد. و ما امروز با افتخار اعلام می‌کنیم که در درون دانشگاه تهران توسط بنیاد حامیان دقیقاً و بر اساس نظر خیرین و واقفین و نیکوکاران اقدامات خود را انجام می‌دهند».

دکتر نیلی احمدآبادی با اشاره به نقش چهره‌های ماندگار گفت: «خود چهره‌های ماندگار دانشگاه تهران سفیران بنیاد حامیان دانشگاه تهران هستند چرا که چهره‌های ماندگار نفوذ کلامشان بسیار بالاست. بین نخبگان کشور تعدادی به‌عنوان چهره‌های ماندگار معرفی شده‌اند. این به این معناست که به لحاظ علمی، اخلاقی و فرهنگی نمونه کشوری هستند. مردم به چهره‌های ماندگار اعتماد و اعتقاد دارند و چهره‌های ماندگار هم به دانشگاه تهران، به محل تحصیل خودشان اعتماد دارند».

رئیس دانشگاه تهران تصریح کرد: «استادان پیشکسوت ما به نقش و تأثیر دانشگاه تهران آشنا هستند. با ایمان و اعتقاد به‌عنوان سفیران دانشگاه و بنیاد حامیان می‌توانند به این شبکه گسترده‌ای که در کشور شکل گرفته کمک کنند. ما دانش‌آموختگان بسیار زیادی در بیرون کشور داریم لذا با گسترده‌تر شدن این شبکه اتفاقات بسیار بزرگ‌تری رخ خواهد داد».

دکتر نیلی احمدآبادی در پایان گفت: «این فضای زیبایی که امروز در خدمت شما هستیم خود به همت بنیاد مصلی‌نژاد ساخته شده است. این نمونه بارزی از تأثیر کار خیر بر فعالیت‌ها و اقدامات پشتیبانی دانشگاه تهران است. در این بنیاد از همه قشر داریم که به شیوه‌های مختلف خودشان، مالشان، وقت خود را وقف کرده‌اند خود نفس این عمل و روحی که این عمل در کالبد دانشگاه می‌دمد بسیار اثربخش است و با هیچ ابزار مادی قابل قیاس نیست».

در ابتدای آیین که همراه با ضیافت افطار بود، دکتر محمود کمره‌ای، رئیس هیات مدیره بنیاد، ضمن خیر مقدم به چهره‌های ماندگار دانشگاه تهران، گزارشی از عملکرد بنیاد از ابتدای تأسیس ارائه داد و گفت: «بنیاد در حال انجام اقدامات جدید و نوآورانه در راستای اهداف دانشگاه تهران است و با توجه به اهداف دانشگاه، ارتقا و توسعه علمی آن اولویت اصلی بنیاد است، بخشی از این اقدامات، بورسیه دانشجویان دانشگاه با هدف اهمیت دادن و توجه به نیروی انسانی دانشگاه از جمله دانشجویان، اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه است.»

دکتر کمره‌ای در ادامه افزود: «با برگزاری جلسات و رایزنی‌های مستمر با خیرین نیک‌اندیش و به اشکال مختلف این اقدامات در حال انجام است، نظیر احداث بنا، تجهیز کلاس‌های دانشکده‌ها، تجهیز آزمایشگاه‌ها و توانمندسازی دانشجویان، که در حال حاضر نیز بنیاد نیکوکاری جمیلی با برگزاری جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان اقدام جدیدی را شروع نموده است و در توانمندسازی دانشجویان و حمایت از ایده‌پردازی و تبدیل ایده به محصول و کارآفرین شدن دانشجویان حمایت می‌کنند. در جشنواره سال جاری با کمک پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، حمایت از ایده‌های دانشجویان در حوزه علوم پایه در دستور کار قرار گرفته است».

رئیس هیات مدیره بنیاد گفت: «همچنین بنیاد در تلاش است به صورت همه‌جانبه در رشد و اعتلای دانشجویان و اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه مفید باشد، تا تبدیل به خیرین آینده دانشگاه شوند، چنانکه در حال حاضر نیز تعدادی از دانشجویان و کارکنان و اعضای هیات علمی قدم در راه خیر گذاشته‌اند».

دکتر ساداتی‌نژاد، مدیرعامل بنیاد حامیان دانشگاه تهران نیز در این مراسم گفت: «بنیاد در تلاش است تا طی یک برنامه ۱۰ ساله ۳۰ درصد از هزینه‌های دانشگاه تهران را تامین کند و در آینده ای نه‌چندان دور بتوانیم ۷۰ درصد از هزینه‌های دانشگاه را با کمک خیرین نیک‌اندیش و علاقه‌مندان دانشگاه تهران تامین کنیم. تمامی هزینه‌های جاری بنیاد با توجه به نیات خیرین تامین می‌شود و هیچکدام از وجوه پرداختی توسط خیرین در موردی غیر از نیت‌های ایشان هزینه نخواهد شد».

وی افزود: «چهره‌های ماندگار و مفاخر دانشگاه تهران نقش بزرگی در ترویج فرهنگ نیکوکاری در دانشگاه دارند و می‌توانند به عنوان سفیران علمی، بنیاد را در سطح جامعه معرفی کنند و برای پیشبرد اهداف بنیاد در جهت تامین اعتبارات دانشگاه تهران به بنیاد کمک کنند».

201

کد خبر: 956006

وب گردی

وب گردی