۲۰ درصد تجارت جهانی خرما در قبضه ایران

یک مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر ۲۱ درصد سطح زیرکشت و ۱۵ درصد میزان تولید خرمای جهان، در اختیار ایران است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ مسعود لطیفیان، با اشاره به اینکه سطح زیرکشت نخیلات فعلی کشور ۲۵۰ هزار هکتار است، افزود: هم اکنون ۲۱ درصد سطح زیرکشت و ۱۵ درصد میزان تولید خرمای جهان مربوط به این مرز و بوم است.

او همچنین اظهار داشت: خوشبختانه طی چند ساله اخیر عملکرد مقدار تولید خرما در کشور از رشد پنج برابری برخوردار بوده است.

مدیرکل دفتر امورمیوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی گفت: طبق آمار، سطح زیرکشت خرما در مملکت طی سنوات گذشته بطور متوسط ۱,۸ و نرخ رشد تولید ۲.۱ درصد بوده است.

او تصریح کرد: طرح توسعه زیر کشت نخیلات کشور پنج هزار هکتار، اصلاح و تبدیل باغات خرمای درجه دو به یک به میزان ۴۷ هزار و ۷۸۰ هکتار و حذف و جایگزینی نخیلات به وسعت ۴۵ هزار و ۳۶۰ هکتار طی برنامه پنج ساله ششم توسعه پیش بینی شده است.

لطیفیان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ایران طی ۱۰ ساله گذشته همواره در معرض خشکسالی بوده و پیش بینی ها حاکی از این است که کشور در این شرایط باقی خواهد ماند.

مدیرکل دفتر امور میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی افزود: خوشبختانه سیاست‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت برای مقابله با خشکسالی در دستور کار دستگاه های مرتبط قرار گرفته که بوسیله اعمال این سیاست ها از قبیل توسعه سیستم های آبیاری تحت فشار و استفاده از ارقام متحمل به شوری و خشکی می توان راندمان مصرف آب و آبیاری را در باغات کشور بالا برد.

او اضافه کرد: جدا از این خرما در بحث شوری و خشکی گیاهی مقاوم به حساب می آید البته ناگفته نماند مقاومت به معنی افت عملکرد نیست.

لطیفیان در ادامه ضمن اشاره به وجود ۳۴ هزار و ۷۹۵ هکتار سطح زیر کشت خرما در استان خوزستان گفت: تخصیص یارانه نهال برای استان در سال ۱۳۹۶ به میزان دو هزار میلیارد ریال و همین طور سطح برنامه اصلاح باغات در این سال هفت هزار و ۱۴۹ هکتار بوده است.

او یادآور شد: سطح توسعه و اصلاح باغات خرما در استان خوزستان طی برنامه پنج ساله ششم توسعه یک هزار و ۳۰۰ هکتار پیش بینی شده است.

منبع: صداوسیما

402

کد خبر: 956114

وب گردی

وب گردی