تعطیلی کتابفروشی ها در سایه بی توجهی مسئولان

چند وقتی است که خبر تعطیلی کتابفروشی ها از گوشه و کنار کشور به گوش می رسد. کتابفروشی هایی که حالا دارند به بنگاه های املاک، نمایشگاه، آرایشگاه و پیتزافروشی تبدیل می شوند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، چندی پیش خبری مبنی بر تعطیلی یک فروشگاه کتاب در منطقه سعادت آباد تهران به دلیل ورشکستگی در فضای مجازی منتشر شد، مالک این فروشگاه در یک یادداشت تلگرامی اعلام کرد به زودی همه کتابفروشی ها مجبور به ترک کار و کسب خود خواهند شد.

اخیرا نیز سعید مقدم، کتابفروش، در صفحه اینستاگرامش خبر از تعطیلی کتابفروشی رود را بعد از ۲۰سال فعالیت داد. وی نیز در یادداشتی ضمن تشکر از حمایت های 20 ساله اهالی قلم و عاشقان کتاب، مشکلات مالی و عدم حمایت نهادهای مربوطه را دلیل این تعطیلی عنوان کرده است.

موضوع کتاب نخوانی و کمبود ویترین در کشور موضوع تازه ای نیست، علیرغم توصیه های اکید مسئوولان از جمله مقام معظم رهبری مبنی بر مطالعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی در کشور، همچنان این کالای فرهنگی مورد بی مهری و بی توجهی واقع شده تا جاییکه برخی کتابفروشان به همین دلیل اقدام به تعطیلی فروشگاه خود کرده و برخی دیگر به فروش کتب کمک آموزشی و درسی و نوشت افزار روی آورده اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز که سرانه مطالعه در کشور را پایین می داند، وضعیت کتابفروشی را نامناسب توصیف کرده و می گوید: روزانه با تعطیلی کتابفروشی هایی مواجه هستیم که به بنگاه های املاک، نمایشگاه، آرایشگاه و پیتزافروشی ها تبدیل شده اند.

**عوامل بسیاری در تعطیلی کتابفروشی ها دخالت دارند

مدیر انتشارات شهید کاظمی در این باره به ایسکانیوز گفت: در تعطیلی کتابفروشی ها عوامل متعددی دخیل هستند که برترین آن ها کاهش اقبال مردم به کتاب و کتابخوانی است. البته علاوه بر این عامل می توان به گرانی کاغذ، افزایش هزینه های اداره یک کتابفروشی، کمبود تبلیغات در معرفی کتاب و برنامه های فرهنگی از این دست نام برد.

ناشر برگزیده سال 96 اضافه کرد: فروش بالای کتاب در نمایشگاه بین المللی در کسب و کار کتابفروشی ها بی تاثیر نیست اما نمی توان تنها به یک عامل فروش در نمایشگاه کتاب تهران بسنده کرد زیرا این رویداد فرهنگی طی سی و یک دوره برگزار شده است و اگر باعث کاهش فروش کتاب در نمایشگاه کتاب می شد طی این دوران باید کتابفروشی ها از آن تاریخ، هر ساله تعطیل می شدند و نمی توان سرعت تعطیلی کتابفروشی ها در سالهای اخیر را به تنها به نمایشگاه کتاب ارتباط داد.

**نیازمند برنامه ریزی بلند مدت برای حمایت از کتابفروشان

حمید خلیلی افزود: تعطیلی کتابفروشی ها وابسته به عوامل متعددی چون کمبود رغبت مردم به مطالعه، کاهش حمایت مالی دولت از این صنف برای تامین هزینه های جاری عنوان کرد زیرا نباید از این مسئله غافل شد که کتابفروشی نیز کسبی است که با اقبال ناشران به آثار ترجمه و کمبود نظارت بر تالیف از رونق آن کاسته شده است البته دولت با اعطای وام به کتابفروشی های قدیمی برای روشن ماندن چراغ آنان کمک های زیادی انجام داده است اما این روش های به صورت یک مسکن موقت عمل می کند و نیاز به برنامه ریزی های درازمدت دارد.

**تامین هزینه یک کتابفروشی سنگین است

همچنین حسن اسدی مدیر داخلی نشر جمهوری در این باره به ایسکانیوز، گفت: کتاب در سبد کالای مردم جایی ندارد با توجه به هزینه های تولید کتاب کمتر کسی به سراغ انتشار و فروش کتاب می آید مگر اینکه در بخش کتابهای دانشگاهی و درسی روی بیاورد. هزینه های اداره یک کتابفروشی از مالیات و عوارض گرفته تا تامین هزینه های جاری روشن نگه داشتن چراغ کتابفروشی ها که هر سال بر مقدار آن افزوده می شود بر دوش کتاب فروشاان سنگینی می کند.

**کتابفروشی که به کت و شلواری تبدیل شد

این فعال فرهنگی گفت: اخیرا یکی از شعبه های فروش کتاب انتشاراتمان در خیابان جمهوری که با کمبود فروش کتاب مواجه شده بود را با تغییر کاربری به فروشگاه عرضه کت و شلوار تبدیل کردیم که حداقل هزینه های جاری آن تامین شود.

این مدیر فروش فروشندگان کتاب های دست دوم که در خیابان انقلاب بساط می کنند را در این میان بی تاثیر ندانست و افزود:: این فروشندگان متاسفانه ضربه بزرگی به ناشران زده اند البته اغلب کتابهایی که می فروشند از کتابهای چاپ افست و ممنوعه است که در کتابفروشی ها وجود ندارد اما به دلیل قیمت های پایین که در عرضه کتاب اعمال می کنند مشتریان بسیاری دارند.

**کتاب کالای مورد نیاز مردم نیست

وی درباره تاثیر نمایشگاه کتاب در تعطیلی کتابفروشی ها ادامه داد: البته نمایشگاه کتاب چندان مکان خوبی برای عرضه کتاب نیست این مکان علاوه بر بازدیدکنندگان زیادی که دارد اما بازدهی کمی برای ناشران دارد زیرا در سالهای اخیر توان خرید مردم کاهش پیدا کرده است و مردم کتاب های زیادی را برای خریدن انتخاب می کنند اما اغلب با دیدن قیمت کتاب از خرید آن منصرف می شوند زیرا به نقل از خیلی از این افراد کتاب، شلوار و لباس تن نیست که باید حتما آنرا خریداری کنیم. البته تا اواخر شهریور در فصل خواب کتاب قرار داریم و اگر بخواهیم بخشی از این مسئله را تقصیر برپایی نمایشگاه سالانه کتاب بگذاریم باز هم نمی توان این مسئله را به نمایشگاه کتاب سالانه کتاب به تنهایی ربط داد.

این فعال فرهنگی در مورد حمایت های دولت در این بخش گفت: اختصاص بن خرید کتاب و برنامه ای برای تبلیغ تازه های نشر در رسانه های دولتی مانند صدا و سیما می تواند در این زمینه کمک کننده باشد.

**برای خیلی از افراد مطالعه و خریدن کتاب خنده دار است

همچنین مهوش شاهوردی نویسنده نیز در این باره به ایسکانیوز گفت: عامل اقتصادی و اولویت های مالی مردم در تامین معیشت، یکی از دلایل تعطیلی کتابفروشی ها در سال های اخیر است و مردم دیگر چندان اهمیتی به کالای فرهنگی نمی دهند البته اگر فردی علاقمند به مطالعه کتاب باشد حتما برای بودجه ای را برای این امر اختصاص می دهد.

وی ادامه داد: ای کاش به لحاظ فرهنگی هر ایرانی خرید کتاب را در سبد کالا های خود اختصاص می داد و بخشی از درآمد خود را به خرید کتاب اختصاص می داد اما متاسفانه برای خیلی از افراد مطالعه و خریدن کتاب خنده دار است و در خانواده ها لزوم مطالعه از دوران کودکی جا نیفتاده است تا این فرهنگ در وجود افراد نهادینه شود.

502

کد خبر: 956303

وب گردی

وب گردی