خوشه‌های خشم/جریان «وزارت نشینی» نمایندگان اصفهان به کجا رسید

پس از تجمع هفته گذشته نمایندگان استان اصفهان در ساختمان ‎‌وزارت کشور، یکی از اعضا مجمع نمایندگان استان می گوید در صورت برآورده نشدن خواسته نمایندگان این تجمع ادامه پیدا می کند.

به گزارش گروه استانهای ایسکانیوز، پس از کشاورزان استان اصفهان حالا نوبت به نمایندگان استان رسید تا در اعتراض به وضعیت آب عصر دوشنبه، یعنی درست در روزی که رحمانی فضلی ملاقات‌های هفتگی‌اش را برگزار می‌کند در ساختمان ‎‌وزارت کشور دست به تجمع بزنند.

اعتراض اصلی نمایندگان به برداشت‌های مازاد آب از زاینده رود توسط استان همسایه یعنی چهارمحال و بختیاری باز‌می‌گردد. در این تجمع حسینعلی حاجی دلیگانی، عابدی، موسوی لارگانی، ابطحی، تاج الدین، سالک، ابوترابی و صفاری حضور داشته اند و در نتیجه وزیر کشور وعده انجام اقداماتی طی چهار روز آینده را داده بود.

حیدرعلی عابدی عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: دولت یکسری شوراهایی را طبق قانون پیش بینی کرده تا مسائل و مشکلات آب را کارشناسی و براساس منابع و مصارف موجود موضوعات را برنامه ریزی کند تا مملکت دچار مشکلات آب آشامیدنی نشود.

وی با اشاره به این که سه شورا و کارگروه در حوزه زاینده رود وجود دارد، گفت: یک شورای عالی آب که متشکل از رئیس جمهور،چهار وزیر، سه استاندار و کارشناسان متعدد تشکیل شده است. یک کارگروه به نام "کارگروه ملی سازگاری با آب" که هیات دولت کل اختیاراتش را به این کارگروه داده و متشکل از وزیر نیرو، وزیر جهاد کشاورزی، وزیر کشور و کارشناسان ذیربط است.

عابدی تصریح کرد: همچنین یک شورای پایین دستی به نام "شورای توزیع عادلانه آب زاینده رود" وجود دارد که این شورا از ابتدا رژیم حقوقی زاینده رود (در دهمین، سیزدهمین و بیست چهارمین جلسه شورای عالی آب) را تعریف کرده است. کارگروه شورای ملی سازگاری با آب امسال موضوع مقابله با کم آبی را سیاستگذاری و شورای هماهنگی زاینده رود براساس منابع سهم هر استانی را در سال 97 مشخص کرده است.

مصوبات قانونی اجرا نمی شوند

نماینده مردم اصفهان در خانه ملت گفت: مصوبات قانونی بر روی کاغذ وجود دارد اما اجرا نمی شوند.

عابدی با بیان این که ما نمایندگان استان اصفهان هیچ صحبتی از خود نزدیم، اظهار داشت: ما می گوییم آن چیزی که مصوبات خود شما است و معاون اول رئیس جمهور، وزیر کشور، وزیر نیرو و وزیر جهاد کشاورزی امضا کرده اند را اجرا کنید.

عضو مجمع نمایندگان استان تصریح کرد: این موضوع در استان اصفهان اجرا، در یزد در حال اعمال اما در چهارمحال و بختیاری نسبت به اجرای قوانین مصوب جدی برخورد نمی کنند و هر بار به یک بهانه ای اجرای مصوبه را عقب می اندازند؛ یک روز می گویند باید از این مسیر برویم یک روز می گویند باید از مسیر دیگر رفت.

وی با تاکید بر این که زمان برای ما خیلی حیاتی است، گفت: جمعیت استان اصفهان نزدیک به 5 میلیون نفر که نزدیک به 700 هزار نفر از استان چهارمحال و بختیاری و 300 هزار نفر از استان خوزستان هستند همگی آب شرب و مصرفی شان از زاینده رود تامین می شود، در رابطه با این موضوع به طور جدی وارد عمل نشده و و مرتب وقت را تلف کنند طی یک الی دو ماه آینده منبع آب آشامیدنی مان که همان سد زاینده رود است به اتمام رسیده و سپس یک فاجعه انسانی رخ می دهد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تامین آب آشامیدنی و مصرفی برای 4 میلیون جمعیت مگر کار آسانی است؟ مگر کسی می تواند این کار را انجام دهد، حتی اگر بخواهیم به طور مثال از طریق آب معدنی این موضوع را حل کنیم حتی برای 100 هزار نفر هم نمی توان آب معدنی تهیه کرد چه برسد به آن که آب شرب تهیه شود. در حال حاضر در جلوی چشم ما این فاجعه اتفاق می افتد و همه با غفلت و کم توجهی با آن برخورد می کنند، به شدت باید به این موضوع عکس العمل نشان داد.

چهارمحال و بختیاری بیش از سهمش از زاینده رود آب برداشت می کند

عابدی گفت: براساس آخرین مصوبه شورای توزیع عادلانه آب در حال حاضر نمی توانیم آب مصرفی کشاورزی را امسال بدهیم و همین شورا اعلام کرده که به این دلیل به کشاورزان خسارت این موضوع را پرداخت خواهیم کرد اما برای این که درختان کهنسال استان چهارمحال و بختیاری و اصفهان نصف نشوند یک سهمیه آبی را در نظر گرفتند که مقدارش کم است؛ به طور مثال گفتند در استان اصفهان ماهیانه دو و نیم میلیون مترمکعب در حاشیه زاینده برای باغات از این آب مصرف می شود.

عضو مجمع نمایندگان استان افزود: در منطقه ای که مربوط به چهارمحال و بختیاری است ماهانه چهار و نیم میلیون مترمکعب باید از این آب مصرف کنند اما در حال حاضر این استان بیش از 20 میلیون متر مکعب در ماه آب برداشت می کند اگر با این سرعت جلو برویم ذخیره آب آشامیدنی مان تمام و با یک فاجعه پیش می رویم.

استاندار باید مصوبات دولت را اجرا کند یا در این موضوع اختلال ایجاد کند؟

وی تصریح کرد: ما نمایندگان استان اصفهان دوشنبه بعد از ظهر هفته گذشته به دفتر وزیر کشور رفته و گفتیم مصوبات این موضوع را وزیر نیرو ابلاغ کرده و رفتند آنجا ساز و کار را پیاده کنند اما چند فرد ذی النفع به دلیل منافع شخصی خودشان آمده و دست به اعتراض و تحصن زده اند که در ادامه استاندارشان جلسه ای تشکیل داده و کار را تعطیل کرده است.

عابدی افزود: نمی دانم استاندار باید مصوبات دولت را اجرا کند یا در این مصوبات اختلال ایجاد کند؟ این صحبتی بود که با وزیر کشور داشتیم و قرار شد تا ایشان معاون امنیتی سیاسی آقای ذوالفقاری را به استان چهارمحال و بختیاری بفرستند تا این مصوبه اجرا شود.

در صورت حل نشدن موضوع باز هم به دفتر وزیر خواهیم رفت

وی افزود: وزیر کشور به ما گفتند که این موضوع طی سه الی چهار روز آینده حل خواهد شد؛ ما نمایندگان استان حتما پیگیر این موضوع هستیم که به چه مرحله ای رسیده است، اگر اتفاقی نیفتاده باشد تصمیم داریم تا مجددا به دفترشان رفته حتی اگر 10 روز به صورت شبانه روزی هم طول بکشد در دفتر وزیر می نشینیم تا این موضوع حل شود.

عضو مجمع نمایندگان استان تصریح کرد: قرار است برای بررسی به استان چهارمحال و بختیاری بروند و به ما گزارش دهند اما تاکنون هیچ گزارشی به دست ما نرسیده است.

901/900

کد خبر: 956310

وب گردی

وب گردی