مقابله با جریان‌های عرفان کاذب در یک همایش

همایش 2 روزه میراث جهانی شاهرود، بسطام، خرقان درباره مقابله با جریان‌های عرفان کاذب، عرفان حلقه، صوفی‌نما و دراویش دروغین می پردازد.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، دکتر «مجید پازوکی» دبیر همایش میراث جهانی شاهرود، بسطام، خرقان گفت: شخصیت‌های برجسته علمی و فرهنگی در همایش میراث جهانی شاهرود، بسطام، خرقان به ایراد سخنرانی می‌پردازند و همچنین مقابله با جریان‌های عرفان کاذب و عرفان حلقه و صوفی‌نما و دارویش دروغین از مهمترین اهداف این همایش است.

وی در مورد مهم‌ترین اهداف این همایش 2 روزه گفت: یکی از اهداف همایش میراث جهانی شاهرود، بسطام، خرقان؛ مقابله با جریان‌های عرفان کاذب و وارداتی همچون؛ عرفان حلقه، جریانات صوفی‌نما و دارویش دروغین است که خودشان را به عرفان اسلامی ایران و مفاخر فرهنگی ما وصل می‌کنند و می‌خواهند آن را مصادره و قبضه کنند.

پازوکی ادامه داد: هر چقدر که از منابع اصیل، فرهنگی و غنی که در اختیار داریم؛ عقب نشینی کنیم و آنها را به‌ دست فراموشی بسپاریم، طبیعی است که این جریانات بی‌محتوا و بی‌هویت می‌خواهند با جعل و انتساب این منابع و این بزرگان، برای خودشان هویتی کسب کنند. طبیعی است که با عقب نشینی ما آنها پر و بال می‌گیرند و رشد پیدا می‌کنند.

وی در مورد برنامه‌ های همایش میراث جهانی شاهرود، بسطام، خرقان گفت: برنامه‌های این همایش در دو مسیر آشنایی با توریسم فرهنگی و مناطق تاریخی در منطقه است و در این دو روز، میهمانان با بخشی از طبیعت زیبای این منطقه آشنا می‌شوند.

مدیر دفتر انجمن ملی دوستداران حافظ دفتر شاهرود افزود: علاوه بر برنامه‌های گردشگری، مناطق طبیعی و مناطق تاریخی؛ یک نشست علمی سه ساعته به همراه اساتید و چهره‌های فرهنگی در مورد تاریخ، جغرافیا، فرهنگ، زبان‌شناسی و ... صحبت می‌کنند.

وی گفت: سخنرانان پنل علمی همایش میراث جهانی شاهرود، بسطام، خرقان عبارتند از دکتر «محمدعلی موحد» ، دکتر «علی‌اشرف صادقی»، دکتر «علی‌اصغر بلوک‌باشی»، دکتر «امیرخانی» ، دکتر «حسین معصومی همدانی» و همچنین دکتر «اکبر ایرانی» مدیر عامل مؤسسه میراث مکتوب در مورد تاریخ، جغرافیا، گویش، زبان، تکامل علوم و دانش منطقه در زمینه‌های مختلف علوم انسانی و علوم عقلی و علوم نقلی سخنرانی می کنند.

پازوکی اظهار داشت: در این همایش از مفاخر قرن نهم شیخ «علاءالدین بسطامی شاهرودی» سخنرانی خواهد شد و در همایش میراث جهانی شاهرود، بسطام، خرقان قرار است 40 اثر از این عالم و فقیه برجسته معرفی و رونمایی شود.

مدیر دفتر انجمن ملی دوستداران حافظ دفتر شاهرود در مورد دعوت از مدیر عامل مؤسسه میراث مکتوب گفت: این مؤسسه، با بیش از 30 سال فعالیت، کار جمع‌آوری نسخ خطی در حوزه زبان فارسی را بر عهده دارد و برای اولین بار، شعبه‌ای از این مؤسسه در منطقه تأسیس می‌شود که صرفا به بحث شاهرودشناسی، بسطام‌شناسی و خرقان‌شناسی خواهد پرداخت. قرار است این مؤسسه، تمام آثاری که در ارتباط با منطقه است، اعم از؛ نسخ خطی، نسخ غیرخطی، نسخ جدید و نسخ قدیم را جمع‌آوری کند و به فرهنگ و علم و دیگر مسائل منطقه کمک بکند.

در بخش دیگری از پنل علمی این همایش دکتر «مجید پازوکی» در مورد مفاخر علمی منطقه، جریان‌های عرفان کاذب و وارداتی و مقابله فرهنگی با عرفان حلقه و عرفان کاذب سخنرانی خواهد کرد.

همایش میراث جهانی شاهرود، بسطام، خرقان؛ با حضور خانم «اسین چلبی» نواده بیست و دوم مولانا و رییس بنیاد جهانی مولانا و همچنین تعدادی از شخصیت‌های برجسته علمی، فرهنگی و هنری کشور و به همت انجمن ملی دوستداران حافظ دفتر شاهرود، مؤسسه فرهنگی اکو و همچنین مؤسسه میراث مکتوب در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۳۰ و ۳۱ خرداد ماه جاری در شاهرود، بسطام و خرقان برگزار می‌شود.

502

کد خبر: 956365

وب گردی

وب گردی