به آمریکا اجازه استفاده از " اینجرلیک" را نمی دهیم

نخست وزیر ترکیه با تشریح مواضع آنکارا در قبال ایالات متحده تاکید کرد کشورش آمریکایی ها را در هیچ جنگی علیه همسایگان همراهی نخواهد کرد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، نخست وزیر ترکیه با اشاره به تلاش های آنکارا بر حفظ روابط حسنه با همسایگان تاکید کرد: "ما اجازه نخواهیم داد آمریکا برای استفاده از پایگاه هوایی "اینجرلیک" برای حمله به ایران و حذف واحدهای کرد استفاده کند."
"بن علی ییلدریم" روز شنبه در مصاحبه با کانال تلویزیونی "بابالا" با یادآوری روابط ششصد ساله ایران و ترکیه و رد دعوت ایالات متحده برای حمله به عراق در سال 2003 تاکید کرد که مطابق قواعد وضع شده، واشنگتن هرگز نمی تواند از خاک ترکیه برای ضربه زدن به کشورهای دیگر استفاده کند.

از سوی دیگر، ییلدریم با اشاره به نقشه راه توافقی بین آنکارا و واشنگتن برای خروج 90 روزه واحدهای ترک از شهرستان منبج سوریه، بدون ذکر جزییات، از تلاش آنکارا برای خروج از مناطق کردنشین شمال سوریه، برقراری شورای محلی و"تحویل آن به مردم منطقه" خبرداد.
نخست وزیر ترکیه با تشریح بسته پیشنهادی آنکارا در "مبارزه با تروریسم" و "مقابله با تهدیدات آن" در سواحل شرقی و یا غربی رودخانه فرات، یا هر جای دیگر خبر داد.
ییلدریم در اشاره به این که پناهجویان در حال بازگشت به کشور خود هستند، اضافه کرد: "هنوز به راه حلی قطعی برای حل بحران پناهجویان سوری در ترکیه نرسیده ایم."
نخست وزیر ترکیه با اشاره به بازگشت تقریبی حدود 150 و 160 هزار نفر به ساحل فرات و همچنین 50 تا 60 هزار نفر به شهر عفرین، خاطرنشان کرد، اعطای حق شهروندی به گروه های محدودی از مردم به منظور آموزش زبان عربی و همچنین آموزش موارد فنی و مهندسی بوده است.

کد خبر: 956375

وب گردی

وب گردی