سلیمی: متولیان علوم انسانی نسبت به مباحث این حوزه اعتقاد کافی ندارند

دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با ارائه راهکاری در راستای بهبود وضعیت علوم انسانی در کشور گفت:من معتقدم در درجه اول کسی که متولی مسائل مهم در حوزه علوم انسانی است در درجه اول باید نسبت به مبحث اعتقاد کافی داشته باشد.

حجت الاسلام علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت و گو باخبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به تاکید رهبری بر رشته های علوم انسانی گفت: چندی پیش کمیته ای بدر زمینه تحول در علوم انسانی تشکیل شد متاسفانه فعالیت های این کمیته به کندی پیش می رود به طوری که می توان گفت خروجی قابل اعتنا و در حد انتظار از این کمیته نداشته ایم.

وی ادامه داد:به طور کلی زمانی که مطلبی بیان شده و در راستای آن گروهی تشکیل می شود، انتظار می رود این گروه زمان کافی برای انجام امر مربوطه صرف کنند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: سالیان سال است که نتیجه بررسی های و اقدامات این گروه در هاله ای از ابهام قرار دارد، به اعتقاد من شورای عالی انقلاب فرهنگی باید به طور جدی تر در این بخش ورود پیدا کند.

وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری نیز در حوزه علوم انسانی گلایه هایی داشته اند، علیرغم تلاش های فراوانی که شورا انجام داده است اما واقعیت آن است که طی 3-4 سال اخیر این شورا بیشتر به عزل و نصب و اموری که مرتبط با موارد اجرایی است می پردازد.بر اساس عمده گزارش های شورای عالی انقلاب فرهنگی می توان گفت بیشتر فعالیت های آن ها در این راستا است.

نماینده مردم محلات اظهار داشت: به اعتقاد من در بحث های سیاست گذاری فرهنگی در کشور، پیگیری، نظارت و اجرای این سیاست ها یعنی تعیین استراتژی ها خلاء داریم.

وی بیان کرد: لازم است به طور شفاف اعلام کنم در بحث علوم انسانی اسلامی که مقام معظم رهبری بارها بر آن تاکید کرده اند کار به آن جا رسیده است که برخی افرادی که مسئولیت های مهمی در شورای عالی انقلاب فرهنگی دارند معتقدند خط کشی در علوم انسانی معنایی ندارند، حتی برخی این موضوع را در سخنرانی های علنی و عمومی خود این موضوع را به سخره گرفته اند و می گویند ما فیزیک اسلامی و غیر اسلامی نداریم.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: آن ها اعتقاد دارند همان طور که سایر رشته ها اسلامی و غیر اسلامی ندارند، رشته علوم انسانی نیز اسلامی و غیر اسلامی ندارد، افرادی که متولی این مساله هستند خودشان آن را باور ندارند.

وی ادامه داد: به اعتقاد من زمانی که فردی در چنین امر مهمی دارای مسئولیت است و اصل موضوع را قبول ندارد، طبیعی است این کاروان به منزل نخواهد رسید، من معتقدم در درجه اول کسی که متولی مسائل مهم در حوزه علوم انسانی است در درجه اول باید نسبت به مبحث اعتقاد کافی داشته باشد. برای مثال در مسائل اقتصادی کشور بسیاری از افراد اعتقادی به اقتصاد مقاومتی ندارند و در حال حاضر سردمدار و علمدار مباحث اقتصادی کشور هستند.

حجت الاسلام سلیمی در پایان تاکید کرد: بسیاری از افراد هم هستند که اعتقاد ندارند کشور از ظرفیت های داخلی و اداری بالایی برخوردار است اما دارای مسئولیت هستند مشخص است در این صورت به هیچ جایی نخواهیم رسید. در مباحث مرتبط با علوم انسانی ما با مشکل مهم مواجه هستیم که افراد نه حاضرند صندلی خود را به دیگران بدهند و نه تلاش مناسبی در این زمینه انجام دهند، موضع های این افراد منجر به بدبین شدن نسل جوان شده است.

201

کد خبر: 956387

وب گردی

وب گردی