ارائه اظهارنامه شرط معافیت مالیاتی شرکت‌ها در مناطق آزاد است

مدیرکل دفتر فنی و حسابرسی مالیاتی در نامه‌ای تاکید کرد:‌ شرط معافیت شرکت‌ها در مناطق آزاد ارائه اظهارنامه مالیاتی است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ محمد برزگری مدیرکل دفتر فنی و حسابرسی سازمان امور مالیاتی کشور در نامه‌ای تاکید کرد: شرط هرگونه معافیت یا مشوق مالیاتی طبق قانون مالیات‌های مستقیم برای شرکت‌های فعال در مناطق ازاد و ویژه اقتصادی ارائه اظهارنامه در موعد مقرر قانونی است، در غیر این صورت با جریمه و مجازات روبرو خواهند شد.

در متن این نامه آمده است: بازگشت به نامه شماره 12473 مورخ 3/3/1397 در مورد نحوه اعمال معافیت مالیاتی موضوع ماده 13 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری- صنعتی جمهوری اسلامی ایران از عملکرد سال 1395 و به بعد، به آگاهی می رساند:

وفق مفاد تبصره 1 ماده 146 مکرر قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 31/4/1394 که براساس ماده 281 الحاقی به قانون اصلاحی یادشده از ابتدای سال 1395 به بعد لازم الاجراء است؛ ارائه اظهارنامه مالیاتی، دفاتر و یا اسناد و مدارک موضوع ماده 95 این قانون در موعد مقرر به ترتیبی که سازمان امور مالیاتی کشور اعلام می نماید ... شرط برخورداری از نرخ صفر و هر گونه معافیت یا مشوق مالیاتی مندرج در این قانون و سایر قوانین است و در صورت عدم ارائه اظهارنامه، دفاتر و یا اسناد و مدارک مذکور، مودی مطابق احکام و ضوابط این قانون مشمول مالیات، جریمه و مجازات مقرر در این قانون می‌شود.

همچنین علاوه به مقررات یادشده مطابق بند(ب) ماده 132 قانون مالیاتهای مستقیم که به موجب ماده 31 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب 1/2/1394 اصلاح و طبق مقررات بند (ح) تبصره 6 قانون بودجه سال 1395 اصلاحیه قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 31/4/1394 و نیز احکام مالیاتی قوانین رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب 1/2/1394و الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت 2 در سال 1395 مجری است.

شرط برخورداری از هر گونه معافیت مالیاتی برای اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در مناطق آزاد و سایر مناطق کشور تسلیم اظهار نامه مالیاتی در موقع مقرر قانونی است.

لذا کلیه اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل دارای مجوز فعالیت و مستقر در مناطق آزاد تجاری صنعتی که حسب مورد با انجام تمامی تکالیف قانونی مقرر مربوطه راجع به ارائه اظهارنامه مالیاتی، دفاتر و یا اسناد و مدارک موضوع ماده 95 این قانون در موعد مقرر اقدام نموده اند، می توانند از ابتدای عملکرد سال 1395 به بعد از نرخ صفر و هر گونه معافیت یا مشرق مالیاتی از جمله معافیت موضوع ماده 13 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری صنعتی جمهوری اسلامی ایران بهره مند شوند.

پیش تر نیز سید کامل تقوی نژاد در جمع خبرنگاران گفته بود شرط برخورداری از مشوق‌ها و هرگونه معافیت‌های مالیاتی مستلزم ارائه اظهارنامه برای شرکت‌ها مشمول معاف از مالیات یا مالیات صفر خواهد بود.

منبع: مهر

401

کد خبر: 956509

وب گردی

وب گردی