کارشناس  بین الملل: الحدیده سرآغاز تحولاتی بزرگ در یمن است

احمد بخشایش اردستانی کارشناس مسائل خارومیانه براین باور است نبرد الحدیده در یمن نشانگر تحولات بزرگ در این کشور است تحولاتی که عربستان را از سیاست های ایده آلیستی به سمت و سوی راهبردهای رئالیستی از جمله پذیرش جنبش انصارالله در آینده ساختار سیاسی یمن سوق خواهد داد.

* از روز چهارشنبه 13 ژوئیه عربستان و متحدین این کشور عملیات بزرگی تحت عنوان «پیروزی طلایی» را برای بازپس گیری بندر استراتژیک الحدیده در غرب یمن و در ساحل دریای سرخ را آغاز کرده اند؛ پس از چندین ماه توقف، پیشروی های سعودی و بن بست نظامی آنان، چرا این کشور عملیات الحدیده را آغاز کرد و ارزیابی شما از این موضوع چگونه است؟

از مارس 2015 عربستان با حمله به یمن در تلاش بود موضوع این کشور را در چند ماه و با تحمیل دیدگاه ها و حاکمیت نزدیک به خود پایان بخشد اما ناتوانی سعودی ها و متحدین این کشور از یک طرف و توان بسیج کنندگی و قابلیت نظامی حوثی ها از طرف دیگر باعث شد ائتلاف عربی در سه سال گذشته در تحقق اهداف خود ناتوان باشد. اکنون عربستان به لحاظ سیاسی و حتی نظامی به این نتیجه رسیده اند نمی توانند در آینده یمن حوثی ها و جنبش انصارالله را نادیده بگیردند. اما پیش از شروع مذاکره با آنان و پذیرش این جریان در ساختار سیاسی آینده یمن برای تضعیف هرچه بیشتر حوثی ها تلاش می کنند و بندر الحدیده به عنوان دومین بندر بزرگ یمن و دروازه غربی این کشور در ساحل دریای سرخ یکی از مهمترین دژها و مقرهای اصلی حاکمیت حوثی ها محسوب می شود این بندر همچنین به لحاظ ژئوپولتیکی و ارتباطات مرزی نقش بسیار مهمی برای یمن به ویژه مناطق شمالی و غربی آن دارد عربستان در تلاش است با کنترل این بندر نه تنها نقش و پایگاه خود و متحدینش در آینده یمن را تحکیم بخشد بلکه حوثی ها را نیز در موضعی ضعیف تر از وضعیت کنونی قرار دهد.

* عربستان با عملیات "پیروزی طلایی "چه هدف یا اهدافی را دنبال می کند؟

عربستان به طور کلی در یمن دارای دو هدف است یکی هدفی غیرواقع بینانه و ایده آلیستی است در چارچوب این هدف آنان برای حذف حوثی ها در ساختار سیاسی یمن تلاش کردند اما این برنامه در سه سال گذشته با شکست مواجه شده است. اکنون سعودی ها برنامه رئالیستی تر و واقع گرایانه تری در پیش گرفته اند. یعنی در تلاش هستند با عملیات کنترل الحدیده از یک طرف حوثی ها را وادار با عقب نشینی از مواضع کنونی خود کنند. عربستان سه راهبرد را برای دوره فعلی در پیش گرفته است از یک طرف می خواهد با این عملیات موشک پرانی حوثی ها را به سمت عربستان را متوقف کند. برای ایجاد یک دولت انتقالی با حضور حوثی ها تلاش کند و در صورت تحقق این دو مساله بمباران های هوایی خود علیه یمن را متوقف می کند. یعنی این عملیات ابزاری برای امتیازگیری سعودی ها محسوب می شود.

* اما تاکنون عربستان بر خلع سلاح حوثی ها تاکید می کرد براساس گفته شما عربستان دیگر این سیاست را پیگیری نخواهد کرد؟

عربستان برای خلع سلاح حوثی ها تلاش کرد اما این تلاش به جایی نرسید. قدرت نظامی و سیاسی سعودی ها به حدی نیست که توان دیکته کردن نقطه نظرات خود به حوثی ها را داشته باشند. بنابراین آنان مجبور هستند برخی از خواسته های اساسی این جنبش بزرگ یمنی را قبول کنند. عربستان اکنون در باتلاق یمن دست و پا می زند و در صورتی که پروزه جدیدی برای آینده این کشور نداشته باشد نخواهد توانست موضع کنونی خود در یمن را نیز حفظ کند. این نکته را نیز باید در نظر داشت که عربستان به لحاظ بین المللی نیز در یمن از وضعیت خوبی برخودار نیست. این نیز باعث می شود سعودی ها سیاست پراگماتیستی تری نسبت به قبل را دنبال کنند.

* در روزهای گذشته خبرهای متناقصی از جبهه های جنگ الحدیده منتشر شده است، آینده این جنگ را چگونه پیش بینی می کنید؟

به باور من عربستان و متحدینش نخواهد توانست این بندر را به لحاظ نظامی کنترل کنند زیرا توانایی و کارایی نظامی چندانی ندارند. ماشین نظامی سعودی تنها به جنگنده متکی است و به لحاظ زمینی نیز تنها نیروهای زمینی سودانی توانسته اند توازن فعلی را برای سعودی ها حفظ کنند. از طرف دیگر حوثی ها قابلیت ها بسیاری در جنگ های شهری و پارتیزانی دارند و در طی سه سال گذشته نیز تجارب بسیار ارزشمندی از این گونه جنگ ها کسب کرده اند. در نتیجه شانس سعودی ها در حداقل ممکن خود قرار دارد. اگرچه احتمال توافق سیاسی و حتی عقب نشینی حوثی ها با حمایت سازمان ملل و شروع فرآیند جدید سیاسی در این کشور محتمل است.

* در روزهای گذشته خبرهای متعددی از حضور مستشاران فرانسه ای، آمریکایی و بمباران هوایی مواضع حوثی ها توسط رژیم صهیونیستی منتشر شده است، آیا بحران یمن پای کشورهای فرامنطقه ای را نیز به این کشور کشانده است؟

این یک واقعیت است و در بالا نیز من به اشاره کردم عربستان توانایی چندانی برای تغییر روند بازی سیاسی و نظامی یمن ندارد بنابراین حامیان این کشور برای تغییر در این معادله وارد کار شده اند. اکنون این جنگ با حمایت فرانسه، آمریکا و رژیم صهیونیستی و پیاده نظام سودان و حتی برخی دیگر از کشورهای عرب منطقه انجام می شود. این نیز باعث تغییر بحران یمن از بحرانی داخلی و منطقه ای به بحرانی با ابعاد بین المللی شده است.

کد خبر: 956594

وب گردی

وب گردی