معامله قرن در غزه

رسانه های رسمی از آغاز رایزنی های منطقه ای ایالات متحده به منظور دستیابی به توافق تجاری با کشورهای منطقه موسوم به "معامله قرن" خبر می دهند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، دولت دونالد ترامپ بر آن است عربستان سعودی، قطر، مصر، اردن و اسراییل را تشویق به سرمایه گذاری بین پانصد تا یک میلیون دلاری برای حل مناقشه غزه کند.

آن گونه که روزنامه هاآرتص به نقل از منابع عرب زبان و رژیم صهیونیستی عنوان کرده، رییس جمهوری ایالات متحده مشاور ارشدش "جرد کوشنر" و "جیسون گرینبلات" فرستاده ویژه خود در امور خاورمیانه را مامور به انجام سفرهای دیپلماتیک به این کشورها کرده تا با تامین منابع مالی مورد نیاز، معامله موسوم به "معامله قرن"را در حل مناقشه دیپلماتیک غزه به انجام برسانند.

کاخ سفید اعلام کرده از روز شنبه تور ویژه کوشنر و گرینبلات به منظور بازاریابی "طرح صلح آمریکایی" برای انجام پروژه های بلند مدت اقتصادی در غزه آغاز خواهد شد.
از سوی دیگر "نبیل ابوردینه"سخنگوی ریاست جمهوری فلسطین نیز به نوبه خود این طرح آمریکایی را محکوم به شکست دانست چرا که حق حاکمیت فلسطینیان را نادیده می انگارد؛ امری که مورد اجماع جامعه جهانی و ملت های عرب منطقه است .

ابوردینه بخشش گشاده دستانه اورشلیم و سرزمین های مقدس و نیز طرح "غزه مستقل" تحت لوای آرمان های بشردوستانه را مبهم و کلی دانست که چیزی را عوض نمی کند.

رییس کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین "صائب عریقات" نیز تایید کرد آنچه الزامی می نماید، متقاعد کردن فلسطینیان به برگردان موضوع مورد مناقشه آنها از بحرانی سیاسی به بحرانی بشردوستانه است.

اصطلاح"معامله قرن" از زمانی که واشنگتن به سبب سودآوری جهت ترفیع روابط تجاری خود بر مراودات اقتصادی با ریاض، تل آویو و قاهره متمرکز شد، به مطبوعات درز پیدا کرد.

بنا بر گزارش های رسیده از برخی رسانه ها، "معامله قرن" ساخت یک کشور فلسطینی شامل نوار غزه، مناطق A وٍ B در کرانه شرقی و نیز بخشی از منطقه C در کرانه غربی، تعلیق موقعیت اورشلیم، بازگشت پناهندگان و آغاز مذاکرات صلح منطقه ای بین اسراییل و کشورهای عربی به زعامت عربستان سعودی را شامل می شود.

کد خبر: 956666

وب گردی

وب گردی