باید به شهروندان اهمیت حوزه علوم انسانی را آموزش دهیم

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت:در صورتی که پیشرفت و دستاوردی در حوزه علوم انسانی وجود نداشته باشد، کشور ما خسارات جبران ناپذیری را متحمل خواهد شد. در این راستا باید به شهروندان اهمیت حوزه علوم انسانی را آموزش دهیم.

کارن خانلری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در زمینه تقویت حوزه علوم انسانی در کشور گفت: شاید بتوان گفت سیاست های آموزشی ما منجر شده است تا در حوزه علوم انسانی نابغه چندانی نداشته باشیم. بسیاری از کشورهای دنیا فرض می کنند که اگر یک پزشک در زندگی تخصصی خود دچار اشتباه شود، می تواند منجر به مرگ یک یا 2 نفر شود و پس از آن نیز از تکرار این اشتباه جلوگیری خواهد شد.

وی ادامه داد: در صورتی که مهندسی دچار اشتباه شود، طبیعتا گروهی از مردم در خطر خواهند بود اما اگر یک فیلسوف، سیاستمدار و یا فردی که در حوزه علوم انسانی مشغول به فعالیت است دچار اشتباه شود، نسل ها را به خطر خواهد انداخت.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: این طرز تلقی منجر به آن شده است که بهترین دانش آموزان آن ها به سمت علوم انسانی کانالیزه شوند زیرا رشته های علوم انسانی در کشورهای دنیا از اهمیت بیشتری برخوردار است.

وی اضافه کرد: دانشجویان برخی از کشورهای دیگر نیز بیشتر به سمت علوم مهندسی و پزشکی جذب می شوند زیرا خطری که از جانب آن ها می تواند از دیدگاه تخصصی وجود داشته باشد شامل حال گروه محدودی از جامعه خواهد شد.

نماینده ارامنه تهران و شمال کشور بیان کرد: من واقعا نمی خواهم اهمیت علوم مهندسی و پزشکی را زیر سوال ببرم، خود من نیز در رشته مهندسی تحصیل کرده ام اما لازم است بر اهمیت حوزه علوم انسانی تاکید بیشتری داشته باشم. مقام معظم رهبری در این زمینه توضیحات مبسوطی را ارائه داده اند. متاسفانه جامعه ما طی چند دهه اخیر توجه کمتری به حوزه علوم انسانی داشته است. توجه به حوزه علوم انسانی بسیار مهم است و فقدان آن منجر می شود خسارت های زیادی را متحمل شویم.

وی افزود: ما باید بدانیم که علوم انسانی حیطه ای از کشور و مملکت ما است، در صورتی که پیشرفت و دستاوردی در این حوزه وجود نداشته باشد، کشور ما خسارات جبران ناپذیری را متحمل خواهد شد. در این راستا باید به شهروندان اهمیت حوزه علوم انسانی را آموزش دهیم.

خانلری در زمینه میزان تاثیر پذیری منابع علوم انسانی ما از منابع غربی اظهار داشت: ممکن است در برخی موارد منابع علوم انسانی ما متاثر از منابع غربی باشد، زیرا اهمیت چندانی برای این مساله قائل نشده ایم. در صورتی که به این مسئله اهمیت داده می شد، به اعتقاد من در این زمینه مشکلی وجود نداشت.

وی ادامه داد: در صورتی که ما می دانستیم که حوزه علوم انسانی حوزه بسیار مهمی برای کشور است، در کشور ما منابع کمی در حوزه علوم انسانی وجود ندارد، در حوزه جامعه شناسی دانشمندان اسلامی و ایرانی طی سال های گذشته فعالیت های مناسبی را انجام دادند در صورتی که در کشورهای اروپایی فعالیت های این چنینی صورت نگرفته بود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: خوشبختانه کشور ما دارای منابع خوبی در حوزه علوم انسانی است. درصورتی که به این اصل از طرف جامعه اهمیت داده می شد شاید زودتر به این نتیجه می رسیدیم که پرداختن به منابع خودمان اهمیت بیشتری دارد تا اینکه بخواهیم به منابع خارجی بپردازیم.

وی اظهار داشت: محققان و دانشمندان کشور ما در زمینه فلسفه، جامعه شناسی، جغرافی و سیاست فعالیت های مناسبی داشته اند، در این زمینه دارای منابع خوبی در حوزه علوم انسانی هستیم که در کشورهای اروپایی مورد استفاده قرار می گیرد، به عنوان مثال استفاده از نسخ خطی ما در کشورهای اروپایی بیشتر از کشورمان کاربرد دارد، در صورتی که این نسخ متعلق به ماست.

خانلری در پایان تاکید کرد: تمامی مواردی که پیش تر به آن اشاره شد بیانگر آن است که در عرصه استفاده از منابع خودمان در حوزه علوم انسانی اهمیت چندانی قائل نشده ایم، این امر پسندیده نیست، بر اساس منویات مقام معظم رهبری باید وضعیت علوم انسانی بهبود پیدا کند همچنین بتوانیم از منابع کشور خودمان نیز بیشتر استفاده کنیم.

201

کد خبر: 956714

وب گردی

وب گردی