خادم: سکوت مسئولان برای مردم و قهرمانان کشتی قابل قبول نیست

رئیس فدراسیون کشتی گفت: مسوولیت هر اتفاق یا محرومیتی که برای کشتی ایران رخ دهد با آنهایی خواهد بود که در سه ماه گذشته سکوت کرده‌اند.

به گزارش ایسکانیوز، رسول خادم درباره برگزاری اردوهای تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی که خودشان را برای مسابقات آسیایی جاکارتا آماده می‌کنند، گفت: ملی‌پوشان حاضر در اردو اخیراً هیچ تعطیلاتی نداشته‌اند و فقط چند روز به‌عنوان استراحت بین اردویی در اختیار خودشان بودند. از دیروز تمرینات دوباره پیگیری شده است. علاقمندان به کشتی می‌دانند که تیم منتخبی از ایران به مسابقات جایزه بزرگ مجارستان اعزام می‌شود و در این مسابقات ابهاماتی که احیاناً کادر فنی برای انتخاب کشتی‌گیران برای مسابقات آسیایی دارند، برطرف خواهد شد. بعد از مجارستان حدود 13 تا 14 تیرماه مسابقاتی در گرجستان برگزار می‌شود که باز هم فرنگی‌کاران به این تورنمنت اعزام می‌شوند و بعد از آن در نهایت ترکیب نهایی تیم ملی فرنگی برای مسابقات آسیایی مشخص خواهد شد. البته یک تورنمنت دیگر بعد از مسابقات آسیایی و قبل از مسابقات جهانی برای فرنگی‌کاران پیش‌بینی شده و آن شرکت در جام وهبی امری ترکیه است که جزو تورنمنت‌های خوب دنیا در نظر گرفته شده است.

وی درباره برنامه‌های تیم ملی کشتی آزاد کشورمان هم عنوان کرد: در کشتی آزاد اولین اعزام را به تفلیس گرجستان خواهیم داشت که در این مسابقات به اتفاق فرنگی‌کاران شرکت خواهیم کرد تا این مسابقات هم برای آنها بازی‌های تدارکاتی مناسبی بوده و کادر فنی در انتخاب کشتی‌گیران برخی از اوزان برای بازی‌های آسیایی ابهامی نداشته باشد. دوباره کشتی‌گیران قبل از مسابقات آسیایی به ترکیه اعزام می‌شوند و در تورنمنتی در این کشور شرکت می‌کنند. این تورنمنت در رنکینگ‌ها تأثیر دارد و می‌دانید که از این تورنمنت‌ها انتظار می‌رود به دلیل تأثیر‌گذاری‌شان سطح بالایی داشته باشند. تورنمنت دیگری هم که برای تیم ملی آزاد در نظر گرفته شده، بعد از بازی‌های آسیایی و قبل از مسابقات جهانی است که کادر فنی نفراتش را برای مسابقات جهانی به خوبی انتخاب خواهد کرد. می‌دانید که ما در مسابقات جهانی نسبت به آسیایی چهار وزن اضافه خواهیم داشت که در این مسابقات که در ارمنستان برگزار می‌شود کشتی‌گیران اوزان جهانی و برخی از آسیایی‌ها حاضر خواهند شد.

رئیس فدراسیون کشتی درباره تقدیری که از اهالی کشتی و سایر ملی‌پوشان رشته‌های دیگر شده بود و گویا پاداش آنها هنوز پرداخت نشده است، گفت: به‌هرحال یک جایزه قانونی و پاداشی که به همه قهرمانان تیم‌های ملی در رشته‌های مختلف تعلق می‌گیرد برای کشتی هم وجود داشته است. طبعاً با محدودیتی که دولت در منابع دارد پرداخت این پاداش‌ها با تأخیر دو ساله انجام می‌شود. می‌دانید که در رشته‌ای مانند کشتی ورزشکاران و قهرمانان آن برنامه‌ریزی و معیشت خود را بر مبنای همین جوایز تنظیم می‌کنند. شاید ما در رشته‌های ورزشی تنها دو رشته داشته باشیم که ورزشکارانش تأمین باشند، اما در سایر رشته‌های المپیکی مانند وزنه‌برداری یا کشتی ورزشکاران طبق همین جوایز بسیاری از هزینه‌های جاری و برنامه‌های‌شان را تنظیم می‌کنند.

خادم افزود: گویا جلسه‌ای با حضور رئیس جمهور برگزار و به ورزشکاران حواله جوایز داده شده بود، اما زمانی که مراحل پرداخت این جوایز طی شده بود تفاوت قیمت در سکه‌ها به وجود آمده بود. اختلاف پاداش‌ها برای قهرمانان کشتی به قیمت روز الان دو میلیارد تومان است. با توجه به اینکه حجم افتخارات کشتی زیاد بوده و قهرمانان زیادی این جوایز را باید دریافت کنند، این رقم الان متفاوت شده است. از چیزی که پیش‌بینی شده بود الان باید دو میلیارد مضاعف بر مبلغ قبل پرداخت شود. درست است که مبلغ، مبلغ سنگین و قابل توجهی است، اما این حق ورزشکاران است و باید به آنها پرداخت شود. نامه‌ای در این خصوص به وزارت ورزش ارسال شده است و امیدواریم با پیگیری‌هایی که انجام می‌شود این موضوع به پایان برسد، هر چند که هنوز در این رابطه اتفاقی رخ نداده است.

رئیس فدراسیون کشتی در خصوص نامه‌ای که روز گذشته جمعی از اهالی کشتی به مقام معظم رهبری نوشته‌ بودند و از عدم پیگیری دستگاه‌های مربوطه برای حل مشکل حضور تیم ملی کشتی ایران در مسابقات بین‌المللی گلایه کرده بودند، گفت: قهرمانان کشتی در نامه‌ای که به دفتر مقام معظم رهبری نوشته بودند قید کرده بودند که در اسفندماه سال گذشته نامه‌ای را ارسال کرده و از مسئولان مربوطه که پیگیر بحث افزایش محرومیت‌ها علیه کشتی‌گیران ایرانی در کمیته بین‌المللی المپیک نبودند، گلایه داشتند. در این مدت مسئولان مربوطه بی‌تفاوت و در سکوت بودند و گویا در سه ماه گذشته که دستگاه‌های مربوطه باید طبق دستور حمایت می‌کردند، اما هیچ اقدام و پیگیری از سوی آنها نشده است و کشتی‌گیران جز سکوت از آنها چیزی ندیدند.

وی با ابراز نگرانی از مسابقات بین‌المللی پیش رو برای کشتی ایران عنوان کرد: 10،12 روز دیگر مسابقات جهانی نوجوانان را در کرواسی داریم همچنین شهریورماه مسابقات جوانان و بعد از آن بزرگسالان را داریم. با فرصت سه ماهه‌ای که از دست رفته و با سکوت مقامات مربوطه گذشته است، شاید کشتی ما هزینه‌های زیادی را متحمل شود. قهرمانان ما مسابقات جهانی را پیش رو دارند آن هم در حالی که برخی از تیم‌های رقیب ما با همه توان در حال تجهیز کردن تیم رژیم صهیونیستی هستند. با توجه به حمایت‌هایی که کمیته بین‌المللی المپیک از آنها می‌شود و لابی‌هایی که صورت می‌گیرد کشتی‌گیران ما در این مسابقات با محرومیت‌هایی مواجه می‌شوند که حتی ممکن است یکی دو سال کشتی ما را تعلیق کند و ممکن است عمر حرفه‌ای برخی از قهرمانان ما هم به اتمام برسد.

خادم با اعلام اینکه سکوت مسئولان مربوطه برای مردم و قهرمانان ملی قابل قبول نخواهد بود، خاطر نشان کرد: در انتهای نامه‌ای که منتشر شده بود دیدم که پیام همه مردم و قهرمانان این است که اگر هر اتفاقی در قبال محرومیت‌ها رخ دهد واقعاً مسئولیتش با مسئولانی است که در سه ماه گذشته برای مسئله‌ای که قابل پیگیری بوده است، سکوت کرده‌اند، چرا که این مسئله می‌توانست با یک دیپلماسی و یک مواجهه منطقی به این موضوع کمک شود. مسئولان مربوطه با سکوت‌شان گمان نکنند که مسئولیت از آنها ساقط شده است. این پیام کشتی‌گیران بود که اگر هر اتفاقی بیفتد مطمئن باشند مردم مسئول این محرومیت‌ها را این مقامات می‌دانند.

رئیس فدراسیون کشتی خاطر نشان کرد: ما هم این موضوع را پیگیری می‌کنیم. به هر جهت چرا بعد از دستوری که برای کمک و مقابله با لابی‌گری‌هایی که دارد در کمیته بین‌المللی المپیک علیه ایران صورت می‌گیرد، داده شده، هنوز این اتفاق در دستگاه‌های مربوطه رخ نداده است. ما پیگیر این موضوع هستیم و اگر ما در فدراسیون کشتی به نتایجی برسیم حتماً این نتایج را اعلام می‌کنیم.

وی اظهار داشت: به‌هرحال گروه‌هایی از رژیم صهیونیستی توانسته‌اند با نفوذ در کمیته بین‌المللی المپیک شرایطی را به وجود آورند که ملی‌پوشان کشتی ایران با محرومیت‌های سنگین و کشتی ایران با تعلیق روبه‌رو شود. همان‌طور که آنها این اقدامات را انجام دادند طبعاً ما هم این قدرت را داریم که با ورود دستگاه دیپلماسی از رخ دادن این اتفاقات جلوگیری کنیم تقاضای کشتی‌گیران ما هم این بوده همان‌طور که آنها (رژیم صهیونیستی) علیه ما اقدام کرده‌اند دستگاه‌های مسئول ما هم که سه ماه است به آنها دستور داده شده، مقابل این موضوع بایستند. فکر می‌کنم این کمترین حقی است که برای ورزش نخست کشور باید انجام شود، چون کشتی علاوه بر ورزش برای ما یک فرهنگ و تاریخ است. علی‌رغم اینکه به مسئولان مربوطه دستور داده شده، چرا هیچ اقدامی برای حمایت از ما صورت نگرفته است؟

خادم در پاسخ به این پرسش که پیش‌بینی‌اش از مسابقات آسیایی و اینکه کشتی ایران در این بازی‌ها چند مدال کسب می‌کند، یادآور شد: ما در دوره گذشته در 14 وزن موفق به کسب شش طلا شدیم، اما الان دو وزن کم شده است و فقط 12 وزن در مسابقات وجود دارد. علاوه بر این شرایط آسیا متفاوت شده و تیم‌هایی مانند گرجستان دارند برخی از تیم‌های آسیایی را ساپورت می‌کنند. من فکر می‌کنم در آزاد دو و در فرنگی هم دو طلا کسب می‌کنیم و جمع مدال‌های طلای‌مان در آزاد و فرنگی چهار مدال خواهد بود. با شرایطی که داریم به‌هرحال امیدواریم کشتی‌گیرانی که اعزام می‌شوند نهایت عملکردشان را داشته باشند و بهترین نتیجه را بگیرند.

رئیس فدراسیون کشتی در پایان درباره اختلاف رقم پاداشی که باید به ملی‌پوشان کشتی پرداخت شود، بیان داشت: این اختلاف در ابتدا یک میلیارد و 300 میلیون تومان بوده و الان به دو میلیارد رسیده است. 300 نفر از خانواده کشتی در دو سال گذشته افتخار کسب کرده‌اند که باید به آنها جوایز پرداخت شود، اما تاکنون هیچ‌کدام از آنها پاداشی دریافت نکرده‌اند. این موضوع ربطی به محدودیت‌های دولت ندارد و ما با مسئله‌ای از این لحاظ مواجه نیستیم. به‌هرحال هر چه زودتر اقدام کنند و تفاوت پاداش‌ها را پرداخت کنند، ما جلوتر هستیم، چرا که حداقل در ادامه رقم اختلاف بیشتر نمی‌شود.

601

کد خبر: 956719

وب گردی

وب گردی