دشوارترین آزمون اوپک، برای کشورهای صادرکننده نفت

این روزها اعضای اوپک با آزمون‌های بسیار سختی روبه‌روهستند و انتظار می‌رود با تدابیر هوشمندانه، به دور از جو روانی و سیاسی تصمیم‌گیری کنند؛ چرا که تصمیمات نادرست علاوه براینکه وجه این سازمان را زیر سوال می‌برد بلکه سبب خشنودی برخی از کشورها می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ بحث افزایش یا کاهش تولید نفت در اوپک این روزها اخبار داغ رسانه‌های داخلی و خارجی شده است تا جایی که بیشتر تولید کنندگان و فروشندگان نفت در جهان از جمله اوپک این روزها دغدغه‌های مهمی از جمله کاهش قیمت نفت و توقف کاهش تولید دارند به طوری که این نگرانی‌ها رنگ واقعیت به خود گرفته و معلوم نیست که وضعیت بازار نفت را به کدام سمت و سو سوق خواهد داد.

متاسفانه تحولات سیاسی هم در جهان و هم در منطقه همواره بر صنعت نفت و تصمیمات اوپک تاثیرگذار بوده و هست، با توجه به شرایطی که در کشورهای منطقه پیش آمده و همچنین مواضع آمریکا و نیز تاکید کارشناسان بر تمدید توافق پیشین اوپک، استراتژی و سیاستی که ایران به عنوان یکی از اعضای موثر اوپک در اجلاس پیش رو اتخاذ خواهد کرد بسیار حائز اهمیت است.

از زمانی که ترامپ از برجام خارج شد و از عربستان و برخی از کشورهای عضو اوپک خواست تا سقف تولید نفت خود را افزایش دهند این امر سبب شد که موضوع رنگ و بوی دیگری به خود بگیرد و در این میان نه تنها عربستان بلکه روسیه هم در تلاش است که با عربستان همکاری کرده و توافق پایبندی اوپک مبنی بر کاهش تولید نفت را بشکند و به سمت افزایش تولید حرکت کنند. این امر نگرانی‌هایی را در بین اعضای اوپک به ویژه برای ایران ایجاد کرده است.

می توان گفت؛ روس‌ها از مدتی پیش بر طبل افزایش تولید و توقف کاهش تولید کوبیدند. طی روزهای اخیر در حال مذاکره با برخی از تولیدکنندگان نفت بوده تا این توافق متوقف و تولید افزایش یابد. رؤسای شرکت‌های نفتی روسی از جمله «گازپروم نفت» و «رزنفت» در هفته گذشته در مصاحبه‌های جداگانه‌ای از ضرورت افزایش تولید این شرکت‌ها سخن به میان آوردند تا شرکت‌های روسی بتوانند از کلیه ظرفیت‌های تولید خود استفاده کنند. این شرکت‌ها با استدلال بر ایجاد توازن لازم در عرضه و تقاضا در بازار نفت خام در صدد هستند توافق کاهش تولید اوپک تحت هر شرایطی متوقف شود و افزایش قیمت نفت تا ۸۰ دلار در ماه گذشته نیز یکی از اهرم‌های فشار روس‌های برای تولید بیشتر نفت در ماه‌های آینده است.

حسین کاظم‌پور اردبیلی، نماینده ایران در هیات عامل اوپک در گفت‌وگو با بلومبرگ گفته است که ما به برادرانمان در اوپک و روسیه می‌گوییم که لازم نیست ترامپ را خشنود کنیم که دو کشور بنیانگذار اوپک و همچنین روسیه را تحریم کرده است؛ ما کشورهای دارای حاکمیت هستیم که بر اساس مسئولیت‌ها و ارزش‌های خود عمل می‌کنیم؛ همه جهان باید در برابر این رفتارهای متکبرانه بایستد و این اتفاق خواهد افتاد.

در همین راستا سید محمد علی خطیبی، دبیر سابق اوپک در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ اظهار کرد: در این زمینه نباید شتاب زده وارد عمل شد و اظهار نظر کرد. با توجه به توافقی که بین اعضای اوپک وجود دارد بعید به نظر می‌رسد که اعضاء کارشکنی کنند اما با این وجود باید با احتیاط قدم برداشت.

همچنین یک منبع آگاه، بحث افزایش تولید نفت در اوپک را یک جنگ روانی، سیاسی عنوان کرد و افزود: این فضای تبلیغاتی که طی روزهای اخیر در رسانه‌ها راه افتاده است یک بحث روانی است؛ بایستی تمام اعضای اوپک هوشمندانه در هفتمین سمینار بین‌المللی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) اظهار نظر کنند تا اعتبار اوپک لطمه نخورد.

او گفت: آنچه که عربستان و روسیه دنبال می‌کنند بیشتر در جهت افزایش سهم و میزان نقدینگی حاصل از فروش نفت است. ما نباید با تن دادن به عملکرد دو کشور توافق خودمان را مبنی برکاهش تولید زیر سوال ببریم.

این منبع آگاه تاکید کرد: به طور یقین بحث افزایش تولید بین 3 تا 6 ماه طول خواهد کشید و این افزایش از ماه نوامبر شروع می‌شود. متاسفانه روشی که برخی از کشورها در پیش گرفته‌اند در شان اعضای اوپک نیست. طی چند سال اخیر از نفت به عنوان ابزار سیاسی و تحریم استفاده کرده‌اند تا بتوانند با این روش جلوی توسعه کشورها را بگیرند؛ در حالی که این رفتار منطقی نیست. ما انتظار داریم که اوپک در این زمینه موضع بگیرد و نگذارد بحث افزایش تولید اتفاق بیفتد.

از مهم‌ترین عوامل ایفای نقش در تعیین قیمت نفت در ماه‌های آینده، موضوع نفت ایران است. با توجه به خروج ایالات متحده آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران و کشورهای اروپایی، موضوع تولید و فروش نفت ایران بازار جهانی نفت را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

هنوز از میزان کاهش احتمالی تولید نفت خام ایران اطلاعاتی در دسترس نیست اما به نظر می‌رسد با آغاز برخی از تحریم‌های آمریکایی، مقدار کاهش نفت ایران روزانه بین ۲۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار بشکه خواهد بود.

به نظر می‌رسد کشورهای عضو اوپک توان لازم برای جبران کاهش تولید کشورهایی چون ونزوئلا و ایران را نداشته باشد. این کاهش در حدود ۱ میلیون بشکه در روز برآورد شده است که جبران این تعداد در روزها و ماه‌های اولیه بسیار سخت به نظر می‌رسد.

اوپک در ماه‌های آینده آزمون‌های بسیار سختی پیش رو دارد و سیاست‌های این سازمان نقش به سزایی در میزان تولید کشورها و همچنین قیمت نفت در بازار خواهد داشت.

402

کد خبر: 956738

وب گردی

وب گردی