تاملی بر مقالات روزنامه های عرب زبان

روزنامه های عرب زبان در سرمقاله های روز گذشته خود به مطالب قابل تاملی اشاره کردند که در زیر به گزیده ای از آنها اشاره شده است.

روزنامه " الشرق الاوسط " عربستان به قلم "حازم الامین " مقاله ای را با عنوان " انعطاف مقتدی صدر " به رشته تحریر درآورده که در آن اشاره شده است که وی علی رغم این که در چند سال اخیر سعی کرده تا سیاست دوری از ایران را در پیش بگیرد و شاید برخی از مخالفان ایران درعراق دلیل رای آوری لیست صدر را در انتخابات عراق همین مساله می دانند اما نزدیکی وی به افراد مورد حمایت ایران و شیعه بودنش و تحصیل وی در ایران نتوانسته صدر را از ایران دور نماید. از این رو به اعتقاد نویسنده، صدر آرزوی خیلی از مخالفان ایران مبنی بر دور نمودن از عراق را ناامید کرده است. نویسنده در این زمینه می نویسد: "مقتدی صدر آرزوی تعداد زیادی از مخالفان ایران که اظهار کرده بودند پیروزی وی در انتخابات عراق به معنای شکست ایران می باشد را ناامید کرده است و منشاء این ناامیدی اعلام همپیمانی و ائتلاف میان فهرست"سائرون " به ریاست صدر و فهرست " فتح " یعنی هادی العامری ریاست آن را برعهده دارد با علم به این که این ائتلاف سبب قدرتمند شدن شیعه در انتخابات و عراق می گردد، می باشد."

روزنامه " البیان " امارات هم در یادداشتی با عنوان " آزادی شهر حدیده ضمانتی برای حمایت از شهروندان یمنی" به قلم "محمود الریماوی " آزادی این شهر را شکستی برای حوثی ها در صنعا می داند. مسئولان یمنی اعتقاد دارند که آزادسازی این شهر، راه را برای ورود به صنعا و دیگر شهرهای ساحلی باز می کند. نویسنده در این زمینه می نویسد: "عملیات آزادسازی شهر حدیده (226کیلومتر واقع در غرب استان صنعا) بعد از شکست انقلابیون یمنی و فرار اکثر آنها از این شهر و خالی شدن حدیده از وجود آنها در حال پیشروی است. این آزادسازی چهل وچهار ماه بعد از سیطره حوثی ها بر این شهر ساحلی که در کنار تعز و صنعا از شهرهای بزرگ شمالی یمن قرار دارند در حال انجام است. اهمیت این شهر هم از آن جهت است که این شهر گذرگاه آبی است که انقلابیون یمنی از آن استفاده می کنند."

روزنامه " عمان" هم در مطلبی با عنوان " اقدام وحشی گرانه اسراییل و شهرک سازی" که بیانگر نگاه این روزنامه به تحولات فلسطین می باشد، اقدامات اسراییلی ها را در ممانعت از شهروندان فلسطینی برای برگزار نکردن تظاهرات بازگشت بزرگ و تداوم شهرک سازی را ناموفق دانسته است. وی در این زمینه می نویسد: "به رغم این که نیروهای نظامی اسراییل و تک تیر اندازهای این نیروها مستقر در نوار مرزی حد فاصل میان اسراییل با نوار غزه؛ در به کارگیری گلوله برای کشتن هر فلسطینی که به این نوار نزدیک یا وارد منطقه ممنوعه ای که اسراییل مشخص کرده شوند شک ندارند و اقدامات وحشیانه این رژیم هم که از پایان ماه مارس گذشته تاکنون که به کشته شدن صد و بیست فلسطینی و مجروح شدن ده ها هزار نفر از آنان منجر شده نه تنها مانع از تدوام تظاهرات بازگشت در جمعه هر هفته نگردیده است بلکه سبب افزایش تعداد نمازگزاران در مسجد الاقصی شده و همین هم مساله ای است که سبب نگرانی مقامات اسراییلی مخصوصا در قدس و نوار غزه گردیده است."

روزنامه " الایام " بحرین مقاله ای را با عنوان "درباره یکجانبه گرایی آمریکا و کنفرانس کانادا " به قلم "امیل امین " منتشر نموده که سیاست های دو ساله ترامپ را سبب انزوای آمریکا درعرصه بین الملل دانسته که نمود آن در کنفرانس اخیر مالابی کانادا می باشد که مورد اهتمام رهبران شش کشور صنعتی بزرگ جهان قرار نگرفته است. وی در این زمینه می نویسد:" زمانی که ترامپ در شهر مالابی کانادا چهره به چهره با رهبران شش کشور بزرگ و قدرت اقتصادی جهان قرار گرفت، به نوعی از لحاظ اقتصادی احساس تنهایی نمود و اگر به کار بردن این تعبیر یعنی "انزوای اقتصادی" درست باشد، نشانه این انزوا نتایج و پیامدهای سیاسی اقدامات وی در طی کمتر از دو سال از ریاست جمهوری اش در کاخ سفید می باشد. به نظر می رسد که ترامپ هیچ اعتقادی به روش کثرت گرایی در جهان ندارد و اعتقاد وی به" آمریکای اول " بدون رقیب در جهان می باشد. به نظر می رسد ترامپ از لحاظ روش سیاسی، خودش را همانند نئومحافظه کاران دهه هفتاد قرن بیستم می داند که به دنبال آن بودند تا سیطره و سلطه آمریکا را برای صد سال آینده بر جهان تضمین نمایند که در عرف هم "قرن آمریکایی " نامیده شده بود."

کد خبر: 956875

وب گردی

وب گردی