دیدار ناگهانی نتانیاهو و ملک عبدالله

منابع رسانه ای و دولتی اسرائیل و اردن از دیدار نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و ملک عبدالله دوم پادشاه اردن در روز دوشنبه خبر دادند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، دفتر رسانه ‌ای بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل اعلام کرد: امروز دوشنبه نخست وزیر اسرائیل با ملک عبدالله دوم پادشاه اردن ملاقات نموده است.

دفتر رسانه ای نتانیاهو در بیانیه ای پس از این دیدار اعلام کرد: پادشاه اردن و نخست وزیر اسرائیل در خصوص تحولات منطقه و پیشبرد روند سیاسی و همچنین تحول در روابط اقتصادی فی ما بین بحث و گفتگو کردند.

در این بیانیه آمده است: نخست وزیر نتانیاهو تاکید کرد اسرائیل به وضعیت موجود در اماکن مقدسه شهر قدس پایبند است.

برخی رسانه ‌های اسرائیلی اعلام کردند دیدار نتانیاهو و ملک عبدالله در خصوص مذاکره درباره توافق قرن در آستانه سفر قریب الوقوع جارد کوشنر و جیسون گرینبلات به منطقه بوده است.

دفتر پادشاهی اردن نیز در بیانیه ای که از طریق خبرگزاری رسمی «پترا» منتشر شد اعلام کرد: ملک عبدالله در جریان دیدار روز دوشنبه خود با نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل بر ضرورت تحقیق پیشرفت تلاش های انجام شده در خصوص نزاع فلسطین - اسرائیلی با استناد به راه ‌حل دولتی، قطعنامه های بین المللی، طرح صلح عربی و همچنین تشکیل کشور فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شرقی تأکید کرد، وی همچنین همزیستی مسالمت آمیز در کنار اسرائیل را تنها راه تحقق صلح و ثبات در منطقه دانست.

در این بیانیه آمده است: قدس مانند یهودیان از جایگاه والایی نزد مسلمانان و مسیحیان برخوردار است و این شهر کلید صلح منطقه به شمار می‌رود و مساله قدس باید در ضمن راه حل دولتی حل و فصل گردد.

دفتر پادشاهی اردن همچنین به ایفای نقش تاریخی اردن در حمایت از مقدسات اسلامی و مسیحی در شهر قدس تاکید کرده و افزود این کشور از جهت سرپرستی هاشمی بر این مقدسات به این حمایت ادامه خواهد داد.

در قسمت دیگری از این بیانیه آمده است: در این دیدار مسائل مورد مناقشه دو جانبه همچون مساله دریای سرخ و بحر المیت مورد بررسی قرار گرفت که اثرات مثبت آن بر اردن، کرانه باختری و اسرائیل نمایان خواهد شد. همچنین توافقی در خصوص بررسی رفع موانع صادرات تبادلات تجاری با کرانه باختری که منجر به تحکیم روابط تجاری و سرمایه گذاری میان بازار اردن و فلسطین می شود انجام شد.

کد خبر: 956892

وب گردی

وب گردی