ابتلای 34 نفر به بیماری تب کریمه کنگو  و  فوت سه نفر، تا دیشب

سخنگوی وزارت بهداشت در مورد بیماری تب کریمه کنگو گفت: در سال جاری و تا شب گذشته، 34 نفر در کشور به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا شده و 3 نفر فوت کرده اند.

به گزارش ایسکانیوز سخنگوی وزارت بهداشت گفت: افرادی که بر اثر تب کریمه کنگو فوت کرده اند، همگی دارای بیماری های زمینه ای بوده اند، به گونه ای که یکی از این افراد، سن بالای 70 سال داشته و دارای بیماری خونی بوده است.

دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری هفتگی افزود: افرادی که در تماس مستقیم با دام یا ذبح دام هستند در معرض ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو قرار دارند. خوشبختانه توصیه ها و آموزش های لازم به این افراد به ویژه در کشتارگاه ها ارائه شده است.

در سال جاری و تا شب گذشته، 34 نفر در کشور به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا شده و 3 نفر فوت کرده اند


دکتر حریرچی همچنین درخصوص ایجاد شغل در حوزه وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت با کمک دولت، تقبل کرده که در 5 سال آینده، سالانه 60 هزار شغل جدید، عمدتا در بخش غیر دولتی و در زمینه های جدید مانند خدمات در منزل و استفاده از فناوری ایجاد کند.

وی افزود: همچنین وزارت بهداشت تقبل کرده است که در سال جاری 73 هزار شغل ایجاد کند که این امر، با کمک وزارت رفاه و سازمان برنامه میسر خواهد شد و در حال حاضر 28 هزار شغل احصا شده و اقدامات لازم و ارزشیابی ها در این زمینه صورت گرفته و میزان 2370 میلیارد تومان نیز وام از بانک ها به این امر، اختصاص یافته است و میزان بهره این وام ها برابر با میزان معمول است، اما قسمتی از آن در بخشی از مشاغل، از طریق یارانه دولتی جبران خواهد شد تا مقرون به صرفه باشد.

وزارت بهداشت تقبل کرده است که در سال جاری 73 هزار شغل ایجاد کند که این امر، با کمک وزارت رفاه و سازمان برنامه میسر خواهد شد



سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی در خصوص بیماریهای نادری که درمان آنها گرانقیمت است، گفت: حدی که برای واردات دارو یا تکنولوژی یا درمان های جدید برای بسته خدمتی در کشورهای مختلف وجود دارد، نیم تا سه درصد درآمد سرانه ناخالص ملی است و هیچ کشوری بیشتر از 3 درصد از درآمد سرانه ناخالص ملی خود را نمی تواند به یک دارو یا تکنولوژی جدید وارداتی اختصاص دهد.

دکتر حریرچی گفت: برای یک بیماری ممکن است به ازای اضافه شدن دو تا سه ماه به عمر هر یک از بیماران، چند صد هزار دلار هزینه شود که در توان هیچ بیمه ای نیست و خانواده ها نیز ممکن است نتوانند این هزینه ها را تامین کنند، بنابراین بهترین راه، هزینه کرد این منابع در راه پیشگیری از بیماری های مختلف در زمان حاملگی یا ازدواج است.

برای یک بیماری ممکن است به ازای اضافه شدن دو تا سه ماه به عمر هر یک از بیماران، چند صد هزار دلار هزینه شود که در توان هیچ بیمه ای نیست و خانواده ها نیز ممکن است نتوانند این هزینه ها را تامین کنند



وی با بیان اینکه بر اساس مصوبه دولت، قیمت سبد دارویی کشور یعنی کل داروهای موجود در کشور، تا پایان سال، به طور متوسط 9 درصد افزایش خواهد یافت، گفت: ممکن است قیمت یک دارو کمتر از 9 درصد افزایش داشته یا در برخی از داروها بیش از 9 درصد افزایش مشاهده شود، اما افزایش قیمت کل سبد دارویی کشور به طور متوسط، 9 درصد خواهد بود.

معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به اینکه با همکاری دولت، بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه، تولیدکنندگان و صادرکنندگان دارو و تجهیزات پزشکی، افزایش قیمت این محصولات در سال جاری به طور متوسط حدود 9 درصد خواهد بود، تصریح کرد: اینکه اعلام شده بود بیمه سلامت با داروخانه های جدید، قرارداد امضا نخواهد کرد، توسط مسئولان بیمه سلامت تکذیب شد.

دکتر حریرچی درخصوص نظام ارجاع گفت: استقرار نظام ارجاع، کار ساده و آسانی نبوده و بسیار پیچیده است و به آمادگی و هماهنگی نیاز دارد، چراکه نظام ارجاع معمولا نقش دروازه بانی دارد.

وی افزود: مردم در همه مناطق دنیا دوست دارند که خدمات پزشکی را بدون هیچ محدودیتی در هر ساعتی از شبانه روز دریافت کنند.

در کشورهای اروپایی که بسیاری از آنها سازنده دستگاه های MRI هستند، انجام یک MRI غیر اورژانسی ممکن است بیش از یک ماه به طول بیانجامد



سخنگوی وزارت بهداشت دراین خصوص ادامه داد: یکی از ویژگی های نظام ارجاع، داشتن نام یا لیست انتظار است. برای مثال در کشورهای اروپایی که بسیاری از آنها سازنده دستگاه های MRI هستند، انجام یک MRI غیر اورژانسی ممکن است بیش از یک ماه به طول بیانجامد.

وی با تاکید براینکه استقرار نظام ارجاع، مستلزم دو تغییر است؛ تغییر در فرهنگ، رفتار بهداشتی و درمانی مردم و تغییر در نظام ارائه خدمات و نظام پرداخت، بیان کرد: تغییر رفتار و نظام پرداخت در استقرار نظام ارجاع باید همزمان صورت گیرد و این کار بدون وجود نظام ثبت الکترونیکی ممکن نیست.

دکتر حریرچی گفت: اگرچه در نظام ارجاع، افراد می توانند آزادانه پزشک خود را انتخاب و سالانه یک بار آن را تغییر دهند، اما ارجاع از پزشک خانواده به متخصص، حتما باید توسط پزشک خانواده انجام شود.

واکسن HPV از واکسن های مورد نیاز کشور است که باید در داخل تولید شود و بقیه موارد مطرح شده در این خصوص حاشیه است



وی با بیان اینکه از پیشرفت های وزارت بهداشت در استقرار نظام ارجاع و پزشک خانواده راضی هستیم و آمادگی داریم که این نظام را در 10 استان کشور راه اندازی کنیم، اظهارداشت: طرح پزشک خانواده در 12 گام اجرا می شود و اجرای هر مرحله نیاز به پیش نیازهایی از جمله اعتبارات مالی دارد.

وی گفت: بر خلاف تصور بسیاری از افراد، اجرای پزشک خانواده در کوتاه و میان مدت ممکن است با صرفه جویی قابل توجهی همراه نباشد، اما در درازمدت به نفع سلامت کشور است و طول عمر مردم را افزایش می دهد؛ گفتنی است، در کشور انگلستان، استقرار نظام ارجاع و پزشک خانواده 40 سال به طول انجامید.

دکتر حریرچی درخصوص واکسن HPV گفت: واکسن HPV از واکسن های مورد نیاز کشور است که باید در داخل تولید شود و بقیه موارد مطرح شده در این خصوص حاشیه است.

وی درخصوص کمک های جمع آوری شده برای واکسن HPV یادآور شد: کمک های مالی جمع آوری شده توسط تلویزیون به انستیتو پاستور ایران اختصاص می یابد که به بخشی از هزینه های تولید این واکسن کمک خواهد شد و از جمله اقدامات خیر در جامعه، مشارکت سازمان های مردم نهاد، خیریه ها و مشارکت مردم در حوزه پیشگیری است که در این زمینه تولید واکسن می تواند به پیشگیری از بیماری ها و تامین سلامت جامعه کمک کند.

700

کد خبر: 956970

وب گردی

وب گردی