سطوتی: در هر محله ای زورخانه بود، امنیت هم بود/ می خواهیم راه و روش پهلوانی را زنده کنیم

مدیر کل دفتر امور فرهنگی وزارت ورزش و جوانان گفت: به جز همگانی کردن این ورزش در کشور، راه و روش مرام و معرفت را یاد بگیریم و تاریخ کشورمان را زنده کنیم.

جعفر سطوتی در نشست سالانه فدراسیون ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی در خصوص اهمیت این ورزش اظهار داشت: در قرن چهارم و قبل از اسلام، فردوسی شاهنامه را نوشت که داستان اصلی آن در مورد رستم و سهراب است. این 2 شخصیت اسطوره پهلوانی و مرام و معرفت هستند که این نشان می دهد فرهنگ ایران از بدو، راه و روش پهلوانی را سرلوحه قرار داده است.

وی ادامه داد: اولین مکان هایی که در دنیا درست شد که در آن ورزش می کردند، زورخانه های ایرانی بودند. اولین ورزشی که با موزیک برگزار می شد ورزش های زورخانه ای بود و الان در قرن 21 به این نتیجه رسیده اند که موزیک در ورزش کردن بسیار موثر است.

مدیر کل دفتر امور فرهنگی وزارت ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: خیلی از مردم ما بر این باورند که زورخانه جایی است که چند نفر ارازل و اوباش به آنجا می روند ولی اصلا اینطور نیست. در زلزله سر پل ذهاب، یک زورخانه در یکی از شهر های ایران 100 میلیون تومان به زلزله زده ها کمک کرد.

سطوتی در پایان گفت: موضوعی که وجود دارد هم همین است؛ در زمان قدیم در هر محله ای که زورخانه داشت، امنیت و آرامش هم در آن وجود داشت. هیچ دختری بدون جهیزیه نمی ماند و هیچ بچه ای با شکم گرسنه سر روی بالش نمی گذاشت. هدف ما هم این است که به جز همگانی کردن این ورزش در کشور، راه و روش مرام و معرفت را یاد بگیریم و تاریخ کشورمان را زنده کنیم.

606

کد خبر: 957063

وب گردی

وب گردی