اقتصاد برق در کشور به صورت واقعی ساماندهی شود

مدیرعامل شرکت توانیر با تاکید براینکه باید اقتصاد برق در کشور ساماندهی شود، گفت: هر اقدام فنی و تجدید ساختار بدون توجه به اقتصاد برق ابتر و ناقص خواهند ماند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ آرش کردی مدیر عامل شرکت مادر تخصصی توانیر، در دوازدهمین همایش بین المللی انرژی که با شعار سامانه های خلاق در زنجیره انرژی،آب، محیط زیست که در پژوهشگاه نیرو در حال برگزاری است، اظهار کرد: ایران در صنعت برق رتبه های قابل توجهی را بخود اختصاص داده است؛ به طوری که رتبه ۱۴ در حوزه ظرفیت نصب شده، رتبه اول در بخش‌های مشتری مداری، تولید و تبادل انرژی را دارا است.

او با تاکید براینکه ۹۹ درصد کشور از نعمت برق برخوردار هستند،گفت: تمام روستاهای کشور بغیر از روستاهای زیر ۱۰ خانوار دارای برق هستند. همچنین در حوزه تامین انرژی پایدار حدود ۱۶ سال است که قطعی برق در شبکه نداشتیم.

مدیرعامل توانیر با بیان اینکه عمده انرژی ما از انرژی فسیلی است،افزود: بالای ۹۵ درصد انرژی از سوخت های فسیلی و مابقی از انرژی تجدیدپذیر و انرژی اتمی است.

کردی با اشاره به اینکه ایران در مصرف برق رتبه ۱۸ را در دنیا بخود اختصاص داده است، اظهار کرد: متناسب با سایر کشورها در مدیریت مصرف ما ضعف داریم.
او با بیان اینکه در سال ۹۶ حدود ۳۵ میلیون مشترک در کشور داشتیم، گفت: سالانه یک میلیون مشترک به شبکه برق اضافه می شود.

مدیرعامل توانیر گفت: مجموع شاخص های اقتصادی فاصله بسیار زیاد هزینه ها و قیمت تمام شده برق را با ارقام دریافتی از مشترکان نشان می دهد که این موضوع باید به صورت جدی تری پیگیری شود.

کردی اضافه کرد: به ازای ساخت هر یک مگاوات برق، باید 5.3 برابر در ایجاد سایر ظرفیت های مورد نیاز شبکه مانند بخش های فوق توزیع، انتقال و توزیع باید سرمایه گذاری شود.

او با بیان این که هم اکنون در دنیا نگاه به صنعت برق و همه مباحث مرتبط با این صنعت در حال تغییر است، افزود: نگاه ها در بخش مدیریت مصرف، کاهش تلفات، افزایش راندمان و ... همگی اقتصادی است. مجموع این مباحث نشان می دهد که نه تنها تصمیم گیران و متولیان صنعت برق بلکه سایر مسئولان در بیرون از صنعت برق نیز باید به اقتصاد برق به عنوان یک اولویت بنگرند و به دنبال حل آن باشند.

کردی یاداور شد: بعد از انقلاب اسلامی در حالی که جمعیت کشور 2.2 برابر افزایش یافته بود، ظرفیت نصب شده در همه بخش های صنعت برق بین 10 تا 13 برابر افزایش یافت که نگهداری این میزان شبکه و ظرفیت نصب شده نیاز به سرمایه گذاری دارد.

کردی افزود: مهم ترین عامل رشد صنعت برق که امروز قابل توجه بوده، موضوع اقتصاد صنعت برق است که در کشور به یک اقتصاد یارانه ای و دچار معضل مبدل شده است. این موضوع به مانند عینکی است که در چشم همه موارد را به صورت غیر واقعی نشان می دهد. بنابراین، صنعت برق با این گردش مالی قبل از هر چیزی نیازمند تغییر ساختار است.

او ادامه داد: نه تنها مسئولان صنعت برق بلکه کسانی که خارج از این صنعت هستند باید به ساماندهی اقتصاد صنعت برق به صورت منطقی بیندیشند. الان نگرش ها در دنیا در همه موضوعات به ویژه در صنعت برق در حال تغییر است،ما هم باید به فکر تحول در این صنعت باشیم.

کردی تصریح کرد: وزارت نیرو امسال بیشتر بر مدیریت مصرف تمرکز ویژه ای داشته و دارد. همچنین در کنار این موضوع بحث کاهش تلفات برق،توسعه انرژی تجدیدپذیر، ذخیره سازی انرژی و بهینه سازی انرژی توجه ویژه ای دارد. می توان گفت این موارد زمانی محقق می شود که اقتصاد برق در کشور ساماندهی شود.


402

کد خبر: 957100

وب گردی

وب گردی