بلاتکلیفی دو ماهه فعالان اقتصادی با نظام جدید ارزی

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران از بلاتکلیفی دو ماهه فعالان اقتصادی با نظام ارزی جدید خبر داد و گفت: اینکه بگوییم ثبت سفارش منتهی به واردات نمی شود، صحیح نیست؛ بلکه این، یک مجوز ورود کالا است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ محمد لاهوتی در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در واکنش به سخنان معاون صادراتی رئیس جمهور گفت: اینکه از سوی وزارت صنعت اشاره شده که ثبت سفارش هیچ تعهدی برای واردات نخواهد داشت، صحیح نیست؛ ثبت سفارش یک مجوز برای واردات است و دولت نمی تواند بگوید که این ثبت سفارش منتهی به واردات نمی شود. این یک تعهد است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران افزود: باید فضا را شفاف کرد و دولت به صراحت و شفافیت، شرایطی را فراهم کند که فعال اقتصادی بتواند آینده را پیش بینی نماید؛ این در حالی است که اگر گفته شود که ۲۰ میلیارد دلار ثبت سفارش به واردات منتهی نمی شود، شفافیت نیست.

او تصریح کرد: وزارت صنعت نه پیمان سپاری ارزی را تعیین تکلیف می کند و نه ممنوعیت و محدودیت را به صراحت اعلام می کند، در حالیکه باید شفاف سازی لازم در این زمینه صورت گیرد. پسندیده نیست که فعال اقتصادی دو یا سه ماه بلاتکلیف باشد.

لاهوتی خاطرنشان کرد: صادرکننده ای که تامین مواد اولیه مورد نیاز تولید کالاهای خود را با نرخی بالاتر از ۴۲۰۰ تومان تامین می کند، به طور قطع نمی تواند دلار حاصل از صادرات خود را به نرخ ۴۲۰۰ تومان به دولت ارایه دهد، این در حالی است که حتی کالاهایی که برای تولید، وابستگی به مواد اولیه وارداتی ندارند نیز، اکنون در بازار با دلار ۷ هزار تومانی قیمت‌گذاری می شوند.

او اظهار داشت: هر نرخ دستوری که دولت برای ارز تعیین کند، نرخ دیگری در کنار آن متولد خواهد شد که بر این اساس تقاضای ما از دولت این است که در تصمیم گیری های خود به این مسائل توجه کنند.

401

کد خبر: 957103

وب گردی

وب گردی