بررسی رسانه های عرب زبان

روزنامه های عرب زبان در سرمقاله های امروز خود به مطالب قابل تاملی اشاره کردند که در زیر به گزیده ای از آنها اشاره می شود.

روزنامه " الاهرام " مصر در یادداشتی با عنوان "حمایت اقتصادی از شهروندان مصری" به وظیفه دولت جدید در قبال حمایت های اقتصادی از شهروندان و ضرورت جلوگیری از بالارفتن قیمت ها پرداخته است. نگارنده در این زمینه می نویسد: "حمایت اقتصادی از شهروندان از امنیت شخصی آنان جدانشدنی است. در همین زمینه، دولت جدید مصر باید تلاش نماید تا از بالاتر رفتن وحشتناک قیمت ها بعد از این که این دولت اخیرا اعلام کرد که قیمت سوخت و انرژی را افزایش خواهد داد، جلوگیری به عمل آورد. هشدار علنی و مقتدارنه "مصطفی مدبولی" رییس شورای وزیران دولت مصر به رانندگان درخصوص افزایش قیمت حمل و نقل مسافران درون و برون شهری در خور تحسین می باشد. این هشدار مدبولی نشان داد که دولت جدید مصر علاقه مند است تا اصلاحات اقتصادی را در خصوص شهروندان و حمایت از آنها به عمل آورد. این اظهار نظر مدبولی تنها سخنانی نیست که از کنار آن باید گذشت بلکه وی از همه استانداران درخواست نمود تا نظارت و کنترل شدیدتری در این خصوص د اشته و به اجرای آن متعهد باشند."

روزنامه " فلسطین آن لاین"به قلم " ایمن ابوناهیه" با عنوان " چه ارتباطی میان غزه با معامله قرن وجود دارد؟" به اقدامات ترامپ درباره غزه با دیده تردید و شک نگریسته و آن را در راستای "معامله قرن" می دانند. "بحران در غزه به علت وقوع فاجعه طبیعی نیست تا در بعد انساندوستانه مورد بررسی قرار گرفته و آمریکا هم بتواند به واسطه آن برای اجرای طرح هایش کمک های مالی جمع نماید، بلکه بحران در نوار غزه به علت محاصره و اشغال آن توسط رژیم صهیونیستی که مورد حمایت آمریکا می باشد، به تدوام این اشغال کمک نموده و مانع هرگونه رفع تحریم از آن گردیده است. حال سوالی که مطرح میشود این است که چرا الان آمریکا به نوار غزه توجه نموده و احساس می کند که فاجعه ای انسانی در این منطقه اشغال شده، شکل گرفته است؟ آیا این توجه برای توجیه معامله سیاسی نیست که به تفاهم معامله قرن نزدیک می شود؟ خطر اینجاست که برخی از منابع آمریکایی اعلام کرده اند کشورهای عربی به نوعی این معامله را تایید می کنند".


روزنامه " الدستور اردن " هم به قلم "ماهر ابوطیر" مقاله ای را با عنوان " دولت کوچک غزه به جای فلسطین" به مساله یهودی سازی اسراییل و با حمایت آمریکا در نوار غزه می پردازد که در واقع آن را دولتی کوچک به شمار می آورد. وی در این زمینه می نویسد: " آمریکا نمی خواهد مساله فلسطین را حل نماید بلکه فقط به اسراییل فرصت می دهد تا طرح هایش را در همه فلسطین اشغالی عملی نماید. این خلاصه چیزیی است که رییس جمهور آمریکا و همه نهادهای این کشور به دنبال آن هستند؛ به رغم این که خودمان درگیر تفاوت های نهادهای آمریکا درباره برخورد با مساله فلسطین می باشیم اما واقعیت آن است که نقطه مشترک در همه نهادهای آمریکا خرید وقت به نفع اسراییل است. این به معنای آن است که صلح تنها پوششی برای اسراییلی هاست تا در نوار غزه و قدس به یهودی سازی بپردازند."

روزنامه " العرب " قطر هم به قلم "علی حسین بکیر" مقاله ای را با عنوان "روابط پیچیده آمریکا– ترکیه" منتشر نموده که در آن به نقاط اختلاف آمیز میان ترکیه و آمریکا در مسایل مختلف منطقه ای و بین المللی اشاره می کند. وی می نویسد: "روابط آمریکا و ترکیه اخیرا مشکلات زیادی را شاهد بوده و حجم اختلاف میان دو کشور نیز زیاد می باشد به گونه ای که در مسایل امنیتی و سیاسی پیچیده و به یکدیگر آمیخته شده است. روابط میان دو کشور به سرعت به سمت تیره تر شدن پیش می رود. به طور مشخص مسیر این تیرگی در روابط میان ترکیه و آمریکا را حداقل تا پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ؛ انتخابات همزمان مجلس و ریاست جمهوری در ترکیه مشخص می کند. از دیگر موارد اختلاف میان دو کشور، اختلاف در پرونده جنگنده های" اف 35 "می باشد که به علت مشمول زمان و وقت کشی شدن بر اختلاف میان این دو دامن زده است. از اختلافات دو جانبه دیگر، اختلاف شان درخصوص یک کشور سوم و جهت گیری های شان درباره آن می باشد. مسئولین آمریکایی اعتقاد دارند که نزدیکی ترکیه و روسیه با یکدیگر به علت اشتباهات سیاست های آمریکاست. درباره مسایل منطقه ای نیز اختلاف میان این دو درباره سوریه همچنان باقی است.

کد خبر: 957146

وب گردی

وب گردی