همه با هم به سوی کاهش سوانح ترافیکی برویم

سرهنگ نادر رحمانی گفت: راه اندازی مرکز هماهنگ برای رسیدن به کاهش سوانح ترافیکی از سال هاپیش در حال پیگیری است و حتی قرار بود این طرح ابتدا به صورت پایلوت در شهر قم اجرا شود.

به گزارش ایسکانیوز، به موجب مصوبه 1389 هیات وزیران ،کمیسیون ایمنی راه‌های کشور، اهم وظایف و ماموریت‌های آن تدوین سیاست های لازم در جهت ارتقای سطح ایمنی راه های کشور، ایجاد هماهنگی میان نهادهای ذیربط با ایمنی راه ها،جهت دهی فرهنگ و آموزش های عمومی جامعه در خصوص ایمنی راه ها، تدوین ضوابط و معیارهای فنی ایمنی راه ها،پیشنهاد استانداردهای ایمنی وسایل نقلیه، امدادی و قوانین و مقررات رانندگی، مهندسی ایمنی راه،پیشنهاد بکارگیری فناوری های نوین در حوزه ایمنی راه، ارایه راهکارهای بهبود وضعیت صدور و تجدید انواع گواهینامه، تحلیل تصادفات جاده ای و.... است.
این کمیسیون برای پیشبرد اهداف و بررسی‌های اولیه موضوعات مطرح از توان کارگروه‌های فنی و تخصصی بهره می‌برد. یکی از این کارگروه‌ها، کارگروه ویژه کمیسیون است که در محل دبیرخانه تشکیل می‌شود.موضوعات مختلف مرتبط با ایمنی راه اعم از مهندسی راه، ناوگان، اعمال مقررات ترافیکی و ... در کارگروه ویژه کمیسیون ایمنی راه‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرند.

کارگروه هماهنگی ایمنی حمل و نقل با هدف مدیریت هماهنگ و یکپارچه و سیاستگذاری ایمنی شیوه های 4گانه حمل‌ونقل تشکیل می شود. این کارگروه، مواردی نظیر گردآوری و تحلیل آمار سوانح حمل‌ونقل، تحلیل سوانح مهم و شدید حمل‌ونقل، ارایه گزارش وضعیت ایمنی هر یک از شیوه‌ها، بررسی ساختار تشکیل شورای عالی هماهنگی ایمنی حمل ونقل و بررسی شاخص‌های ارزیابی ایمنی هر یک از شیوه های حمل ونقل را مورد بررسی و تحلیل قرار میدهد.

این کارگروه با هدف ارتقای فرهنگ عمومی ایمنی حمل‌ونقل و اجرای برنامه‌های آموزشی و آگاه سازی اقشار مختلف با اهمیت رعایت ایمنی حمل‌ونقل فعالیت می کند.

بدین ترتیب تشکیل دیسپچ مشترک سازمان های امدادی شهر تهران با رویکرد سلامت محور کلید خورد این طرح بیان می کند که در هنگام بروز بحران‌، کلیه وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی و نیروهای نظامی و انتظامی‌ موظف هستند بارعایت سلسله مراتب فرماندهی بنا به اعلام رییس یا جانشین رییس ستاد با کلیه امکانات و نیروی انسانی در عملیات مقابله با بحران شرکت نمایند.

اولین جلسه بررسی این طرح به ریاست دکتر کولیوند، رییس سازمان اورژانس کشور با حضور مهندس نجار، رییس سازمان مدیریت بحران کشور، سردار خلیلی، معاون عملیات قرارگاه ثارالله، سرهنگ رحمانی، رییس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا، دکتر صادقی، جانشین شهردار تهران و رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، مهندس داوری، رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی تهران، دکتر طالبی از فرماندهی انتظامی تهران بزرگ و نمایندگانی از سازمان های مربوطه در این طرح برگزار شد.

در این جلسه اهمیت ادغام شماره های تماس امدادی و لزوم تشکیل مرکز هدایت عملیات و دیسپچ مشترک سازمان های امدادی از نظر مداخله سریع و موثر سازمان های مسئول و صرفه جویی در زمان با هدف افزایش کیفیت ارائه خدمات در حوادث و فوریت‌ها مورد ارزیابی قرار گرفت.

و در پایان حاضران در نشست ضمن معرفی تیم کارشناسی جهت تشکیل کمیته فنی پروژه، اقدام به تدوین تفاهم نامه همکاری، بررسی فرایندهای انجام کار در کمیته فنی و ارسال سند نهایی آن جهت تائید به شورای عالی مدیریت بحران کشور کردند.

سرهنگ نادر رحمانی رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا در گفت و گو با ایسکانیوزدر ارتباط با این دیسپچ گفت: پیرو مصوباتی که در کمیسیون ایمنی راه ها در ارتباط با کاهش تلفات جاده ای مطرح شد اعضای مرتبط با این مورد به عنوان راه اندازی مرکزی هماهنگی برای رسیدگی به سوانح مشخص شدند.

سرهنگ رحمانی گفت: راه اندازی مرکز هماهنگ برای رسیدن به کاهش سوانح ترافیکی موضوعی است که از سال ها قبل در حال پیگیری است و حتی قرار بود این طرح ابتدا بصورت پایلوت در شهر قم اجرا شود ؛ اما با توجه به اینکه به جهات فنی امکان اجرای این طرح در شهر قم میسر نبود قرار است طرح به صورت پایلوت در شهر تهران انجام شود و در مراحل اولیه قرار دارد و ابتدا باید ساز و کارهای قانونی و ساختار عملیاتی این مرکز مشخص و معین شود و به همین منظور کمیته های فنی باید درباره این موارد اظهار نظر کنند .

وی گفت: پس از جمع بندی نظرات اعضای کمیته شرح وظایف هر سازمان مشخص و ضمانت اجرایی برای اجرای مصوبات هم در این کمیته پیش بینی می شود راه اندازی بسترهای فنی این طرح زمان بر است و تامین بودجه آن نیز باید در کمیته های فنی برآورد شود.

رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور، در پایان به نقش گروه جامعه اندیشمندان پلیس راهور ناجا اشاره کرد و گفت: این جامعه متشکل از اندیشمندانی است که پیشنهاد های عملی و راهکارهای اجرایی طرح های عملیاتی در ارتباط با ترافیک را در همه زمینه های مرتبط ارائه می دهند و در ارائه راه کارها شرایط جامعه و امکانات و استعداد های موجود در مراکز مختلف پلیس راهور و ارتقای آنها را نیز مد نظر قرار می دهند.

خبرنگار: اکرم جدیدی ممتاز

705

کد خبر: 957193

وب گردی

وب گردی