افتتاح نمایشگاه عکس های «بالکان»  در موزه سعدآباد

نمایشگاه عکس «بالکان، یک میراث مشترک» در برنامه ای مشترک توسط سفارت بلغارستان در ایران و مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد،  در موزه هنرهای زیبا واقع در مجموعه سعدآباد افتتاح شد.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز از مجموعه سعدآباد، در نمایشگاه عکس «بالکان، یک میراث مشترک» سفرا، پرسنل سفارتخانه های کشورهای مختلف ، مدیران و پرسنل مجموعه سعدآباد و جمعی از علاقمندان حضور داشتند.

در ابتدا دکتر کیا پارسا مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد، گفت: دست آوردهای فرهنگی و تاریخی انسان در قالب میراث ملموس و ناملموس به عنوان ارزشمندترین دارایی بشریت بخش مهمی از هویت هر ملتی را تشکیل می دهد و سیر تحول و کیفیت آثار هنری که در طول تاریخ توسط مردمان گذشته خلق گردیده استت بیان گر فراز و نشیب ها و تحولات فرهنگی و اقتصادی ملتها هستند.

وی افزود: به اعتقاد باستان شناسان، تشابهات فرهنگی و شیوه های مشترک تولید آثار هنری بهترین نشانه از عمق روابط مردماندر سرزمین های گوناگون است و زمانی که ما از میراث مشترک سخن می گوییم در حقیقت ملت های گوناگون را خویشاوندانی نزدیک به حساب می آوریم که سهمی مشترک از داشته های با ارزش تاریخی می برند و توجه به این مسئله می تواند مهمترین و موثرترین راه برای حفظ صلح ودوستی در جهان باشد چونن مردمان گوناگون را از یک خانواده می بیند و اتحاد لازمه حفظ خانواده ها است.

مدیر مجموعه سعدآباد اشاره کرد: کشورهای صاحب تمدن و فرهنگ کهن، همواره گفتمان برآمده از ریشه های فرهنگی را در مناسبات بین المللی ترجیح می دهند و اینان هستند که حافظان واقعی صلح در جهانند و برگزاری برنامه های فرهنگی و هنری مشترک یکی از بهترین گزینه ها برای نمایش صلح، دوستی و اتحاد بین مردمان است و موزه ها و سایت های تاریخی تجلیگاه فرهنگ و هنر می باشند.

دکتر کیا پارسا به وسعت، قدمت و ارزش تاریخی و فرهنگی مجموعه سعدآباد و موزه هنرهای زیبا اشاره کرد و گفت: نمایشگاه امروز قسمت هایی از میراث فرهنگی و تاریخی حوزه بالکان را به نمایش می گذارد.

در این مراسم کریستو پولنداکف سفیر بلغارستان در تهران گفت: این نمایشگاه تنها یک سفر منحصر به فرد در میراث فرهنگی عظیمی که از سنت های غنی و دانش عمیق نشات گرفته نیست بلکه همچنین جلوه گر صلح، بردباری و اعتقادات است که زیبایی و هماهنگی ارزش های مشترک جهانی است.

پولنداکف با اشاره به تاریخچه کشورهای بالکان افزود: با این نمایشگاه ما میتوانیم ما پیام های فرهنگی آن بخش از جهان را دریافت، و با میراث فرهنگی ملموس و ناملموس ایران هماهنگ کنیم.

براساس این گزارش، نمایشگاه عکس «بالکان، یک میراث مشترک» شامل 114 قطعه عکس از میراث مشترک فرهنگی و باستان شناسی کشورهای شبه جزیره بالکان، از جمله: یونان ، آلبانی ، بلغارستان، مجارستان ، بوسنی و هرزگوین ، کرواسی، اسلوونی ،جمهوری مقدونیه ،صربستان، مونته‌نگرو ، رومانی وترکیه از دوران باستان تا قرون وسطی است.

علاقمندان می توانند جهت بازدید از این نمایشگاه همه روزه از تاریخ 28 خرداد تا 4 تیر ماه 1397 ساعت 9 تا 19 به موزه هنرهای زیبا به نشانی میدان تجریش، خ ولیعصر (عج)، خیابان شهید فلاحی، خیابان شهید طاهری، مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد مراجعه کنند.

502

کد خبر: 957340

وب گردی

وب گردی