در آمد کودکان کار به جیب چه کسانی می رود؟ /کودکان غمگین دوره گرد

بر اساس گزارش‌های سازمان جهانی کار در سپتامبر ۲۰۱۷، ۱۵۲ میلیون کودک در سنین ۵ تا ۱۷ سال یا تقریبا از هر ۱۰ کودک یکی از آن‌ها ناگزیر به تحمل کار اجباری هستند. اگر چه آمارهای این سازمان حاکی از کاهش کار اجباری کودکان از سال ۲۰۰۰ است، اما روند کاهش این پدیده بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ میلادی با کندی همراه بوده است اگر چه ۱۲۱ میلیون کودک تا سال ۲۰۲۵ میلادی همچنان درگیر کار اجباری خواهند بود.

به گزارش ایسکانیوز کافی است که سرمان را بچرخانیم تا هر گوشه ای از شهر، سر چهارراه ها، پشت چراغ قرمز ، داخل اتوبوس ها و ایستگاه های مترو و.... آنها را بینیم. کودکانی که مشخص نیست چرا و چگونه در مسیرکار کردن افتاده اند و درآمد زایی می کنند و از طرف دیگر دیالوگ هایی که هر چند وقت یک بار به شکلی یکدست با مردم به اشتراک می گذارند. حرف هایی که همه ما بارها آنها را شنیده ایم، اینکه بعد از خرید فال و چسب زخم و دستمال کاغذی از شما پولی اضافه می خواهند که چیزی برای خودشان بخرند که معمولا آن چیز غذاست؛ اما واقعا این پول اضافه صرف خرید غذا می شود ؟ و اینکه درآمد آنهادر جیب چه فرد یا افرادی می رود؟

اعداد چه می گویند؟

هنوز آمار مشخصی از کودکان کار در ایران وجود ندارد؛ این در حالی است که آمارهای رسمی رقم 2 میلیون کودک کار را در کشور نشان می‌دهند، اما آمارهای غیررسمی از وجود 7 میلیون کودک کار خبر می‌دهند که 50‌درصد آنها را کودکان مهاجر از کشورهای افغانستان، پاکستان و چند کشور دیگر تشکیل می‌دهند و بیشتر این کودکان اوراق هویتی و شناسنامه ندارند.

چندی پیش رضا جعفری، رییس اورژانس اجتماعی و مدیر کل دفتر امور اسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفته بود: حدود ۶۸ درصد کودکان کار ایرانی نیستند.

جعفری با بیان اینکه بر حسب مطالعه انجام شده بر روی نمونه ۵۰۰ نفر در استان تهران، نزدیک به ۳۰.۵ درصد از کودکان کار و خیابان دختر بوده و ۶۹.۵ درصد از آنها پسر هستند. گفته بود: این آمار نشان می‌دهد نسبت پسران به دختران دو برابر است. همچنین یکی از معضلات ما در تهران و در مواجهه با کودکان کار،‌ اتباع خارجی است. ۶۳.۷ درصد از این کودکان اتباع افغانه و حدود 4 درصد از آنها تبعه پاکستان هستند. تنها نزدیک به ۳۶ درصد از این کودکان ایرانی هستند که در مراکز پذیرش شده و خدمات دریافت می‌کنند.

کودکان کار در مراکز تجاری و فرهنگی - هنری

محدوده شهرداری منطقه 3 یکی از بهترین نقاط برای رشد کودکان کار است .سکونت قشر مرفه جامعه در این محدوده و رفت و آمد مردم به مهمترین مراکز تجاری، اداری، فرهنگی، هنری و ورزشی پایتخت باعث شده تا کودکان کار را به وفور در این منطقه مشاهده کنیم.

«مریم شفیعی » یکی از اهالی ونک در این باره می گوید: در میدان ونک مراکز خرید بسیاری است و مردم زیادی به اینجا مراجعه می کنند که ظرفیت خوبی برای حضور کودکان کار است.

هنوز به پایین پله های مراکزخرید نرسیده ای که کودکان کار با فال و چسب و دستمال را می بینی که هر طور که شده می خواهند یکی از اجناسشان را بفروشند و دست آخر هم تقاضای پولی اضافه برای خرید غذا دارند.

کودکان دوره گرد

دبیر شورایاری محله کاووسیه به حضور کودکان کار در ونک اشاره می کند و می گوید: یکی از معضلات در محله کاووسیه فعالیت کودکان کار است که بیشتر دوره گردند. این کودکان کم نیستند و بهتر است تا راهکاری اساسی برای کاهش آنها اندیشیده شود. متولی آنها سازمان بهزیستی است که در کنار آنها کمیته امداد امام خمینی(ره) و شهرداری هم برای ساماندهی آنها فعالیت می کنند و بهتر است تا این سازمان ها و نهادها بانک اطلاعاتی از کودکان کار تهیه کنند و اینکه در هر منطقه شهرداری کارگاه های کارآفرینی را علاوه بر سرگرمی برای اشتغال زایی و درآمدزایی مناسب آنها در نظر بگیرند.

«محمود یعقوبی» ادامه می دهد: یکی از انجمن های حمایت از کودکان کار در سرای محله کاووسیه هفته ای یک روز را برای آموزش کودکان کار در نظر گرفته است که با همکاری خیّران پوشاک و مواد غذایی هم برای کودکان تهیه شود.

مصطفی سلیمی :مساعدت های شهرداری برای کودکان کار به شکل غیر مستقیم ارائه می شود

در این زمینه شهردار منطقه 3 معضلات کلانشهر تهران را آسیب های اجتماعی مانند اعتیاد، کارتن خواب ها و بانوان بی سرپرست، بد سرپرست و خود سرپرست که شهرداری امکانات زیادی را برای آنها فراهم کرده است عنوان می کند و درباره اقدامات شهرداری منطقه برای کودکان کار توضیح می دهد: خوشبختانه شهرداری در این قضیه توانسته از تشکل های مردمی که نگاه انسانی نسبت به جامعه دارند برای این کار استفاده کند چرا که تشکل های مردمی بسیار جلوتر از سازمان ها و نهاد های دولتی و حتی شهرداری عمل می کنند.

مصطفی سلیمی گفت: در این منطقه 4 تشکل مردمی وجود دارد که در رابطه با کودکان کار فعالیت می کنند به این صورت که پس از شناسایی کودکان کار، کلاس های آموزشی برای آنها برگزار می کنند و با والدین آنها ارتباط می گیرند.

شهردار منطقه 3 با اشاره به این نکته که مساعدت های شهرداری برای کودکان کار به شکل غیر مستقیم ارائه می شود، گفت: شهرداری منطقه برای این دسته از افراد آسیب پذیر اجتماع امکاناتی را از جمله فضایی برای فعالیت های آنها را فراهم کرده است تا این تشکل ها با کمک شهرداری مسیر خدمت به کودکان کار را ادامه دهند اما خود شهرداری مستقیم وارد نشده بلکه با ارائه مکان و امکانات و مساعدت های مالی و فکری این تشکل ها را حمایت می کند.

سلیمی گفت: این خبر که به شکل شبکه ای از کودکان استفاده می شود و کودکان را اجاره می دهند و به نوعی از آنها سو استفاده می کنند گزارش های تأسف انگیزی است اما باید دانست درصد زیادی از این کودکان ایرانی نیستند و از کشورهای همسایه آمده اند.

سلیمی ادامه داد: با همکاری خوب نیروی انتظامی و بهزیستی با افرادی که به شکل شبکه ای از این کودکان سوء استفاده و آنها را ساماندهی می کنند شناسایی و برخورد می شود و امید است که با تلاشی مجدانه از رشد و افزایش کودکان کار جلوگیری کنیم تا آنها هم بتوانند با حضور در کلاس های درس آینده روشنی را برای کشور رقم زنند.

زباله گردی به کودکان رسید!


آنچه همه ما در کوچه ها و خیابان ها می بینم و قطعا آزارمان می دهد خم شدن کودکان در سطل های مکانیزه زباله است. اغلب این کودکان بدون دستکش در سطل‌های زباله دنبال ضایعات می گردندو چه بسا که نمی دانند در معرض ابتلا به ایدز، هپاتیت، کزاز، حصبه، سالک پوستی، انگل‌های روده‌ای، اسهال خونی، فلج اطفال، زانو درد و کمردرد هستند.

به گفته جعفری مدیر کل دفتر امور اسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور بررسی‌ها و پژوهش‌ها نشان می‌دهد که در استان تهران ۹۵.۴ درصد از کودکان بعد از کار در خیابان به خانه خودشان بر می‌گردند،این مساله نکته مثبتی است چرا که وقتی این کودکان به خانه بر می‌گردند یعنی هنوز ارتباط عاطفی‌شان با خانواده برقرار است و نظارتی هر چند کم روی این کودکان وجود دارد. این مساله باعث کنترل نسبی و کاهش انحرافات و آسیب‌های اجتماعی در این گروه می شود.

و در پایان بر اساس بررسی‌های انجام شده تاکنون 680 کودک زباله ‌گرد در 10 استان کشور شناسایی شده که 40‌درصد آنها نان‌آور خانواده هستند.

خبرنگار : اکرم فراهانی

700

کد خبر: 957445

وب گردی

وب گردی