غفاری: مشکلات فیلمسازان به بی عدالتی در سینما برمی گردد

کارگردان فیلم «شماره 17 سهیلا»، گفت: بی عدالتی در سینما باعث می شود فیلم ها دیر اکران شود، آثار برخی تا مدت ها در پرده سینما می ماند و مسئولان حاضر نیستند که پرده سیما را با فیلم های جدید عوض کنند.

محمود غفاری در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره ایده فیلم سینمایی «شماره 17 سهیلا»، اظهار کرد: طرح اولیه این فیلم درباره یک دختر است که تا سن 40 سالگی به دلیل مسائل فرهنگی هنوز ازدواج نکرده و در این سن با بحران هایی همراه می شود.

وی ادامه داد: پرداختن به این موضوع کار بسیار سختی است چرا که یک لب مرزی در این کار وجود دارد، رگه های کمدی داستان اصلی در جامعه را نمی توان نادیده گرفت به همین دلیل باید به گونه ای فیلم پیش می رفت که کاراکتر از سوی تماشاگر مسخره نشود.

کارگردان فیلم سینمایی «سه و نیم» با اشاره به اینکه زنان نباید به دلیل دیر ازدواج کردن سرزنش شوند، گفت: «شماره 17 سهیلا» با احترام به بحران دختران سن بالا پرداخته است. این دختران به دلیل مسائل فرهنگی است که تاکنون ازدواج نکرده اند بنابراین به هیچ وجه نباید به آنها توهین شود.

غفاری افزود: از سوی دیگر دلم نمی خواست که فیلم تلخی بسازم چراکه موضوع فیلم در باطن خود چنین ظرفیتی دارد. اصلا دوست نداشتم که کاراکتر اصلی فیلم را بدبخت جلوه دهم چراکه بطور واقع بدبخت نبود و تنها بحران هایی رو به رو شد.

وی با اشاره به شرایط اجتماعی امروز کشور، گفت: دلم می خواست فیلمی بسازم که کاراکتربرای از دواج کردن راه های مختلف را امتحان کند و از سوی دیگر این طرح را مطرح کنم چرا که احساس کردم در یک موقعیت تاریخی قرار داریم که باید این مساله عنوان شود.

در حال حاضر بیشتر فیلمسازان موضوعاتی را مطرح می کنند که نشان می دهد پسری شیفته دختری زیبا می شود و از این راه مخاطب را جذب می کنند اما تاکنون فیلمی ساخته نشده بود که نشان دهنده بحران های دختران در سن 40 سالگی باشد

کارگردان فیلم سینمایی «شماره 17 سهیلا» افزود: در حال حاضر بیشتر فیلمسازان موضوعاتی را مطرح می کنند که نشان می دهد پسری شیفته دختری زیبا می شود و از این راه مخاطب را جذب می کنند اما تاکنون فیلمی ساخته نشده بود که نشان دهنده بحران های دختران در سن 40 سالگی باشد.

غفاری ادامه داد: فکر کردم در شرایط امروزی که چنین مسئله اجتماعی در کشور وجود دارد و به نوعی بحرانی پنهان محسوب می شود، دوست داشتم که این موضوع را بدون افزایش بار عاطفی و کمدی به تصویر بکشم که خدایی ناکرده سوءتفاهمی برمبنای بی احترامی بوجود نیاید.

** بی عدالتی در سینما موج می زند

کارگردان فیلم سینمایی «این یک رویاست...» در ادامه درباره علت تأخیر2 ساله در اکران فیلم «شماره 17 سهیلا»، اظهار کرد: متاسفانه تعداد فیلم هایی که در سینمای ایران ساخته می شود از استاندارد ظرفیت سینما بیشتر است.

غفاری ادامه داد: مشکل دیگر دیر اکران شدن فیلم ها به بی عدالتی برخی مسئوولان برمی گردد.

وی افزود: برخی از فیلم ها ماه ها اکران می شوند و مسئوولان حاضر نیستند که پرده سیما را با فیلم های جدید عوض کنند به همین دلیل برای اینکه فیلم های مورد علاقه این مسئوولان از پرده سینما پایین نیایند، فیلم هایمان اکران نمی شود.

کارگردان فیلم سینمایی «شماره 17 سهیلا» با اشاره به اینکه فیلم پس از دو سال قرار است تنها دو هفته اکران شود، گفت: فیلم را به صورتی اکران کرده اند که حتی اگر سقف فروش را هم پر کنیم بازهم نمی توانیم آن را در سینما نمایش دهیم. فیلم ما تنها دو هفته باید اکران شوند، ما چه سقف فروش را پر کنیم و چه این کار را نکنیم تنها دو هفته می توانیم در پرده سینما بمانیم.

غفاری با اشاره به اینکه در ایام پخش فوتبال مقدماتی جام جهانی فیلم های سینما فروش خوبی ندارند، افزود: تب فوتبال میان مردم بسیار داغ است، مردم وقت خود را برای تماشای فوتبال می گذارند و به سینما نمی روند به همین دلیل فکر نمی کنم فیلمم در این دوران فروش خوبی داشته باشد.

وی تصریح کرد: پس از دو سال فیلم «شماره 17 سهیلا» را در شرایطی اکران کردند که مخاطب سینما بسیار کم است اما بی شک آثار مورد علاقه خودشان را در ایام پرمخاطب نمایش می دهند.

پس از دو سال فیلم «شماره 17 سهیلا» را در شرایطی اکران کردند که مخاطب سینما بسیار کم است اما بی شک آثار مورد علاقه خودشان را در ایام پرمخاطب نمایش می دهند

وی خاطر نشان کرد: شرایط بی عدالتی که در برخی از ارکان جامعه وجود دارد، به همان اندازه هم در سینمای ایران هم وجود دارد، سینما خارج از روند طبیعی جامعه نیست.

** وقتی پخش کننده فیلم ها و سینمادار یک نفر باشد...!

این کارگردان در ادامه درباره سانس های اکران فیلم سینمایی «شماره 17 سهیلا»، گفت: این فیلم سرگروه پردیس سینمایی کورش را دارد که در این صورت باید 30 سالن در اختیار داشته باشد اما درحال حاضر ما 12 سالن داریم که از این میان تنها کورش سانس های خوبی به این فیلم اختصاص داده است و بقیه سینماها تنها 3 سانس دارند.

غفاری ادامه داد: متاسفانه عده ای هم در سمت پخش کننده و هم در جایگاه سینمادار فعالیت می کنند که این موضوع اصلا درست نیست و باعث می شود یک سری از افراد قربانی شوند.

وی با اشاره به سلیقه سازی در سینما، افزود: وقتی پخش کننده و سینمادار یکی می شود در نتیجه آنها به سلیقه سازی می پردازند. در این میان فیلم های کمدی که فروش بیشتری دارد را ترجیح می دهند. کمدی هم ژانر سختی است که دیگر سقفش پر شده، به سادگی می توان گفت که در حال حاضر محتوا را رها کرده اند و سعی می کنند که یک اثر کمدی را با ترکیب بازیگران این ژانر به فروش برسانند.

** ثانیه از فیلم در اکران عمومی حذف شد

این کارگردان همچنین درباره تغییرات اعمالی فیلم «شماره 17 سهیلا» برای اکران عمومی، اظهار کرد: اکران این فیلم در جشنواره فیلم فجر و اکران عمومی تغییر چندانی نداشته است.

غفاری ادامه داد: تنها تغییر این اثر به پلان 30 ثانیه ای در آخر فیلم برمی گردد که یک پلان 30 ثانیه ای در آخر فیلم کات داشتیم که تصمیم گرفتیم در اکران عمومی این قسمت حذف شود چراکه احساس کردم حرکتی رادیکال است و مورد پسند مخاطب نیست به همین دلیل فیلم را فرود آوردم یعنی اجازه دادم پلان حذف شود و جمع بندی فیلم تمام شود.

** می خواهم درباره اعتیاد به شرط بندی فیلم بسازم

این کارگردان در ادامه درباره آخرین فعالیت خود، گفت: در حال حاضر یک فیلمنامه جدید به نام «داوود باید ترک کنه» در دست دارم که برایش پروانه ساخت هم گرفته ام.

غفاری ادامه داد: این فیلمنامه درباره فوتبال و شرط بندی است که در شرایط امروز ما بسیار زیاد شده است. در این فیلم آدمی به تصویر کشیده می شود که به شرط بندی اعتیاد دارد.

وی به نظرسنجی های تلویزیون اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تلویزیون برای هر برنامه ای یک نظر سنجی با جوایز ارزنده در نظر گرفته که به مردم می گوید اگر برنده شوید یک شبه و بدون زحمت پول هنگفتی بدست می آورد که این موضوع باعث ایجاد یک بحران در جامعه شده است.

در حال حاضر این شرط بندی ها به خصوص شرط بندی فوتبال در جامعه جایگزین گلدکوئیست شده است که اثرات مخربی را بوجود می آورد

این کارگردان افزود: شرط بندی ها باعث شده که یک سری بنگاه های زیرزمینی در این زمینه بوجود آید که برای بدست آوردن پول بیشتر هرگونه کلاهبرداری انجام دهند. در حال حاضر این شرط بندی ها به خصوص شرط بندی فوتبال در جامعه جایگزین گلدکوئیست شده است که اثرات مخربی را بوجود می آورد.

غفاری خاطر نشان کرد: معضل بیکاری و به دنبال آن فقر در کشورمان جوانان را ترغیب می کند که برای بدست آوردن پول شرط بندی کنند و با ریسکی که انجام می دهند به جای اینکه پول بیشتر بدست آورند همان پول خود را هم از دست بدهند. بدترین اعتیاد در دنیا اعتیاد به شرط بندی شناخته شده است.

به گزارش ایسکانیوز، محمود غفاری در آثاری همچون «داوود باید ترک کنه»، «این یک رویاست»، «سهیلا شماره 17»، «سه و نیم»، «ستایش» به عنوان کارگردان، تهیه‌کننده، نویسنده فیلمنامه، سرمایه‌گذار، طراح صحنه، طراح لباس، تدوین‌گر حضور داشته است.

503

کد خبر: 957575

وب گردی

وب گردی