آیا سازمان محیط زیست فرابخشی می شود؟

دبیر کمیته محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:در بحث اصلاح ساختار دولت، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در قالب «طرح» خواستار تشکیل وزارت انرژی، آب و محیط زیست شدند.

به گزارش ایسکانیوز،محمد مجابی گفت:با اینکه برای مدیریت محیط زیست کشور نیاز به عزم ملی داریم، اما بحث ساختار اداره محیط زیست، موضوع اولویت‌داری نیست.

تشکیل وزارت محیط زیست موضوعی است که به هیچ وجه تازگی ندارد و طی سال‌های گذشته بارها این پیشنهاد از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح شده است. در روزهای گذشته نیز تعدادی از نمایندگان مجلس مجددا طرح تشکیل وزارت محیط زیست را ارائه دادند و اعلام وصول این طرح در مجلس انجام شد.

محمد مجابی - دبیر کمیته محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام و معاون پارلمانی سابق سازمان حفاظت محیط زیست در مورد این طرح اظهار کرد: در بحث اصلاح ساختار دولت، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در قالب «طرح» خواستار تشکیل وزارت انرژی، آب و محیط زیست شدند.

وی ضمن اشاره به ضرورت شکل‌گیری عزم ملی برای پیگیری مسائل محیط زیست کشور، نظر خود را در مورد طرح تشکیل وزارت محیط زیست ارائه داد و گفت: اینکه محیط زیست کشور به چه صورتی اداره شود؛ بحث اصلی و اولویت‌داری نیست. اعتقاد من بر این است که بحث محیط زیست یک بحث با اهمیت است و به عزم ملی نیاز دارد و در شرایطی کنونی بحث ساختار آن بحث ثانویه است.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی، باید بحث محیط زیست به عنوان یک اولویت در همه حوزه‌های کشور مطرح شود و آحاد جامعه نسبت به آن حساس باشند، ادامه داد: محیط زیست یک امر فرابخشی و حاکمیتی است و در همه حوزه‌ها وجود دارد، بنابراین برای پیگیری مسائل این حوزه، عزم ملی ایجاد شود و همگی باید به دنبال ایجاد این عزم باشیم.

رئیس کمیته محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد دلیل اصرار برخی نماینده‌ها برای ایجاد وزارتخانه محیط زیست، گفت: نماینده‌ها بیشتر دنبال ورود جدی‌تر به عملکردها در محیط زیست هستند. چون وزیر باید پاسخگوی نماینده‌ها باشد.

مجابی با اشاره به اینکه در ساختار فعلی، محیط زیست زیر نظر ریاست جمهوری هدایت می‌شود، گفت: رتبه معاونت ریاست جمهوری نسبت به وزارتخانه بالاتر است و معاون رئیس جمهور در شرایطی بالاتر از وزیر می‌تواند مسائل را پیگیری کند و در ساختار فعلی، بحث فرابخشی بودن محیط زیست مطرح است.

وی با تاکید بر اینکه مدیریت محیط زیست کشور در قالب وزارتخانه، جنبه فرابخشی بودن محیط زیست را کمرنگ می‌کند، تصریح کرد: در صورت تشکیل وزارت محیط زیست، این وزاتخانه هم مثل بقیه وزارتخانه‌ها خواهد بود و دیگر زیر نظر ریاست جمهوری نخواهد بود و در موارد مختلف که مجلس ورود می‌کند؛ محیط زیست باید پاسخگو باشد و بیشترعلاقه نماینده‌ها هم به همین موضوع است.

رئیس کمیته محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام افرود: البته در شرایط کنونی هم همه مسائل کشور از جمله محیط زیست قابلیت نظارت نماینده‌ها را دارد، اما در این شرایط بهتر است به جای تمرکز بر مسائل وقت‌گیر و هزینه‌بردار مثل تشکیل وزاتخانه محیط زیست، به دنبال ایجاد عزم و تفکری همگانی برای بهبود وضعیت محیط زیست کشور باشیم.

مجابی همچنین با تاکید بر ضرورت تمرکز همه دستگاه‌ها بر اجرای سیاست‌های کلی نظام در حوزه محیط زیست اظهار کرد: در این سیاست‌های ۱۵‌گانه، به مسائل مختلف اعم از اقتصاد سبز، مالیات سبز، دیپلماسی محیط زیست، فرهنگسازی در حوزه محیط زیست و عناصر حیاتی شامل آب، خاک و هوا پرداخته شده است.

وی در پایان گفت: قطعا باید در تحقق مواد سیاست‌های کلی نظام، جدی‌تر عمل کنیم و قطعا این مسیر ما را در حفاظت از محیط زیست موفق‌تر خواهد کرد. از سوی دیگر اگر دولت محیط زیستی و مجلس روی این موضوع تمرکز کنند؛ می‌توانیم وضعیت محیط زیست را بهبود بخشیم.

ایسنا

۷۰۵

کد خبر: 957655

وب گردی

وب گردی