مجوز ترخیص صدها تُن کاغذ گلاسه صادر شد

به دنبال تخصیص ارز ۳۸۰۰ تومانی به کاغذهای بالکی، سرانجام این ارز به کاغذهای گلاسه زیر ۲۵۰ گرم نیز تخصیص پیدا کرد و اجازه ترخیص صدها تُن از این نوع کاغذ از گمرک صادر شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ یک هفته پس از تصمیم کارگروه کاغذ کشور برای تخصیص ارز ۳۸۰۰ تومانی به کاغذهای چاپ و تحریر، سرانجام این ارز به کاغذهای گلاسه هم تخصیص پیدا کرد و اجازه ترخیص صدها تُن از این نوع کاغذ از گمرک صادر شد.

این خبر را انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا اعلام کرد. یادآوری می‌شود که پیشتر مشکل ترخیص کاغذهای مکانیکال حجیم شده (موسوم به بالکی) هم که حدود دو ماه در گمرکات مانده بود و اجازه ترخیص به آنها داده نمی‌شد، حل شده بود (اینجا).

بر اساس همین گزارش، انجمن وارد کنندگان کاغذ، مقوا و فرآورده‌های سلولزی ایران در اطلاعیه‌ای به اعضای خود، از حل مشکل ترخیص کاغهای گلاسه از گمرکات پس از گذشت ۶ ماه خبر داد و اعلام کرد: «سرانجام با تلاش‌های مستمر و انجام مکاتبات و تشکیل جلسات متعدد با سازمان‌ها و مراجع ذیربط، تشکل‌های همکار و مراجعات مکرر حضوری به گمرک و معاونت مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی، سازمان ملی استاندارد، ... و ارائه دلایل مستندات، گمرک جمهوری اسلامی ایران با برگزاری جلسه مشترک با سایر مراجع ذیربط، کاغذهای گلاسه زیر ۲۵۰ گرم را جزو کاغذها با کاربرد و مورد استفاده برای نوشتن، چاپ یا سایر مقاصد گرافیکی شناسایی کرد».

بر این اساس، «طبق آخرین بخشنامه گمرک به شماره ۹۷/۳۵۰۶۸۰ مورخ ۱۳۹۷/۰۳/۳۰، کاغذهای گلاسه زیر ۲۵۰ گرم پس از تعیین ماهیت توسط سازمان استاندارد، کمافی السابق مجاز به ترخیص از گمرک کل کشور هستند».

در این اطلاعیه تاکید شده است: «مفاد بخشنامه شماره ۲۵۹ مرکز واردت گمرک (۹۶/۱۰/۱۶۷۵۱ مورخ ۱۳۹۷/۱۰/۰۶) در خصوص میزان تغییرات وزنی به مقدار حداکثر ۳ درصد تلورانس وزن، کماکان به قوت خود باقی است. همچنین رعایت ماده ۱۳۵ قانون امور گمرکی برای موارد ترخیص شده قابل اجرا می‌باشد».

پیشتر «غلامرضا شجاع» نماینده تشکل‌های صنعت چاپ و مصرف‌کنندگان کاغذ و مقوای استان‌های کشور به جز تهران، در نامه‌ای به «حسن یونس سینکی» معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت، خواستار رسیدگی به عدم همکاری گمرک برای دستور ترخیص کاغذهای گلاسه از گمرکات، شده بود.

در این نامه، ضمن تاکید بر مصوبه کارگروه کاغذ کشور در خصوص معاف بودن کاغذهای گلاسه زیر ۲۵۰ گرم با شماره تعرفه گمرکی ۴۸۱۰۱۳۰۰ لغایت ۴۸۱۰۳۹۰۰ از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و ابلاغ آن به کلیه سازمان‌های ذیربط، از اینکه گمرک هیچ اقدامی برای ترخیص کاغذها انجام نداده بود، انتقاد کرده و خواستار رسیدگی فوری وزارت صنعت، معدن و تجارت به موضوع عدم ترخیص کاغذها و بازگشت آرامش و ثبات قیمت به بازار با توجه به شرایط ارزی و آشفتگی بازار گلاسه شده بود.

منبع: مهر

401

کد خبر: 957716

وب گردی

وب گردی