دو اقدام ویژه گمرک برای حمایت از واحدهای تولیدی

رییس کل گمرک ایران ترخیص نسیه و قبول ضمانت نامه را دو اقدام ویژه گمرک در حمایت از واحدهای تولیدی عنوان کرد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی، فرود عسگری با تشریح جزییات این اقدامات گفت: در حال حاضر در گمرگ برای کمک به بخش ترخیص کالا، برای بسیاری از واحدهایی که دچار کمبود نقدینگی هستند، به خصوص برای واحدهای تولیدی، کالاهایشان به صورت ترخیص نسیه انجام می شود.

او افزود: برای این واحدها مهلت شش ماهه می دهیم و ۵۰، ۶۰ و گاهی ۷۰ درصد کالا را ترخیص می کنیم که تقریبا معادل حقوق ورودی می شود. به این ترتیب این میزان از واردات آنها وارد چرخه و پروسه تولید می شود تا آنها بعدا بقیه کالا را ترخیص کنند. این یکی از کمک هایی است که برای راحتی کار بازرگانان انجام می دهیم.

عسگری ادامه داد: کمک دیگر وصول ضمانت نامه برای کالاهایی است که تولید داخل ندارند. آنهایی که مشابه تولید داخل داریم مشمول ضمانت نامه نیستند. براساس آماری که روندی ۴، ۵ ساله را بررسی کردیم، تقریبا ۶۰، ۷۰ درصد کالاهای وارداتی به کشور را مشمول ضمانت نامه کرده ایم. این کالاها با سررسید تقریبا یکساله می توانند با ضمانت نامه بانکی ترخیص شوند.

رییس کل گمرک ایران در ادامه گفت: در اقدامی دیگر تصمیم گرفته ایم برای ورود موقت، واحدهای تولیدی خودمان بدون نیاز به پروسه ثبت سفارش بتوانند کالاهای خود را پیگیری کنند. این اقداماتی است که برای وضعیت فعلی مناسب است.

عسگری در رابطه با اینکه برای مشکلات و مسایل تجار در واردات و صادرات چه تدابیری در نظر گرفته شده است، توضیح داد : بنده، آقای خسروتاج از وزارت صنعت و معدن، افرادی از سازمان برنامه و بودجه و از بانک مرکزی عضو کارگروه ماده ۱۴ مصوب دولت هستیم. در این کارگروه مسایل، موارد و مشکلاتی که بخش خصوصی، تجار و بازرگانان در حوزه تجارت خارجی دارند را رصد می کنیم. هر هفته سه جلسه در روزهای زوج از ۷ تا ۱۰ صبح نمونه های موردی را بررسی و تصمیم گیری می کنیم.

رییس کل گمرک ایران در خصوص مشکلات صف ثبت سفارش و ترافیک آن نیز گفت: وقتی ارز ۴۲۰۰ تومانی داشته باشید، طبیعی است در ثبت سفارش ها صف ایجاد شود. در صف ثبت سفارش آمار بالاست، اما در واقع تمام این ثبت سفارش ها باید مدیریت و اولویت بندی شود. مثلا ابتدا باید کالاهای اساسی، مواد اولیه، تجهیزات خط تولید، قطعات و ... مدیریت شود و بعد باقی کالاها بررسی شود. باید توجه کرد که همه این موارد شاید منجر به واردات نشود.

401

کد خبر: 957754

وب گردی

وب گردی