نکات طلایی پیش ازکنکور و  آمادگی در  جلسه آزمون سراسری

داوطلبان نباید بطور شانسی و از روی احتمال به تست ها پاسخ دهند لذا توصیه می کنیم در مدت زمان باقیمانده تا کنکور ۹۷ چنانچه اگر تاکنون درسی را نخوانده اید تعدادی مبحث بصورت گزینشی و از بین مباحثی که تست خیز هستند را انتخاب و مطالعه کنید تا در کنکور بتوانید درصدی هر چند کم و یا متوسط در آن درس را کسب کنید.

روزهای پایانی امتحان نفس گیر کنکور است، داوطلبان هر لحظه منتظر روز موعود هستند. لحظه های پر استرس برای خانواده ها و داوطلبان این آزمون سرنوشت ساز به شمارش معکوس افتاده است آنچه که مسلم است غول کنکور از گذشته تا به امروز بزرگترین دلهره هر کدام از ما بوده است در این بین نکات مهم و کلیدی وجود دارد که می تواند کمک بزرگی را به داوطلبان کنکور ارائه دهد در این گزارش به بخشی از نکات طلایی پیش از کنکور و آمادگی در جلسه امتحان پرداختیم که به شرح زیر می باشد:

گام اول نمره منفی ممنوع

کنکور میدان تست و خطا نیست لذا نباید بطور شانسی و از روی احتمال به تست ها پاسخ دهید لذا توصیه می کنیم در مدت زمان باقیمانده تا کنکور ۹۷ چنانچه اگر تاکنون درسی را نخوانده اید حتما تعدادی مبحث بصورت گزینشی و از بین مباحثی که تست خیز هستند و می توان در مدت زمان باقیمانده به تسلط رساند را انتخاب و مطالعه کنید تا در کنکور بتوانید درصدی هر چند کم و یا متوسط در آن درس را کسب کنید و مطمئن باشید که بهتر از درصد صفر و یا منفی است.

آنچه که مسلم است ،کنکور میدان رقابت است و اصلا قرار نیست شما در تمام دروس درصد ۱۰۰ را کسب کنید بلکه برای کسب رتبه بهتر و درصدهای قابل قبول تنها باید وضعیت بهتری نسبت به سایر رقبا داشته باشید . شما می توانید با دقت در خواندن صورت سوالات ، به موفقیت در کنکور برسید.

تمرینات تست زنی خود را افزایش دهید

داوطلب حرفه ای کنکور نباید تنها نگاهش به تعداد ساعات مطالعه باشد بلکه باید توجه و تمرکز اش بروی تعداد تست ها باشد. چرا که تعداد تست هایی که کار می کنید رابطه ی مستقیمی با درصد و ترازی دارد که در آزمون کسب می کنید . لذا اگر تعداد تمرینات تست زنی خود را افزایش دهید می توانید شاهد افزایش تراز در کنکور و درصدهای خود نیز باشید.

مرور های حرفه ای داشته باشید

مرور حرفه ای اینطور نیست که کتاب را دستتان بگیرید و ورق بزنید و در ذهنتان مرور کنید ،این روش تازه کارهاست و برای مرور حرفه ای باید تعدادی تست معین را در زمانی معین پاسخ دهید و حتما تست هایی که قبلا پاسخ نداده و یا اشتباه پاسخ داده اید هم این بار مجددا حل شوند. روزهای قبل از آزمون فقط برای جمع بندی باشد ، چند روز قبل از آزمون باید مطالعه را متوقف کنید و تنها به جمع بندی و مرور خوانده ها بپردازید.

چگونه در جلسه آزمون زمانبندی داشته باشیم؟

داوطلبان توجه داشته باشید که در جلسه آزمون نباید با تست ها بصورت احساسی برخورد کنید یعنی صورت سوال را به دقت بخوانید و سریع تصمیم بگیرید که آیا پاسخگویی به این تست در توان علمی شما است و نیز در زمان مقرر قادر به پاسخگویی این تست می باشید،اگر امکان پاسخگویی به بعضی تست های وقت گیر وجود ندارد و یا در پاسخگویی شک دارید ، کنار تست ضربدر بزنید تا بعد از پاسخگویی به بقیه ی تست ها ، برگردید و تست های با علامت ضربدر را اگر قادر بودید و به پاسخ مطمئن بودید حل کنید . بدین ترتیب نه وقت کم می آورید و نه تست هایی که واقعا بلد هستید را از دست می دهید.

نکات طلایی در روش افزایش تراز

همانطور که می دانید تراز با سطح علمی داوطلبان آزمون ارتباط مستقیمی دارد.در آزمون‌های دانشگاه ها، رشته‌های متفاوت با تغییر ضرایب آن ها در هر درس آزمون ، اصطلاحاً سخت و ساده می شود؛ لذا جهت کسب تراز بالا با استفاده از توان علمی خود به ضرایب هر درس باید بیشتر توجه کنید.

قانون کلیدی در افزایش تراز این است که هر چه بیشتر درس بخوانید ، تراز بالاتری هم بدست می آورید اما معنی این حرف هم این نیست که شما باید پیوسته و به طور مدام درس بخوانید چرا که زیاد درس خواندن مهم نیست ، بلکه مطالعه هوشمندانه و حرفه ای و البته کنکوری مهم است که اکثر داوطلبان نمی دانند مطالعه ی صحیح و حرفه ای برای کنکور چگونه است . پس باید با سعی بیشتر نسبت به تشخیص نقاط ضعف و قوت خودتان و رقبا در مباحث مختلف اقدام کنید و با دیدی باز به جنگ کنکور بروید.

توجه داشته باشید که تراز بین ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ معمولا ارزش متوسطی دارد ، نمره تراز حدود ۳۵۰۰ بیانگر درصد صفر برای داوطلب می باشد در واقع آن داوطلب به تست های آن درس پاسخ درست نداده و تراز او همان سه هزار و پانصد می شود و البته درصد های منفی باعث کاهش بیشتر تراز شما خواهد شد.

معمولا در دروسی مثل ادبیات و دین و زندگی که میانگین درصد پاسخگویی داوطلبان بالا می باشد ، زدن درصد ۵۰ تا ۶۰ خیلی باعث افزایش تراز شما نمی شود لذا برای کسب تراز بالا در این دو درس باید درصدهای بالاتری بزنید.

در دروس اختصاصی ، تعیین تراز سه برابر مهم تر و با ارزش تر از تراز کل دروس عمومی است. استفاده از روش های مطالعه ی رتبه های برتر کنکور در هر درس می تواند بهترین میانبر برای رسیدن به نتیجه ای باشد که بقیه داوطلبان با طی مسیری طولانی به آن رسیده اند که می تواند بهترین راهکار در جهت افزایش تراز در کنکور باشد.

داوطلبی که تست زنی کافی ندارد نباید انتظار داشته باشد خیلی راحت با تست های آزمون مواجه شود لذا حتما سعی کنید تست زنی زیاد و متنوعی برای هر مبحثی داشته باشید تا موقع روبرو شدن با تست های مختلف در جلسه کنکور تسلط کافی بر شیوه های تست زنی داشته باشید

تذکر:

برخی داوطلبان انتظار دارند اگر درسی را به طور کامل مطالعه کردند باید همه ی تست های آن درس را کامل بزنند .مثلا به همه ی تست های زیست یا شیمی درکنکور پاسخ دهد. این تصور هم اشتباه است و هم مخرب. چرا که هر درسی تست های دشوار و زمانبر خودش را دارد لذا بعنوان مثال نباید چند تست ساده شیمی را فدای یک تست سخت فیزیک کنید تا اگر تست های این آزمون درسی مثل فیزیک سخت بود ، استرس نگیرید.

فراموشی مطالب کنکور و تکنیک مرور و تکرار گذشته

برخی از داوطلبان انتظار دارند با مراجعه به خلاصه ها همه ی مطالب کتاب را بیاد آورند که این کاملا توقعی بیجا و غیر منطقی است . بهترین روش برای اینکه متوجه شوید مباحث را بیاد داریم یا فراموش کرده ایم ، حل تعدادی تست به صورت تصادفی است . بدین صورت می توان میزان آمادگی برای پاسخگویی را با تست زنی مشخص نمود و با این تکنیک خیالتان از بابت فراموش نشدن مطالب راحت می شود و متوجه می شوید که حس فراموشی مباحث کاملا کاذب بوده است.

اگر مبحثی را نتوانسته اید به خوبی به یاد آورید دلیلش این است که شما مطالب خوانده شده را در ذهن خود به خوبی سازماندهی و دسته بندی نکرده اید لذا مغز نمی تواند در زمان مقرر پاسخ را بیابد . لذا هر اندازه که مطالب خوانده شده خود را سازماندهی و مرتب کنید به همان اندازه هم بازیابی و استفاده از مباحث در حل تست ها سریع تر و راحت تر صورت می پذیرید.

شما می توانید با خلاصه نویسی ، حاشیه نویسی ، تهیه فلش کارت ها و نیز تهیه جداول و نمودارهای خلاصه شده به سازماندهی مطالب در ذهنتان کمک زیادی کنید.هر وقت خواستید مبحث جدیدی را بخوانید حتما ابتدا مباحث قبلی را مرور کنید .می توانید یک مرور سریع داشته باشید و یا باتست زنی مرور کنید. توجه داشته باشید که در کل هدف از مرور ، یاد آوری مطالب خوانده شده در گذشته است.

نکات تکنیکی زیر را نیز بدانید تا دچار فراموشی مباحث نشوید:

– مطلبی که می خوانید عمقی و با درک معنا بخوانید.
-از حفظ طوطی وار مطالب اجتناب کنید و حتما بصورت عمقی مطالعه داشته باشید.
– مباحثی که می خوانید به زبان خودتان بازگو نمایید تا در ذهنتان بیشتر ماندگار شوند.
-تمرین و تکرار را جدی بگیرید ، بخصوص در دروسی مثل ریاضی و فیزیک.

معمولا هر چه به روز کنکور نزدیکتر می شویم استرس فراموشی دروس در داوطلبان بیشتر می شود . احساس فراموشی مطالب باعث کاهش و افت بازده مطالعاتی می شود بخصوص در دروس دین و زندگی ، حفظیات شیمی ، فرمول های ریاضی و فیزیک.

در باب فراموشی مطالب کنکور باید بگوییم که اصلا جای نگرانی نیست و این حس فراموشی واقعیت ندارد و کاذب است چرا که مغز نمی تواند به یکباره مباحثی را که در خود دسته بندی کرده ، فراموش کند . از تلقین های منفی و اینکه من همه ی درس ها و فرمول ها را فراموش کرده ام ، دست بردارید چرا که اگر در شرایط مشابه کنکور و حتی کنکور قرار بگیرید همه را به یاد خواهید آورد.

گزارشگر: ندا فراهانی

کد خبر: 957776

وب گردی

وب گردی