آنچه درباره انتخابات ترکیه باید بدانید+ اینفوگرافی

انتخابات زود هنگام ترکیه، فردا( 3 تیر) و با حضور 600 نماینده پارلمان و 6 نماینده ریاست جمهوری برگزار خواهد شد و با توجه به وضعیت حساسی که بعد از کودتای نافرجام ترکیه به وجود آمد، نتایج کسب شده در این انتخابات، تکلیف تعادل سیاسی دولت و مجلس این کشور را مشخص خواهد کرد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، تعداد رای دهندگان در انتخابات زودهنگام پارلمان و ریاست جمهوری 2018 ترکیه، 59.39 میلیون نفر است که در این بین، تعداد آرای داخلی 56.34 و خارجی بیش از 3 میلیون رای می باشد.

شهروندان ترکیه مقیم خارج از این کشور، طی یک دوره 13 روزه از تاریخ 17 تا 19 ژوئن به پای 3 هزار و 160 صندوق رای تعبیه شده در 123 کشور خارجی رفته اند در این بین 180.065 صندوق رای نیز در 81 استان داخلی برای رای دهندگان آماده شده است.

احزاب شرکت کننده

حزب عدالت و توسعه(AK Parti)٬

حزب جمهوری خواه خلق(CHP)

حزب دموکراتیک خلق‌ها(HDP)

حزب مطالبه آزاد(Huda-parti)

حزب راست ملی گرای خوب(IYI)

حزب حرکت ملی(MHP)

حزب سعادت و حزب وطن.

برای اولین بار در انتخابات ترکیه برخی احزاب دست به تشکیل ائتلاف هایی زده اند که در این بین حزب "AK " و "MHP" تحت عنوان "اتحاد مردمی" و حزب "CHP" و "IYI" نیز با عنوان "اتحاد ملت" اعلام حضور نموده اند.

سیستم جدید انتخابات

  • در تغییرات اعمال شده در سیستم جدید انتخابات ترکیه، تعداد قانون گذاران از 550 به 600 تن افزایش یافته است.

  • در دوره جدید، پست نخست وزیری در ترکیه حذف شده و رییس جمهوری رئیس دولت و کابینه خواهد شد و اختیارات بیشتری را نسبت به نظام پارلمانی کسب خواهد کرد.

  • انتخابات ریاست جمهوری و پارلمان هر 5 سال یک بار برگزار خواهد شد.

  • مشاور رییس جمهور و وزرا توسط رییس جمهور منتخب انتخاب خواهند شد.

  • رییس جمهور قدرت تعیین بودجه را خواهد داشت.

  • انتخابات ریاست جمهوری و پارلمان در یک روز برگزار خواهد شد و نتایج پارلمان در همان روز اعلام خواهد شد.

بنا به اعلام شورای عالی انتخابات ترکیه، "رجب طیب اردوغان" رییس جمهوری کنونی و رهبر حزب عدالت و توسعه، "تمل کاراملااوغلو" رهبر حزب سعادت، "محرم اینجه" نامزد حزب جمهوری خواه خلق، "دوغو پرینچک" رهبر حزب وطن، "صلاح الدین دمیرتاش" رهبر سابق و زندانی حزب دموکراتیک خلق ها و "مرال آکشنر" رهبر حزب نیک در انتخابات ریاست جمهوری به رقابت می پردازند.

کد خبر: 957866

وب گردی

وب گردی