مزدک و مزه های خوب گزارشگری

در کشاکش پر هیاهوی فوتبال و هیجان جهانی این ورزش سوپر محبوب، نکات جالب توجهی نیز وجود دارد که بد نیست در دل این هیاهوی بزرگ جهانی به آنها نیز پرداخته شود.

به گزارش گروه ورزشی ایسکانیوز، گزارش ورزش فوتبال و تکنیکهای فردی گزارشگران از جمله این نکات جالب توجه است که خود سهم بسزایی در ایجاد تحرک و هیجان اجتماعی در زمان پخش هر مسابقه فوتبال دارد.

در ایران اما این موضوع اگر چه کم بهش پرواخته می شود، ولی بسیار جالب توجه است. سرزمینی که ژاوی هرنآندز مردمانش را دیوانه فوتبال می داند. حرکات و رفتار و گویش گزارشگران در حین گزارش فوتبال از دید دیوانگان فوتبال مغفول نمی ماند.و قضاوتهای متنوعی در مورد گزارشگران فوتبال در افکار عمومی شکل می گیرد.
بطور طبیعی هر گزارشگر دارای نکات مثبت و منفی در تکنیکهای رسانه ای است که در نهایت این نکات تبدیل به شاخص های آن گزارشگر میشود.

ضمن احترام به گزارشگران ایرانی فوتبال جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، و ضمن انتقادهای جدی که به برخی گزارشگران از جمله عادل فردوسی پور و جواد خیابانی می شود، در این میان مزدک میرزایی از کارکترهای حرفه ای بسیار مقبولی برخوردار است که آنرا بشکل خاصی از دیگر گزارشگران متمایز کرده است.

بنظرم بازی دو تیم آلمان و مکزیک فقط دو برجستگی نداشت بلکه سه برجستگی خاص داشت که دو مورد آن را می توان جزء افتخارات ملی ایران دانست.

برجستگی اول : باخت غیر منتظره آلمان در برابر مکزیک بود که در ذهن صدها میلیون تماشاگر نمی گنجید.
برجستگی دوم : تیم داوری ایران که با دانش بالای داوری و قضاوت استاندارد خود ، میزان پیشرفت ایران را به رخ جهان و رقبای مدعی آسیایی کشیدند.

و برجستگی سوم: گزارش حرفه ای، بی نقص ، وزین و آمیخته به ادبیات شایسته گزارشگر این بازی ، مزدک میرزایی بود.

نوع و شیوه گزارشگری مزدک ، مزه تماشای فوتبال را دو چندان می سازد. او در استخدام کلمات برای گزارشگری ، شیوه ای متفاوت از دیگر گزارشگران دارد و برخلاف امثال فردوسی پور و جواد خیابانی که استاد پمپاژ استرس و افکارمنفی در گزارش هستند، بیان و شیوه مدیریت واژگان مزدک موجب لذت تماشگر از فوتبال می شود.

برای این گزارشگر محبوب آرزوی موفقیت دارم.

دکتر کیومرث یزدان پناه درو. استادیار جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران

604

کد خبر: 957875

وب گردی

وب گردی