ساداتی نژاد: احزاب نتوانسته اند حرف مردم را به گوش دولت برسانند

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار داشت: اگر احزاب اصولگراٰ اصلاح طلب و مستقل مواضع خودشان را به طور شفاف بیان کنند خواهیم دید بسیاری از این احزاب با هم دیگر متحد خواهند شد.

سیدجوادساداتی نژاد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلسدر گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز در خصوص ماهیت وجودی احزاب در ایران گفت: گرایشات مختلفی در کشور وجود دارد و مثل هر جای دنیا باید هر کدام از آن ها مواضع مشخصی در مورد مسائل مختلف مانند اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، سیاست خارجی داشته باشند.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم به سمت تشکل ها و جریانات حزبی حرکت کنیم باید چهارچوب ها را لحاظ کنیم هر گروهی مواضع خودش را شفاف بیان کند و قاعدتا هم در رقابت با گروه های رقیب خودشان بتوانند حرف های خودشان را بزنند، مصاحبه کنند وبا هم مناظره داشته باشند که طرفداران بیشتری برای خودشان جلب و جذب کنند.

ساداتی نژاد ادامه داد: این مقدار حرف زدن و فعالیت، مرسوم و معمول است حالا گروه هایی که حاکمیت پیدا می کنند، اکثریی را به دست می آوردند و قدرت را به دست می گیرند باید به گونه ای، از گروه اقلیت خودشان حمایت کنند و بگذارند که آن ها نقادی های خاص خودشان را داشته باشند چون هزینه های نظارت و کنترلشان پایین می آید.

عضو فراکسیون ولایی مجلس افزود: در اغلب کشورهای دنیا مثلا در بریتانیا، به حزب رقیب بودجه می دهند تا با دولت مخالفت کند. مخالفت نه به معنا و مفهوم بریدن شاخه زیر پا بلکه نقد می کنند و لازمه این نقد کردن، تحقیقی است تا اشکالات طرف مقابلشان را پیدا کنند و با این کار سیستم خودش اصلاح می شود.

نماینده مردم کاشان در مجلس اظهار داشت: با این وضع اگر بگوییم که دولت، اصولگراهایی را که در شرایط فعلی در اقلیت هستند مورد عنایت خودش قرار بدهد شاید حرف درستی باشد ولی این که بگوییم این ها یک جبهه و جناحی برای خودشان هستند و دولتی ها همین طور ایرادی ندارد و باید هم همین طور باشد و هر کدام، مواضع خودشان را مطرح کنند ولی متاسفانه به نظر می رسد ما هنوز آن گونه که باید و شاید آموزش های چگونه با هم سخن گفتن و چگونه با هم رقابت کردن را یاد نگرفتیم.

ساداتی نژاد در ادامه بیان کرد: یا می خواهیم طرف را طوری بزنیم که ناقصش کنیم که دیگر به هیچ وجه جنازه آن را از داخل قبر هم نتوان بیرون آورد یا این که فکر کنیم؛ اگر کنار هم قرار گرفتیم حتما به معنای این نیست که مواضعمان یکی شده است و یکسان باید باشیم نه اینگونه نیست قاعدتا باید یاد بگیریم.

این کارشناس سیاسی در خصوص تعدد احزاب گفت: 250 حزب در وزارت کشور ثبت شده است که نهایتا ده حزب کافی است نه این همه حزب.

ساداتی نژاد در خصوص سوالی مبنی بر این که اصلاح طلبان می گویند اصولگراها به حمایت روحانی نیاز دارند گفت: این حرف ها، ادعا است ، اگر اصولگرا بتوانند چارچوب های داخلی خود را حفظ کنند و انسجام لازم را داشته باشد، و همچنین خطاهای گذشته خودش را اصلاح کند تا بتواند مورد اعتماد اکثریت مردم قرار بگیرد، دیگر نیزای به حمایت حسن روحانی ندارد.

این نماینده مجلس با تاکید بر این نکته که تاکنون احزاب نتوانسته‌اند صدای مردم را به گوش دولت برسانند، ادامه داد: در کل ما شاید به مفهوم حزب با همه ابعادی که باید داشته باشد،قبل از انقلاب، حزب توده و بعد از انقلاب هم تا حدودی حزب جمهوری اسلامی را داشتیم. دیگر حالت حزبی به این که کشور در این قالب بخواهد حرکت بکند، نه تشکیل شدند و نه به آن آاموزش های لازم رسیدیم.

ساداتی نژاد در پایان گفت: اگر احزاب اصولگرا، اصلاح طلب و مستقل مواضع خودشان را به طور شفاف بیان کنند خواهیم دید بسیاری از این احزاب با هم دیگر متحد خواهند شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 957998

وب گردی

وب گردی