آمادگی مرز خسروی برای  مراودات تجار

معاون سیاسی و امنیتی استانداری کرمانشاه پیرامون چگونگی بازگشایی مرز خسروی توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش گروه استان های ایسکانیوز، سالانه حدود دو تا سه میلیون نفر از جمعیت 20 میلیون نفری زائران اربعین که پیاده عازم کربلا می‌شوند، ایرانی هستند. بخش عمده آنها از مرزهای زمینی کشورمان به سرزمین عراق و عتبات عالیات می‌روند. البته تا سال گذشته امکان تردد زمینی فقط از طریق مرزهای مهران در استان ایلام و شلمچه و چذابه در خوزستان میسر بود، اما امسال مرز خسروی در کرمانشاه نیز به این سه مرز افزوده شده و قرار است بخشی از بار جمعیتی زائران را بر دوش کشد.

در این مراسم برخی از هموطنان طبق رسم و آیینی دیرین، پیاده‌روی خود به‌سوی کربلا را از اوایل ماه محرم آغاز و شور اربعینی را در هر کوی و برزن طنین انداز می‌کنند؛ شوری که به زودی به سیلی خروشان در مرزهای کشورمان تبدیل شده و همراه با رودهای مواجی از سرزمین‌های دور و نزدیک دنیا، به سمت میعادگاه عاشقان و آزادگان جهان سرازیر می‌شوند.

مسئولان کشوری و استانی اما در تلاش برای میزبانی از این جمعیت میلیونی در مرزها و حتی آن‌سوتر از مرز و ساماندهی هرچه بیشتر و بهتر زوار ایرانی کربلا، از هم اکنون آستین‌ها را بالا زده‌اند.

هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه در کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان که در روز 30 خرداد ماه برگزار شد از پیگیری‌ها برای بازگشایی مرز خسروی یاد کرد و گفت: اگرچه قدم‌های بسیار خوبی برای بازگشایی این مرز برداشته شده اما هنوز به اهداف مورد نظر نرسیده‌ایم.

همچنین حسن دانایی فرد دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق در روز 30 خرداد ماه در حاشیه بازدید از مرزهای پرویزخان و خسروی در جمع خبرنگاران گفت: در جمع بندی هایی که انجام شد به این نتیجه رسیده ایم که مرز رسمی خسروی اربعین امسال باید بر روی زائران بازگشایی شود.

محمدابراهیم الهی تبار معاون سیاسی و امنیتی استانداری کرمانشاه در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: با توجه به شرایط دو طرف ایران و عراق رایزنی ها صورت گرفته است.

وی افزود: تاکنون هیچ مشکلی از سوی ایران وجود نداشته و تمام تمهیدات برای اربعین آماده شده است.

معاون سیاسی استاندار تصریح کرد: در رابطه با شرایط عراق در حال حاضر مرز خسروی برای تجار تقریبا آماده و اعلام شده تا تجار مراودات خود را از مرز خسروی داشته باشند و تقریبا تاکنون این امر آغاز شده است.

وی ادامه داد: تجار در حال حاضر در حوزه های نفتی در حال وارد کردن و همچنین محموله ها و کالاهای ایرانی در حال برنامه ریزی برای صادرات در مرز خسروی هستند.

صدور روادید از سوی عراق با هیچ مشکلی مواجه نشده است

الهی تبار گفت: در رابطه با موضوع مسافرین اربعین به نظر می رسد که شرایط خوبی در مرز خسروی به وجود آمده و این شرایط بازگشایی مرز خسروی را آماده کرده است که در نتیجه تردد مسافران از این مرز انجام خواهد گرفت.

معاون سیاسی استاندار تاکید کرد: تاکنون در رابطه با صدور روادید عراق هیچ مشکلی وجود نداشته است.

وی در رابطه با این که سال گذشته وزارت کشور تمام اختیارات برگزاری مراسم اربعین را به استانداران مرزی محول کرده است، گفت: در سراسر کشور برنامه ها برای مراسم اربعین در حال برگزاری است این موضوع به ویژه برای استان های مرزی با عراق شکل گرفته است زیرا باید تردد زوار اربعین از شهرهای مجاور مرز عراق شکل گیرد.

الهی تبار تصریح کرد: سال گذشته قرار بود مرز خسروی باز شود تا زائرین از این مرز عبور کنند اما این اتفاق نیفتاد، ولی به طور کل تمام تمهیداتی که در سال گذشته دنبال شده بود که در سال جاری تمام زیرساخت ها و امکاناتی از جمله امکانات خدماتی برای آنها از ابتدای ورودی استان تا ورود به مرز خسروی انجام شده است.

معاون استاندار افزود: تمام فعالیت ها در ستادی تحت عنوان ستاد اربعین استان ساماندهی در حوزه های مختلف دنبال می شود.

وی افزود: در این ستاد باید تمام خدمات زیرساختی، زیربنایی و همچنین فعالیت هایی که در مرز داشته باشند پیگیری می شود تا مقدمات آن آماده شود.

تمام ورود و خروج ها برای مراسم اربعین به شدت کنترل میشود

الهی تبار در رابطه با عملکرد استان در رابطه با ورود و خروج افراد به صورت غیرقانونی از مرز گفت: این موضوع یک بحث ملی است و ما تابع مقرراتی هستیم که از طریق مسوولان کشوری اعلام می شود و قطعا با همان شدتی که سال گذشته ورود و خروج ها را کنترل می کردیم امسال هم کنترل خواهد شد.

معاون استاندار تصریح کرد: تسهیلات لازم برای صدور ویزای کسانی که علاقمند به حضور در مراسم اربعین هستند را وظیفه خود می دانیم تا این امکانات فراهم شود و ویزا و خدمات مناسب به راحتی در اختیارشان قرار گیرد.

وی گفت: تا این لحظه صدور ویزا جزو سیاست های کلی نظام بوده و پیگیری انجام این موضوع هستیم.

901/900

کد خبر: 958095

وب گردی

وب گردی