کنکوری‌ها بخوانند / راه‌های غلبه بر استرس

«تنها 4 روز تا کنکور سال 97 باقی مانده است.» این جمله قطعا برای افرادی که کنکور ندارند هم دلهره آور است، باور کنید ما قصد نداریم استرس داوطلبان را افزایش دهیم و نمک روی زخمشان بپاشیم، اتفاقا برعکس؛ می خواهیم نکاتی را یارآوری کنیم که منجر به کاهش اضطراب آن ها خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، کنکوری های عزیز، در این 4 روز قرار نیست که خودتان را به کشتن بدهید! برخی داوطلبان در طول سال تلاش کرده و با برنامه ریزی به مرور درس ها پرداخته اند، برخی هم تازه یادشان افتاده که کتاب هایی را به دست بگیرند که در طول سال در کتابخانه خاک می خورد، برخی دیگر که مطالعه نداشته اند ترجیح می دهند سال دیگر با مطالعه بیشتر در جلسه کنکور حاضر شوند.

اگر شما از جمله دانش آموزانی هستید که در طول سال با برنامه ریزی مطالعه کرده اید، اصلا نباید نگران باشید، تنها کافی است در این روزهای پایانی مطالب خلاصه نویسی شده در دروس حفظی را مرور کنید تا آن ها را به خاطر بسپارید. گروه دوم افرادی هستند که تازه سراغ کتاب و دفترشان را گرفته اند، این ها همان «شب امتحانی ها» هستند، همان هایی که یک روز پیش از امتحان تا صبح بیدارند و درس می خوانند، اگر خدایی نکرده شما هم از جمله این افراد هستید باید بدانید کنکور با امتحان زمین تا آسمان تفاوت دارد. معمولا افرادی در این آزمون موفق خواهند شد که به طور پیوسته و در طول سال به مطالعه دروس پرداخته باشند. اگر هم به هر دلیلی نتوانسته اید برای آزمون امسال مطالعه کافی داشته باشید، می توانید چند روز پس از آزمون امسال برنامه ریزی کنید تا به امید خدا در کنکور سال آینده به نتیجه مطلوبی برسید.

متاسفانه این روزها آن قدر کنکور را در ذهن داوطلبان بزرگ کرده اند که شبیه به یک غول بزرگ و شسکت ناپذیر شده است، فرقی نمی کند احوالاتتان به کدام گروه فوق شباهت داشته باشد، در هر صورت اگر بخواهید با این غول مواجه شوید طبیعی است کمی استرس و اضطزاب داشته باشید. سجاد موسوی روانشناس در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه وجود استرس و اضطراب در داوطلبان امری طبیعی است، گفت: طبیعت هر انسانی است که به همگام هر آزمون یا امتحان کمی استرس داشته باشد، اما این استرس اگر به گونه ای باشد که در حالت فیزیکی و روحی فرد تاثیر بگذارد، مطلوب نیست.

وی ادامه داد: همچنین استرس در صورتی که غیر قابل کنترل باشد ممکن است بر عملکرد داوطلبان تاثیر منفی بگذارد و نتیجه مطالعات یک ساله آن ها را بر باد دهد. داوطلبان در چنین شرایطی باید بر خودشان مسلط باشند و سعی کنند آرامش خود را حفظ کنند.

این روانشناس گفت: راهکارهایی برای کنترل استرس و کاهش آن وجود دارد، در درجه اول هنگامی داوطلبان زمانی که احساس اضطراب کردند لازم است عضلات خود را شل کنند، به هیچ چیزی فکر نکنند و چند نفس عمیق بکشند.

وی اضافه کرد: ممکن است داوطلبان در روزهای باقی مانده تا کنکور به دلیل اضطراب و استرس دچار اختلالات خواب شوند و نتوانند به اندازه کافی استراحت کنند. برخی در چنین شرایطی ترجیح می دهند از قرص های آرام بخش یا خواب آور استفاده کنند. مصرف این داروها بدون دستور پزشک و صرفا جهت کاهش استرس صحیح نیست و طبیعتا عوراضی را به دنبال خواهد داشت. بهتر است داوطلبان به جای قرص و داروهای شیمیایی، از دم نوش های آرامش بخش مانند گل گاو زبان استفاده کنند.

موسوی بیان کرد: مصرف نوشیدنی هایی مانند شیر ولرم پیش از خواب باعث ایجاد آرامش و بهبود کیفیت داوطلبان خواهد شد پس بهتر است داوطلبان مصرف آن را فراموش نکنند.

وی اظهار داشت: داوطلبان در روزهای باقی مانده تا آزمون لازم است تنها چند ساعتی را به مرور نکات مهم و ضروری بپردازند. برخی از افراد در روزهای باقی مانده تا آزمون حدود 10-12 ساعت در روز مطالعه می کنند، این امر نه تنها به یادگیری آن ها کمک نخواهد کرد بلکه باعث می شود استرشان افزایش پیدا کند.

این روانشناس افزود: در روزهای پایانی تا آزمون بهتر است داوطلبان زمان کمتری را به مرور دروس اختصاص داده و فعالیت های مورد علاقه خود را انجام دهند. انجام فعالیت های بدنی مانند نرمش، شنا و ... به افرایش آرامش افراد کمک خواهد کرد، اما داوطلبان نباید در انجام آن زیاده روی کنند، تنها باید بدانند هدف از انجام این فعالیت ها کاهش استرس است، نباید اجازه دهند خستگی ناشی از فعالیت بدنی در عملکردشان تاثیر گذار باشد.

وی ادامه داد: برخی از داوطلبان بدون اینکه به دقت یک سوال دفترچه را مطالعه کنند، سریعا دچار استرس شده و به خود تلقین می کنند که نمی توانند این سوال را پاسخ دهند. مطالعه کنکور شبیه به امتحانات نیست، در چنین شرایطی طبیعی است داوطلبان مطلبی که شاید ماه ها قبل مطالعه کرده باشند را در لحظه اول به خاطر نیاورند.

موسوی در پایان تاکید کرد: در صورتی که داوطلبان احساس کردند نمی توانند به سوالی پاسخ دهند بهتر است آرامش خود را حفظ کنند، به سوالات دیگر پاسخ دهند و سرفرصت نسبت به پاسخگویی سوالات نشان شده اقدام کنند.

201

کد خبر: 958106

وب گردی

وب گردی