نقش پناهجویان سوری در انتخابات ترکیه

نخست وزیر ترکیه، اعلام کرده است که حدود 30 هزار پناهنده سوری که شهروندی ترکیه را اخذ نموده اند، می توانند در انتخابات شرکت کنند که برخی معتقدند دولت از این افراد به عنوان ابزاری سیاسی استفاده کرده است.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز،"بن علی ییلدیریم" نخست وزیر ترکیه، اعلام کرد حدود 30 هزار پناهنده سوری که شهروندی ترکیه را اخذ نموده اند، می توانند در انتخابات پارلمان و ریاست جمهوری امروز (3تیر) رای دهند.

به گفته دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، ترکیه شاهد بیشترین تعداد پناهنده از کشورهای مختلف از جمله سوریه، افغانستان، ایران و سومالی است.

در حال حاضر، 3.9 میلیون پناهنده در ترکیه زندگی می کنند که 3.6 میلیون نفر آنها سوری هستند. این افراد می توانند روی نتایج انتخابات ریاست جمهوری و مجلس آینده تاثیرگذار باشند.

اردوغان توپراک، نماینده مجلس ترک از حزب اصلی مخالف دولت، یعنی حزب جمهوری خواه خلق(CHP)، به خبرگزاری اسپوتنیک گفت که دولت از پناهندگان سوری به نفع خود و برای جذب آراء اضافی استفاده می کند.

وی در ادامه اظهار داشت که دولت به حمایت گسترده از سوی مردم ترکیه متکی نیست و تصمیم گرفته تا از پناهندگان سوری برای منافع سیاسی خود، با دادن حق رای در انتخابات، استفاده کند.

توپراک گفت: "من این عمل را غیر قابل قبول می دانم. فقط مردم ترکیه باید در تصمیمات کلیدی کشورشان شرکت کنند."

این نماینده مجلس ترک افزود:" به نظر من آمار و ارقام پناهندگان سوری به طور عمدی توسط دولت کاهش یافته ، من معتقدم که تعداد آنها بسیار بیشتر است. با این حال، اطلاعات واقعی در این مورد داده نمی شود و شمارش و تجزیه و تحلیل این اطلاعات پشت درهای بسته انجام می شود. "

از سوی دیگر رئیس ادارۀ همبستگی با پناهندگان "ادا بکچی" به خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد که استفاده از پناهندگان به عنوان یک ابزار در روند انتخابات، مشکلی جدی برای ترکیه است.

طبق گفته های وی، تمام پناهندگان سوری که در ترکیه زندگی می کنند، به طور موقت حفاظت می شوند، اما این حفاظت صرفا یک ابتکار عمل از سوی دولت است.

بکچی اظهار داشت که شورای وزیران در مورد سرنوشت پناهندگان ترکیه تصمیم می گیرند که آیا آن ها به کشور خود بازگردانده شوند یا به منطقه بافر فرستاده شده و شهروندی دریافت کنند.

با وجود چنین وضعیت نامشخص و عدم وجود مقررات دائمی این افراد توسط حزب حاکم و مخالفان به عنوان نوعی ابزار در طول دوره انتخابات مورد استفاده قرار می گیرد و بسته به شرایط، این افراد می توانند قربانی شده یا به عنوان منبعی اضافی در رای گیری استفاده شوند.

رئیس اداره همبستگی با پناهندگان گفت:" تنها شهروندان ترکیه واجد شرایط رای دادن در انتخابات آینده هستند،" وی خاطرنشان کرد که هیچ اطلاعاتی در مورد تعداد دقیق افرادی که شهروندی دریافت کرده اند، وجود ندارد.

مقامات ترکیه معمولا از افشای اطلاعات دقیق، به بهانه مسائل امنیتی خودداری می کنند. معیارهای دریافت شهروندی در ترکیه نیز هنوز مبهم است.

برخی مردم سوریه که در مناطق مرزی زندگی می کنند برای کسب شهروندی به دادگاه ها درخواست داده اند و خواسته آنها به دلیل داشتن بستگان خونی در ترکیه مورد قبول واقع شده است.

شهروندان ترکیه روز یکشنبه(24 ژوئن) در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمان شرکت خواهند کرد.

مترجم: مژگان الیکائی

کد خبر: 958138

وب گردی

وب گردی