بی توجهی دولت به کمک دانشگاه آزاد برای حل معضل خشکسالی تالاب هامون

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد زابل گفت: فرمانداری متولی وضعیت خشکسالی تالاب هامون است و از دانشگاه آزاد اسلامی هیچ کمکی درخواست نکرده اند.

به گزارش گروه استان های ایسکانیوز، مدتی است که بحث خشکسالی و بحران آب در سیستان و بلوچستان در میان رسانه ها انعکاس بسیاری داشته است.

حبیب الله دهمرده در گفت وگویی با انتقاد از خشکی کامل تالاب هامون، اظهار داشت: بادهای 120 روزه سیستان طی دو دهه گذشته برای مردم استان نعمت بود و با عبور از روی دریاچه هوای منطقه را تلطیف می کرد اما متاسفانه با خشکی هامون بادها تبدیل به کانون ریزگرد شده به گونه ای که اکنون سیستان از لحاظ میزان بیماری های تنفسی، قلبی و چشمی در کشور رکورد دار است.

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی، منشا ریزگردهای سیستان را خشکی تالاب هامون دانست و افزود: حیات تالاب هامون به رودخانه مرزی هیرمند وابسته است این در حالی است که کشور افغانستان با ایجاد سدهای انحرافی و متعدد، کارشکنی ها و برداشت بی رویه آب از بستر هیرمند از ورود آب به تالاب هامون جلوگیری و زمینه خشکی کامل آن را فراهم نموده و از سویی مسئولان نیز پیگیری لازم را برای پیگیری حقابه تالاب نداشته اند.

تالاب هامون که زمانی بزرگترین دریاچه ی آب شیرین فلات ایران به شمار می آمد، امروزه به علت برخی عوامل زیست محیطی و کم لطفی های بشر با مشکل خشکی و از بین رفتن زیست بوم آن مواجه شده است.

دکتر محمد عمرانی سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد زابل در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: در رابطه با بحث بهبودی خشکسالی تالاب هامون فرمانداری متولی این موضوع است که از دانشگاه آزاد اسلامی هیچ کمکی درخواست نکرده اند.

وی افزود: در سنوات گذشته کارگروه هایی در راستای حل معضل تالاب هامون تشکیل دادند اما در این کارگروه ها از دانشگاه آزاد دعوت نشده است.

سرپرست واحد زابل تصریح کرد: ارگان های متولی حتی از دانشگاه آزاد با حداقل با بودجه پژوهشی محدودی که داشته هیچ گونه درخواستی نداشته اند.

دکتر عمرانی در رابطه با معضل ریزگردها در زابل و همچنین استان گفت: منشا ریزگردها خارج از مرزهای ایران است که مطالعاتی انجام شده و هزینه بر است، در این راستا وزارتخانه ها فعالیت هایی انجام دادند؛ حتی دفتر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اخیرا جلسه ای برای حل این معضل برگزار کرد اما از دانشگاه آزاد اسلامی هیچ کمکی نخواسته و به آن توجهی نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا واحد زابل برای کمک به معضلات استان پیشنهادی به مسوولین استانی داده است یا خیر، گفت: در سال جاری با فرماندار منطقه سیستان و فرماندار زابل جلسه ای برگزار کردیم تا از ظرفیت های دانشگاه آزاد اسلامی به لحاظ علمی و پژوهشی استفاده شود و بحث های مطالعاتی که در رابطه با موضوع ریزگردها انجام شده را بررسی کنند.

دکتر عمرانی تصریح کرد: هنگامی که آورد رودخانه تاثیر درآمدی داشته باشد این موضوع با خود خشکسالی به همراه خواهد داشت و در نتیجه مسائل اجتماعی فراوانی را به دنبال دارد.

رئیس واحد زابل افزود: طی پیشنهادی به فرمانداری اعلام کردیم که همکاران ما در گروه های مختلف علوم انسانی مطالعاتی را انجام می دهند حتی رساله های دانشجویی را در مقاطع تحصیلات تکمیلی به این سمت و سو سوق خواهیم داد تا در نتیجه طرح های پژوهشی را که اعضای هیات علمی انجام داده اند اعلام خواهیم کرد و این ظرفیت در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد تا در راستای مشکلات منطقه ارائه دهد.

وی در پاسخ به این سوال که فرماندار چه جوابی به کمک شما در این راستا داد، گفت: قرار شد تعامل میان دانشگاه آزاد اسلامی واحد زابل و فرمانداری برقرار و مواردی را که خودشان شناسایی می کنند به ما منعکس کنند، زیرا برخی از موارد در بحث معضلات اجتماعی را شناسایی کرده بودند و ما هم رساله های دانشجویی و طرح های پژوهشی را به این سمت انتقال دهیم.

901/900

کد خبر: 958362

وب گردی

وب گردی