ایران سال گذشته ۵۰ میلیارد دلار نفت‌خام صادر کرد

معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت از تدوین نظام‌نامه مدیریت دارایی‌های فیزیکی در صنعت نفت خبر داد و گفت: سال گذشته ۵۰ میلیارد دلار نفت‌خام ازکشور صادر شده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ حبیب الله بیطرف معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت در نخستین کنفرانس بین‌المللی مدیریت یکپارچگی دارایی‌های فیزیکی صنعت نفت و گاز در بخش ساحل و فراساحل عنوان کرد: نظام‌نامه مدیریت دارایی‌های فیزیکی در سال ۹۳ تدوین و ابلاغ شد و تدوین نظام‌نامه استانداردهای ملی این مقوله هم اکنون در دستور کار است.

معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت افزود: نقش حائز اهمیت صنعت نفت ایران در سطح جهان و اوپک، سهم ۷۰ درصدی فرآورده‌های این صنعت از سبد صادراتی کشور، برخورداری از حجم قابل توجه ذخایر نفت و گاز و مواردی از این دست، اهمیت مدیریت دارایی‌های فیزیکی این صنعت را دوچندان می کند.

او با بیان این‌که مدیریت یکپارچگی دارایی‌ها در صنعت نفت به کاهش هزینه‌ها، افزایش بهره‌وری، افزایش ایمنی، مصرف بهینه انرژی و بهبود تعامل سازمان با محیط زیست می‌انجامد، تصریح کرد: مدیریت یکپارچگی دارایی‌ها نه تنها در دارایی‌های فیزیکی بلکه درباره دیگر سرمایه‌های سازمان از جمله سرمایه انسانی و دارایی‌های اطلاعاتی و مالی نیز باید مدنظر قرار گیرد.

بیطرف گفت: مدیریت دارایی‌ فیزیکی به ویژه در فراساحل صنعت نفت به واسطه آسیب‌پذیری بیشتر و همچنین برخورداری این بخش از میلیاردها دلار دارایی، اهمیت فراوان دارد.

معاون مهندسی پژوهشی فناوری وزیر نفت – با بیان این‌که از ۹۰ تا ۹۵ میلیارد دلار کل صادرات کشور در سال ۱۳۹۶، ۵۰ میلیارد دلار متعلق به نفت خام و ۲۰ میلیارد دلار متعلق به فرآورده‌ها و پتروشیمی بوده است، گفت: صنعت نفت کشور ۷۰ درصد از سهم صادرات کشور را برعهده داشته است.

او در مورد جایگاه ایران در اوپک، اظهار کرد: ایران قبلا جایگاه دوم در اوپک را دارا بود که به دلیل این‌که عراق در تولید از ایران پیشی گرفت، در حال حاضر به جایگاه سوم تنزل پیدا کرده است.

معاون مهندسی پژوهشی فناوری وزیر نفت با بیان این‌که صنعت نفت از جمله صنایع تجهیزمحور است، ادامه داد: با این‌که قیمت تولید نفت در ایران پایین است نباید به این موضوع اکتفا کرد، زیرا مشخص نیست این قیمت ثابت بماند یا نه.

بی‌طرف در مورد میادین نفتی ایران، اظهار کرد: میدان‌های باقی‌مانده پرزحمت است و قیمت‌های تمام شده تولید بر آنها بالاتر است. دراین دوره دارایی‌های فیزیکی نسبت به قبل بیشتر است.

او ادامه داد: دارایی‌های صنعت نفت در بخش فراساحل ۵۰ میلیارد دلار است. در خلیج فارس مساله کاهش فشار مخزن و تاسیساتی مطرح است زیرا تاسیسات وارد نیمه دوم عمر خود شده‌اند و مساله نگهداری اهمیت بیشتری دارد.

نخستین کنفرانس مدیریت یکپارچگی دارایی‎ها در نفت و گاز ساحلی و فراساحلی از سوی شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی و با همکاری شرکت نفت و گاز پارس، شرکت نفت فلات قاره ایران، شرکت پایانه های نفتی، ملی حفاری و نفت خزر در روزهای ۴ و ۵ تیرماه ۱۳۹۷ در هتل اسپیناس پالاس تهران برگزار می شود.

401

کد خبر: 958434

وب گردی

وب گردی